Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ | - | Senelik | 70+30 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersin Yardımcıları | İlknur Keskin |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin histoloji ve embriyoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri ve konularla ilgili temel laboratuvar deneyimi kazanmalarıdır. --sağlıklı bir insan vücudundaki yapıları mikroskobik anatomi düzeyinde ayırt edebilir --moleküler, hücresel, doku ve organ düzeyinde morfoloji ve işlev kıyaslaması yapabilir --hastalıkları hücre biyolojisi ve histolojsi ile ilişkilendirebilir --embriyonik sürecin farklı aşamalarında meydana gelen temel organ yapıları ve fonksiyonlarındaki değişimleri açıklayabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı,Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri,İmmunohistokimya,Hücre Tipleri ve Hücre Zarı,Nukleus ve Nukleolus,Golgi-ER-Lizozom,Mitokondri-Ribozom,Hücre İskeleti,Histolojiye giriş (epitel, bağ-destek, kas ve sinir doku),Örtü Epiteli,Glandüler Epitel,Lab-epitel,Bağ Dokusu,Yağ Dokusu,Lab-Bağdokusu-yağ dokusu,Kıkırdak Dokusu,Kemik Dokusu,Lab-kıkırdak,Lab-kemik,Çizgili kas, Kalp kası, Düz kas ,Lab-kas,Nörohistoloji,Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji,Oogenez ,Spermatogenez,Fertilizasyon,İmplantasyon,Embriyonik Gelişimin 2. Haftası,Embriyonik Gelişimin 3. Haftası,Nörogenez,Organogenezis ,Ekstraembriyonik yapılar,Lab-Mikroskop kullanabilme ve Hücre gözlenmesi,Kemik Kıkırdak Gelişimi,Kas Sistemi Gelişimi,İskelet Sistemi Gelişimi,Ekstremite Gelişimi,Baş-Boyun Gelişimi,Yüz Gelişimi,Gelişimsel Anomaliler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı bir insan vücudundaki yapıları mikroskobik anatomi düzeyinde değerlendirir (kas-iskelet sistemi, sinir sistemi, gastrointestinal sistem, kardiovasküler sitem, genitoüriner sistem, endokrin sistem). | 14, 17, 37, 6, 9 | A, D |
Moleküler, hücresel, doku ve organ düzeyinde morfolojik ve işlevsel olarak değerlendirir. | 14, 17, 37, 6, 9 | A, D |
Hastalıkları hücre biyolojisi ve histolojsi ile değrlendirir. | 17, 4, 9 | A, D |
Embriyonik sürecin farklı aşamalarında meydana gelen temel organ yapıları ve fonksiyonlarındaki değişimleri açıklayabilir. | 16, 19, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı | |
2 | Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri | |
3 | İmmunohistokimya | |
4 | Hücre Tipleri ve Hücre Zarı | |
5 | Nukleus ve Nukleolus | |
6 | Golgi-ER-Lizozom | |
7 | Mitokondri-Ribozom | |
8 | Hücre İskeleti | |
9 | Histolojiye giriş (epitel, bağ-destek, kas ve sinir doku) | |
10 | Örtü Epiteli,Glandüler Epitel | |
11 | Lab-epitel | |
12 | Bağ Dokusu,Yağ Dokusu | |
13 | Lab-Bağdokusu-yağ dokusu | |
14 | Kıkırdak Dokusu,Kemik Dokusu | |
15 | Lab-kıkırdak | |
16 | Lab-kemik | |
17 | Çizgili kas, Kalp kası, Düz kas | |
18 | Lab-kas | |
19 | Nörohistoloji | |
20 | Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji | |
21 | Oogenez ,Spermatogenez | |
22 | Fertilizasyon,İmplantasyon | |
23 | Embriyonik Gelişimin 2. Haftası | |
24 | Embriyonik Gelişimin 3. Haftası | |
25 | Nörogenez,Organogenezis | |
26 | Ekstraembriyonik yapılar | |
27 | Lab-Mikroskop kullanabilme ve Hücre gözlenmesi | |
28 | Kemik Kıkırdak Gelişimi | |
29 | Kas Sistemi Gelişimi | |
30 | İskelet Sistemi Gelişimi | |
31 | Ekstremite Gelişimi | |
32 | Baş-Boyun Gelişimi | |
33 | Yüz Gelişimi | |
34 | Gelişimsel Anomaliler |
Kaynak |
Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas İnsan Embriyolojisi ve gelişim biyolojisi: Bruce M. Carlson |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 44 | 2 | 88 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 4 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 2 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 4 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 6 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 4 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 204 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(204/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ | - | Senelik | 70+30 | - | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersin Yardımcıları | İlknur Keskin |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin histoloji ve embriyoloji ile ilgili temel bilgileri edinmeleri ve konularla ilgili temel laboratuvar deneyimi kazanmalarıdır. --sağlıklı bir insan vücudundaki yapıları mikroskobik anatomi düzeyinde ayırt edebilir --moleküler, hücresel, doku ve organ düzeyinde morfoloji ve işlev kıyaslaması yapabilir --hastalıkları hücre biyolojisi ve histolojsi ile ilişkilendirebilir --embriyonik sürecin farklı aşamalarında meydana gelen temel organ yapıları ve fonksiyonlarındaki değişimleri açıklayabilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı,Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri,İmmunohistokimya,Hücre Tipleri ve Hücre Zarı,Nukleus ve Nukleolus,Golgi-ER-Lizozom,Mitokondri-Ribozom,Hücre İskeleti,Histolojiye giriş (epitel, bağ-destek, kas ve sinir doku),Örtü Epiteli,Glandüler Epitel,Lab-epitel,Bağ Dokusu,Yağ Dokusu,Lab-Bağdokusu-yağ dokusu,Kıkırdak Dokusu,Kemik Dokusu,Lab-kıkırdak,Lab-kemik,Çizgili kas, Kalp kası, Düz kas ,Lab-kas,Nörohistoloji,Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji,Oogenez ,Spermatogenez,Fertilizasyon,İmplantasyon,Embriyonik Gelişimin 2. Haftası,Embriyonik Gelişimin 3. Haftası,Nörogenez,Organogenezis ,Ekstraembriyonik yapılar,Lab-Mikroskop kullanabilme ve Hücre gözlenmesi,Kemik Kıkırdak Gelişimi,Kas Sistemi Gelişimi,İskelet Sistemi Gelişimi,Ekstremite Gelişimi,Baş-Boyun Gelişimi,Yüz Gelişimi,Gelişimsel Anomaliler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı bir insan vücudundaki yapıları mikroskobik anatomi düzeyinde değerlendirir (kas-iskelet sistemi, sinir sistemi, gastrointestinal sistem, kardiovasküler sitem, genitoüriner sistem, endokrin sistem). | 14, 17, 37, 6, 9 | A, D |
Moleküler, hücresel, doku ve organ düzeyinde morfolojik ve işlevsel olarak değerlendirir. | 14, 17, 37, 6, 9 | A, D |
Hastalıkları hücre biyolojisi ve histolojsi ile değrlendirir. | 17, 4, 9 | A, D |
Embriyonik sürecin farklı aşamalarında meydana gelen temel organ yapıları ve fonksiyonlarındaki değişimleri açıklayabilir. | 16, 19, 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Histolojiye giriş ve mikroskop tanıtımı | |
2 | Mikroskoplar ve Mikroskobi teknikleri | |
3 | İmmunohistokimya | |
4 | Hücre Tipleri ve Hücre Zarı | |
5 | Nukleus ve Nukleolus | |
6 | Golgi-ER-Lizozom | |
7 | Mitokondri-Ribozom | |
8 | Hücre İskeleti | |
9 | Histolojiye giriş (epitel, bağ-destek, kas ve sinir doku) | |
10 | Örtü Epiteli,Glandüler Epitel | |
11 | Lab-epitel | |
12 | Bağ Dokusu,Yağ Dokusu | |
13 | Lab-Bağdokusu-yağ dokusu | |
14 | Kıkırdak Dokusu,Kemik Dokusu | |
15 | Lab-kıkırdak | |
16 | Lab-kemik | |
17 | Çizgili kas, Kalp kası, Düz kas | |
18 | Lab-kas | |
19 | Nörohistoloji | |
20 | Genel Embriyolojiye Giriş ve Terminoloji | |
21 | Oogenez ,Spermatogenez | |
22 | Fertilizasyon,İmplantasyon | |
23 | Embriyonik Gelişimin 2. Haftası | |
24 | Embriyonik Gelişimin 3. Haftası | |
25 | Nörogenez,Organogenezis | |
26 | Ekstraembriyonik yapılar | |
27 | Lab-Mikroskop kullanabilme ve Hücre gözlenmesi | |
28 | Kemik Kıkırdak Gelişimi | |
29 | Kas Sistemi Gelişimi | |
30 | İskelet Sistemi Gelişimi | |
31 | Ekstremite Gelişimi | |
32 | Baş-Boyun Gelişimi | |
33 | Yüz Gelişimi | |
34 | Gelişimsel Anomaliler |
Kaynak |
Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas İnsan Embriyolojisi ve gelişim biyolojisi: Bruce M. Carlson |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |