Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLELERLE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Aile ve ailenin işlevlerine ilişkin bilgi sahibi olmak, aile sorunlarına hakim olmak, çözüm için gerekli kuramsal yaklaşımları öğrenmek ve ailelerle sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirmede bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim dinamikleri vb.),Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler,Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı),Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram),Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar ,Aile politikaları ve Türkiye’de durum ,Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet ,Ailelere sunulan hizmetler ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması) ,Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar ,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Ailelerle yapılan sosyal hizmet uygulamalarını öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
1.Aileye ilişkin sosyal, psikolojik ve antropolojik açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
3.Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | |
2 | Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim dinamikleri vb.) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Aile politikaları ve Türkiye’de durum | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Ailelere sunulan hizmetler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Ashman, K.K., Hall, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago. 2.Giddens, Anthony. Sosyoloji. Yayına Hazırlayanlar: Hüseyin Özel ve Cemal Güzel. Ayraç Yayınevi. Ankara:2000. 3.Gittings, Diana. The Family ın Question: Changing Households & Familiar Ideologies. MacMillan Education LTD. London:1985 4.Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. 5.Jansen, C., Haris, O.(1986). Family Treatment in Social Work Practice, F.E. Peacock Publishers Inc., Illinois. 6.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık. İstanbul:2000. 7.Kandiyoti, Deniz. “Aile Yapısında Değişme ve Süreklilik: Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım.” Türkiye’de Ailenin Değişimi Toplum bilimsel İncelemeler. Hazırlayan: Türköz Ender. Türk Sosyal Bilimler Derneği:1984. 8.Özgüven, İbrahim Ehtem. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları. Ankara:2000. 9.Özgüven, İbrahim Ehtem. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset, Ankara: 2001. 10.Poster, Mark. Eleştirel Aile Kuramı. Çev: Hüseyin Tapınç. Ayrıntı Yayınları. İstanbul:1989. 11.Richardson, C. James. Family Life: Patterns and Perspectives. McGraw-Hill Ryerson Limited. Toronto:1996. 12.Mattaini, M.A., Lowery, C.T., Meyer, C.H.,(2002). Foundations of Social Work Practice, NASW Pres, Washington DC. 13.Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLELERLE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Aile ve ailenin işlevlerine ilişkin bilgi sahibi olmak, aile sorunlarına hakim olmak, çözüm için gerekli kuramsal yaklaşımları öğrenmek ve ailelerle sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirmede bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim dinamikleri vb.),Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler,Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı),Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram),Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar ,Aile politikaları ve Türkiye’de durum ,Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet ,Ailelere sunulan hizmetler ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması) ,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması) ,Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar ,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Ailelerle yapılan sosyal hizmet uygulamalarını öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
1.Aileye ilişkin sosyal, psikolojik ve antropolojik açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
3.Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | |
2 | Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim dinamikleri vb.) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Aile politikaları ve Türkiye’de durum | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Ailelere sunulan hizmetler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Ashman, K.K., Hall, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago. 2.Giddens, Anthony. Sosyoloji. Yayına Hazırlayanlar: Hüseyin Özel ve Cemal Güzel. Ayraç Yayınevi. Ankara:2000. 3.Gittings, Diana. The Family ın Question: Changing Households & Familiar Ideologies. MacMillan Education LTD. London:1985 4.Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. 5.Jansen, C., Haris, O.(1986). Family Treatment in Social Work Practice, F.E. Peacock Publishers Inc., Illinois. 6.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık. İstanbul:2000. 7.Kandiyoti, Deniz. “Aile Yapısında Değişme ve Süreklilik: Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım.” Türkiye’de Ailenin Değişimi Toplum bilimsel İncelemeler. Hazırlayan: Türköz Ender. Türk Sosyal Bilimler Derneği:1984. 8.Özgüven, İbrahim Ehtem. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları. Ankara:2000. 9.Özgüven, İbrahim Ehtem. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset, Ankara: 2001. 10.Poster, Mark. Eleştirel Aile Kuramı. Çev: Hüseyin Tapınç. Ayrıntı Yayınları. İstanbul:1989. 11.Richardson, C. James. Family Life: Patterns and Perspectives. McGraw-Hill Ryerson Limited. Toronto:1996. 12.Mattaini, M.A., Lowery, C.T., Meyer, C.H.,(2002). Foundations of Social Work Practice, NASW Pres, Washington DC. 13.Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |