Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP TARİHİ VE ETİK-Senelik18+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersi VerenlerProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için tıbbın gelişim evrelerini ve özellikle İslam medeniyetinin tıbba katkılarını öğrenmesi suretiyle tıp tarihi bilincine sahip olmasına katkıda bulunurken meslek yaşamında karşılaşacağı etik ve hukuki sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıp Tarihi,sosyal tıp ve hijyen,Tarihte tıp uygulamaları,Tıbbın felsefi temelleri,Tıbba çağdaş bakış ve amacı ,Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri ,Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları,Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi,Tedavide ampirik metotlar,Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele ,Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi,Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı,Kanıta dayalı tıbbın gelişimi,Tıp alanında enstitüleşme,Tıpta Mahremiyet,Hasta hakları,İslam tıp tarihi ve etiği,Alternatif ve Bitkisel tıbbın Tarihi,Tarihte etik değerler ve tıp pratiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;13, 9A
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir.10, 23, 9A
Tıp tarihi konularını açıklar.13, 16, 9A
Tıp tarihi ile ilgili örnekleri sıralar.13, 20, 9A
Tıp tarihini, özellikle İslam Medeniyetinin tıbba katkılarını özetler.13, 23, 9A
Etiğin temel kavramlarını değerlendirebilecektir.23, 9A
Etiğin temel kavramlarını açıklar.12, 23, 9A
Etik sorunları tartışır.10, 9A
Etik sorunlara ilişkin örnekleri ifade eder.13, 20, 9A
Hukuki sorumlulukları değerlendirebilecektir.23, 9A
Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar.10, 13, 9A
Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekleri sıralar.12, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıp Tarihi,sosyal tıp ve hijyen
2Tarihte tıp uygulamaları
3Tıbbın felsefi temelleri
4Tıbba çağdaş bakış ve amacı
5Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri
6Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları
7Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi
8Tedavide ampirik metotlar
9Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele
10Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi
11Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı
12Kanıta dayalı tıbbın gelişimi
13Tıp alanında enstitüleşme
14Tıpta Mahremiyet
15Hasta hakları
16İslam tıp tarihi ve etiği
17Alternatif ve Bitkisel tıbbın Tarihi
18Tarihte etik değerler ve tıp pratiği
Kaynak
Ders hocasının ders notları
1- Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul. 2- Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000) 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 5- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 6. Bynum WF. The History of Medicine: A Very Short Introduction Publisher: Oxford University Press ISBN:9780199215430, 2008 7. Roy P. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press, Jun 5, 2006 , 408 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati9218
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler5210
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı2510
Genel Sınav ve Hazırlığı2816
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)54
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIP TARİHİ VE ETİK-Senelik18+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersi VerenlerProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHekim adayının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için tıbbın gelişim evrelerini ve özellikle İslam medeniyetinin tıbba katkılarını öğrenmesi suretiyle tıp tarihi bilincine sahip olmasına katkıda bulunurken meslek yaşamında karşılaşacağı etik ve hukuki sorunlarla analitik bakış açısıyla baş edebilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıp Tarihi,sosyal tıp ve hijyen,Tarihte tıp uygulamaları,Tıbbın felsefi temelleri,Tıbba çağdaş bakış ve amacı ,Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri ,Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları,Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi,Tedavide ampirik metotlar,Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele ,Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi,Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı,Kanıta dayalı tıbbın gelişimi,Tıp alanında enstitüleşme,Tıpta Mahremiyet,Hasta hakları,İslam tıp tarihi ve etiği,Alternatif ve Bitkisel tıbbın Tarihi,Tarihte etik değerler ve tıp pratiği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;13, 9A
Tıp tarihi bilincini yorumlayabilecektir.10, 23, 9A
Tıp tarihi konularını açıklar.13, 16, 9A
Tıp tarihi ile ilgili örnekleri sıralar.13, 20, 9A
Tıp tarihini, özellikle İslam Medeniyetinin tıbba katkılarını özetler.13, 23, 9A
Etiğin temel kavramlarını değerlendirebilecektir.23, 9A
Etiğin temel kavramlarını açıklar.12, 23, 9A
Etik sorunları tartışır.10, 9A
Etik sorunlara ilişkin örnekleri ifade eder.13, 20, 9A
Hukuki sorumlulukları değerlendirebilecektir.23, 9A
Hukuki sorumlulukları ve sonuçlarını açıklar.10, 13, 9A
Hukuki sorumluluklarla ilgili örnekleri sıralar.12, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıp Tarihi,sosyal tıp ve hijyen
2Tarihte tıp uygulamaları
3Tıbbın felsefi temelleri
4Tıbba çağdaş bakış ve amacı
5Tarihsel süreçte insan anatomisi ve çizimleri
6Tarihsel bakış açısı ile organların fonksiyonları
7Bilimsel dönemlerden önce teşhiste hastalıkların teşhisi
8Tedavide ampirik metotlar
9Tarihte Salgın hastalıklarla mücadele
10Cerrahinin ve cerrahi aletlerin gelişimi
11Tıbbi aletler ve ölçmenin tanıtımı
12Kanıta dayalı tıbbın gelişimi
13Tıp alanında enstitüleşme
14Tıpta Mahremiyet
15Hasta hakları
16İslam tıp tarihi ve etiği
17Alternatif ve Bitkisel tıbbın Tarihi
18Tarihte etik değerler ve tıp pratiği
Kaynak
Ders hocasının ders notları
1- Şehsuvaroğlu, B. N. (1983); “Tıbbi Deontoloji”, Geliştirilmiş 2. Basımı Hazırlayan Arslan Terzioğlu, İstanbul Tıp Fakültesi Vakfı – BAYDA yayını, İstanbul. 2- Atabek, E. (1983); “Tıbbi Deontoloji Konuları”, İstanbul. (Emine Atabek ve Mebrure Değer, Tıbbi Deontoloji Konuları, İstanbul 2000) 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara. 4- Ayşegül Demirhan Erdemir, (2011), Tıpta Etik ve Deontoloji (Yirmibirinci Yüzyılda), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 5- Demirhan Erdemir , A. (Ed.), (2003), Çağdaş Tıp Etiği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 6. Bynum WF. The History of Medicine: A Very Short Introduction Publisher: Oxford University Press ISBN:9780199215430, 2008 7. Roy P. The Cambridge History of Medicine. Cambridge University Press, Jun 5, 2006 , 408 pages

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07