Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Senelik106+34-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. İlknur KESKİN
Dersi VerenlerProf.Dr. İlknur KESKİN
Dersin Yardımcılarıİlknur Keskin
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin derse dair temel teorileri bilmeleri ve laboratuvar becerilerini edinmeleridir Öğrenciler: --sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilecek --organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilecek --hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurar --embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklar
Dersin İçeriğiBu ders; konjenital malformasyonlar,vücut boşlukları,diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimi,baş ve boyun embriyolojisi,kas-iskelet sistemi embriyolojisi,ekstremite gelişimi,kanın histolojisi,hematopoezis,kardiyovasküler sistem histolojisi,kardiyovasküler sistem embriyolojisi,lenfoid sistem histolojisi,lenfoid sistem embriyolojisi,solunum sistemi histolojisi,solunum sistemi embriyolojisi,sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu,sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı,sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (tükrük bezleri, pankreas),sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (karaciğer, safra kesesi),sindirim sistemi embriyolojisi,integümenter sistem histolojisi,integümenter sistem embriyolojisi,merkezi sinir sistemi histolojisi ,Periferik sinir sistemi,sinir sistemi gelişimi,göz histolojisi,kulak histolojisi,göz ve kulak gelişimi,dişi genital sistem histolojisi,erkek genital sistem histolojisi,üriner sistem histolojisi,dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,üriner sistem embriyolojisi ,endokrin sistem histoloji ,Endokrin sistem embriyolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1 organ sistemlerinin genel sınıflandırmasını yapar9A
1.2 özelleşmiş dokular ve bu dokulara ait hücrelerin morfoloji ve işlevlerini açıklar9A
1.3 farklı hücreleri birbirinden ayırt eder14, 17
1.4 hücrelerin kökenini tanır9A
1.5 farklı dokuların mikro-yapı ve işlevlerini anlatır9A
1.6 farklı dokuları oluşturan çeşitli hücreler arasındaki ayırt edici noktaları ve ince-yapıyı anlatır17, 9
1.7 doku ve organ sistemlerinin histogenezlerini açıklar9A
1.8 immün sisteme ait hücreleri ve bu hücrelerin immün yanıttaki görevlerini açıklar9A
1.9 teratojenleri sınıflandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirir9A
1.10 intrauterin yaşamda şekillenen tüm organ sistemlerininin oluşum süreçlerini açıklar9A
1.11. embriyonik gelişimin klinik yönlerini sınıflandırır9A
2.1 çeşitli dokulardaki farklı hücre tiplerini belirlemek için mikroskop fiziği prensiplerini kullanır17, 9
2.2 çeşitli dokularda uygun boyama metodlarını ayırt eder17, 9
2.3 çeşitli sistemlere ait farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder17, 9
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1konjenital malformasyonlar
2vücut boşlukları
3diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimi
4baş ve boyun embriyolojisi
5kas-iskelet sistemi embriyolojisi
6ekstremite gelişimi
7kanın histolojisi
8hematopoezis
9kardiyovasküler sistem histolojisi
10kardiyovasküler sistem embriyolojisi
11lenfoid sistem histolojisi
12lenfoid sistem embriyolojisi
13solunum sistemi histolojisi
14solunum sistemi embriyolojisi
15sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu
16sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı
17sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (tükrük bezleri, pankreas)
18sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (karaciğer, safra kesesi)
19sindirim sistemi embriyolojisi
20integümenter sistem histolojisi
21integümenter sistem embriyolojisi
22merkezi sinir sistemi histolojisi
23Periferik sinir sistemi
24sinir sistemi gelişimi
25göz histolojisi
26kulak histolojisi
27göz ve kulak gelişimi
28dişi genital sistem histolojisi
29erkek genital sistem histolojisi
30üriner sistem histolojisi
31dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi
32üriner sistem embriyolojisi
33endokrin sistem histoloji
34Endokrin sistem embriyolojisi
Kaynak
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER
Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S.: Temel Histoloji. NOBEL TIP Stevens A., Human Histology, Third Ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Welsch U. Çev. Ed.: Tekelioğlu M.: Sobotta Histoloji Atlası. BETA Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ-Senelik106+34-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. İlknur KESKİN
Dersi VerenlerProf.Dr. İlknur KESKİN
Dersin Yardımcılarıİlknur Keskin
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilerin derse dair temel teorileri bilmeleri ve laboratuvar becerilerini edinmeleridir Öğrenciler: --sağlıklı insan vücudunun mikroskobik anatomisini ayırt edebilecek --organ düzeyinde mikroskobik morfoloji ve işlevleri ilişkilendirebilecek --hücre biyolojisi, histoloji ve embriyonik gelişim ile hastalıklar arasında bağlantı kurar --embriyonik ve fetal yaşam sürecinin belirli aşamalarında organlarda meydana gelen yapı ve işlev değişimlerini açıklar
Dersin İçeriğiBu ders; konjenital malformasyonlar,vücut boşlukları,diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimi,baş ve boyun embriyolojisi,kas-iskelet sistemi embriyolojisi,ekstremite gelişimi,kanın histolojisi,hematopoezis,kardiyovasküler sistem histolojisi,kardiyovasküler sistem embriyolojisi,lenfoid sistem histolojisi,lenfoid sistem embriyolojisi,solunum sistemi histolojisi,solunum sistemi embriyolojisi,sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu,sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı,sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (tükrük bezleri, pankreas),sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (karaciğer, safra kesesi),sindirim sistemi embriyolojisi,integümenter sistem histolojisi,integümenter sistem embriyolojisi,merkezi sinir sistemi histolojisi ,Periferik sinir sistemi,sinir sistemi gelişimi,göz histolojisi,kulak histolojisi,göz ve kulak gelişimi,dişi genital sistem histolojisi,erkek genital sistem histolojisi,üriner sistem histolojisi,dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi,üriner sistem embriyolojisi ,endokrin sistem histoloji ,Endokrin sistem embriyolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.1 organ sistemlerinin genel sınıflandırmasını yapar9A
1.2 özelleşmiş dokular ve bu dokulara ait hücrelerin morfoloji ve işlevlerini açıklar9A
1.3 farklı hücreleri birbirinden ayırt eder14, 17
1.4 hücrelerin kökenini tanır9A
1.5 farklı dokuların mikro-yapı ve işlevlerini anlatır9A
1.6 farklı dokuları oluşturan çeşitli hücreler arasındaki ayırt edici noktaları ve ince-yapıyı anlatır17, 9
1.7 doku ve organ sistemlerinin histogenezlerini açıklar9A
1.8 immün sisteme ait hücreleri ve bu hücrelerin immün yanıttaki görevlerini açıklar9A
1.9 teratojenleri sınıflandırır ve konjenital malformasyonlar ile ilişkilendirir9A
1.10 intrauterin yaşamda şekillenen tüm organ sistemlerininin oluşum süreçlerini açıklar9A
1.11. embriyonik gelişimin klinik yönlerini sınıflandırır9A
2.1 çeşitli dokulardaki farklı hücre tiplerini belirlemek için mikroskop fiziği prensiplerini kullanır17, 9
2.2 çeşitli dokularda uygun boyama metodlarını ayırt eder17, 9
2.3 çeşitli sistemlere ait farklı dokuların histolojik preparatlarını ayırt eder17, 9
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1konjenital malformasyonlar
2vücut boşlukları
3diyafram ve vücut boşluklarının embriyonik gelişimi
4baş ve boyun embriyolojisi
5kas-iskelet sistemi embriyolojisi
6ekstremite gelişimi
7kanın histolojisi
8hematopoezis
9kardiyovasküler sistem histolojisi
10kardiyovasküler sistem embriyolojisi
11lenfoid sistem histolojisi
12lenfoid sistem embriyolojisi
13solunum sistemi histolojisi
14solunum sistemi embriyolojisi
15sindirim sistemi histolojisi: ağız boşluğu
16sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalı
17sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (tükrük bezleri, pankreas)
18sindirim sistemi histolojisi: sindirim kanalına bağlı bezler (karaciğer, safra kesesi)
19sindirim sistemi embriyolojisi
20integümenter sistem histolojisi
21integümenter sistem embriyolojisi
22merkezi sinir sistemi histolojisi
23Periferik sinir sistemi
24sinir sistemi gelişimi
25göz histolojisi
26kulak histolojisi
27göz ve kulak gelişimi
28dişi genital sistem histolojisi
29erkek genital sistem histolojisi
30üriner sistem histolojisi
31dişi ve erkek genital sistem embriyolojisi
32üriner sistem embriyolojisi
33endokrin sistem histoloji
34Endokrin sistem embriyolojisi
Kaynak
Kierszenbaum A.: Histology & Cell Biology: An introduction to Pathology 2 ed. Mosby, USA. Ross M.: Histology: A Text and Atlas, 6 ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Text Book of Histology. Second ed. SAUNDERS. Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Schoenwolf G.C.: Larsen’s Human Embryology. 4. Ed. CHURCHILL LIVINGSTONE ELSEVIER
Junqueira L.C., Carneiro J. Çev. Ed: Aytekin Y, Solakoğlu S.: Temel Histoloji. NOBEL TIP Stevens A., Human Histology, Third Ed. Gartner L.P., Hiatt J.L.: Color Atlas of Histology, Fifth Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA Welsch U. Çev. Ed.: Tekelioğlu M.: Sobotta Histoloji Atlası. BETA Moore K.M., Persaud T.V.N. Çev. Ed: Yıldırım M., Okar İ., Dalçık H. Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi. 6. Ed. NOBEL TIP Sadler T.W: Langman's Medical Embryology, Eleventh Edition. Lippincott Williams & Wilkins, USA

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
X
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05