Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANITA DAYALI TIP STAJI-Güz Dönemi28+42-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Prof.Dr. Abdulbari BENER, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin YardımcılarıÖmer Ataç, Hüseyin Küçükali, Mehmet Koçak, Ayşe Seval Palteki
Dersin AmacıBu stajın amacı; günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtlara ulaşılabilmesini ve bu kanıtların kullanabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanıta Dayalı Tıpa Giriş: Veri, Enformasyon, Bilgi
,Kanıt Hiyerarşisi ve Gözlemsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar: Randomize Kontrollü Deneyler,Meta-Analiz ve Sistematik Derlemeler,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri Tabanları, Cochrane Kütüphanesi,Risk Hesapları, NNT, NNH,Normali Anormalden Ayırabilmek: Prediktif Değer Yöntemi,Öğrenci Sunumları-1,Öğrenci Sunumları-2,Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler: -Kanıta Dayalı Tıp ve Kanıt Hiyerarşisini tanımlayabilecek -Araştırma Türlerini sınıflayabilecek -Sistematik Derleme ve Meta-Analiz makalelerini okuyabilecek -En güncel kanıtları arayabilecek ve ulaşabilecek -Risk analizleri yapabilecek -Duyarlılık, Seçicilik ve Prediktif Değer hesapları yapabilecektir.10, 14, 5, 6, 9A, E
Tıpta kanıt kavramının anlamını ve önemini açıklar. Kanıt hiyerarşisini sayar. Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar. Meta-analizler ve sistematik derlemeleri yorumlar. Kanıt üretmek için kullanılan araştırma türlerini sayar ve birbirleriyle karşılaştırabilir. Duyarlılık, Seçicilik ve Prediktif (Öngörü) Değeri tanımlar ve hesaplayabilir. Bu ölçütlerin kullanım alanlarını bilir. Risk hesaplarının kullanım alanlarını bilir. Risk hesaplarını yapabilir ve yorumlayabilir. Bilimsel araştırma sürecindeki önemli hata ve biasları bilir. Bir araştırmadaki hata ve biasları tespit edebilir ve yorumlayabilir. Araştırma sürecinde hata ve biaslardan kaçınmak için yapılabilecekleri sıralar. Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan kanıtları bulur. Ulusal ve uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. Meta-analiz makalelerini yorumlar. Sistematik derleme hazırlar. 10, 14, 5, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanıta Dayalı Tıpa Giriş: Veri, Enformasyon, Bilgi
2Kanıt Hiyerarşisi ve Gözlemsel Araştırmalar
3Deneysel Araştırmalar: Randomize Kontrollü Deneyler
4Meta-Analiz ve Sistematik Derlemeler
5Kanıt Bulma: Uluslararası Veri Tabanları, Cochrane Kütüphanesi
6Risk Hesapları, NNT, NNH
7Normali Anormalden Ayırabilmek: Prediktif Değer Yöntemi
8Öğrenci Sunumları-1
9Öğrenci Sunumları-2
10Sınav
Kaynak
1- www.cochranelibrary.com 2-Hayran O, Özbek H. Sağık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017 3-Straus SE, Glasziou P, Richardson WS, Haynes RB. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 5th ed., 2018. 4-Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5-Bruce N. Quantitative Methods for Health Research : a practical interactive guide to epidemiology and statistics. Second ed., NJ:Wiley, 2018. 6-Greenhalgh T.
How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Wiley, BMJ Books, 2014.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati7856
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11818
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21224
Proje Sunumu / Seminer248
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANITA DAYALI TIP STAJI-Güz Dönemi28+42-4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Prof.Dr. Abdulbari BENER, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin YardımcılarıÖmer Ataç, Hüseyin Küçükali, Mehmet Koçak, Ayşe Seval Palteki
Dersin AmacıBu stajın amacı; günlük tıbbi uygulamalar ve kararlar sırasında, en son güncel bilgiler ışığında, hasta beklentileri ve uzman tecrübeleri ile uyumlu bilimsel kanıtlara ulaşılabilmesini ve bu kanıtların kullanabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanıta Dayalı Tıpa Giriş: Veri, Enformasyon, Bilgi
,Kanıt Hiyerarşisi ve Gözlemsel Araştırmalar,Deneysel Araştırmalar: Randomize Kontrollü Deneyler,Meta-Analiz ve Sistematik Derlemeler,Kanıt Bulma: Uluslararası Veri Tabanları, Cochrane Kütüphanesi,Risk Hesapları, NNT, NNH,Normali Anormalden Ayırabilmek: Prediktif Değer Yöntemi,Öğrenci Sunumları-1,Öğrenci Sunumları-2,Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler: -Kanıta Dayalı Tıp ve Kanıt Hiyerarşisini tanımlayabilecek -Araştırma Türlerini sınıflayabilecek -Sistematik Derleme ve Meta-Analiz makalelerini okuyabilecek -En güncel kanıtları arayabilecek ve ulaşabilecek -Risk analizleri yapabilecek -Duyarlılık, Seçicilik ve Prediktif Değer hesapları yapabilecektir.10, 14, 5, 6, 9A, E
Tıpta kanıt kavramının anlamını ve önemini açıklar. Kanıt hiyerarşisini sayar. Kanıt üretme ve var olan kanıtlara ulaşma yollarını sayar. Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar. Meta-analizler ve sistematik derlemeleri yorumlar. Kanıt üretmek için kullanılan araştırma türlerini sayar ve birbirleriyle karşılaştırabilir. Duyarlılık, Seçicilik ve Prediktif (Öngörü) Değeri tanımlar ve hesaplayabilir. Bu ölçütlerin kullanım alanlarını bilir. Risk hesaplarının kullanım alanlarını bilir. Risk hesaplarını yapabilir ve yorumlayabilir. Bilimsel araştırma sürecindeki önemli hata ve biasları bilir. Bir araştırmadaki hata ve biasları tespit edebilir ve yorumlayabilir. Araştırma sürecinde hata ve biaslardan kaçınmak için yapılabilecekleri sıralar. Hekimlik uygulamaları sırasında ihtiyacı olan kanıtları bulur. Ulusal ve uluslararası kanıta dayalı tıp veri tabanlarına ulaşır ve kullanır. Tıbbi araştırma makalelerinde geçen terimlerin anlamını açıklar. Meta-analiz makalelerini yorumlar. Sistematik derleme hazırlar. 10, 14, 5, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanıta Dayalı Tıpa Giriş: Veri, Enformasyon, Bilgi
2Kanıt Hiyerarşisi ve Gözlemsel Araştırmalar
3Deneysel Araştırmalar: Randomize Kontrollü Deneyler
4Meta-Analiz ve Sistematik Derlemeler
5Kanıt Bulma: Uluslararası Veri Tabanları, Cochrane Kütüphanesi
6Risk Hesapları, NNT, NNH
7Normali Anormalden Ayırabilmek: Prediktif Değer Yöntemi
8Öğrenci Sunumları-1
9Öğrenci Sunumları-2
10Sınav
Kaynak
1- www.cochranelibrary.com 2-Hayran O, Özbek H. Sağık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017 3-Straus SE, Glasziou P, Richardson WS, Haynes RB. Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach EBM. 5th ed., 2018. 4-Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5-Bruce N. Quantitative Methods for Health Research : a practical interactive guide to epidemiology and statistics. Second ed., NJ:Wiley, 2018. 6-Greenhalgh T.
How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Wiley, BMJ Books, 2014.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07