Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLELERLE SOSYAL HİZMET -Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAile ve ailenin işlevlerine ilişkin bilgi sahibi olmak, aile sorunlarına hakim olmak, çözüm için gerekli kuramsal yaklaşımları öğrenmek ve ailelerle sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirmede bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim
dinamikleri vb.),Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler,Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı),Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram),Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar
,Aile politikaları ve Türkiye’de durum
,Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet
,Ailelere sunulan hizmetler
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması)
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması)
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması)
,Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar
,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Ailelerle yapılan sosyal hizmet uygulamalarını öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
1.Aileye ilişkin sosyal, psikolojik ve antropolojik açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirebilecektir.10, 15, 4, 9A
3.Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması
2Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim
dinamikleri vb.)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemelerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Aile politikaları ve Türkiye’de durum
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Ailelere sunulan hizmetler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Ashman, K.K., Hall, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago. 2.Giddens, Anthony. Sosyoloji. Yayına Hazırlayanlar: Hüseyin Özel ve Cemal Güzel. Ayraç Yayınevi. Ankara:2000. 3.Gittings, Diana. The Family ın Question: Changing Households & Familiar Ideologies. MacMillan Education LTD. London:1985 4.Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. 5.Jansen, C., Haris, O.(1986). Family Treatment in Social Work Practice, F.E. Peacock Publishers Inc., Illinois. 6.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık. İstanbul:2000. 7.Kandiyoti, Deniz. “Aile Yapısında Değişme ve Süreklilik: Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım.” Türkiye’de Ailenin Değişimi Toplum bilimsel İncelemeler. Hazırlayan: Türköz Ender. Türk Sosyal Bilimler Derneği:1984. 8.Özgüven, İbrahim Ehtem. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları. Ankara:2000. 9.Özgüven, İbrahim Ehtem. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset, Ankara: 2001. 10.Poster, Mark. Eleştirel Aile Kuramı. Çev: Hüseyin Tapınç. Ayrıntı Yayınları. İstanbul:1989. 11.Richardson, C. James. Family Life: Patterns and Perspectives. McGraw-Hill Ryerson Limited. Toronto:1996. 12.Mattaini, M.A., Lowery, C.T., Meyer, C.H.,(2002). Foundations of Social Work Practice, NASW Pres, Washington DC. 13.Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLELERLE SOSYAL HİZMET -Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAile ve ailenin işlevlerine ilişkin bilgi sahibi olmak, aile sorunlarına hakim olmak, çözüm için gerekli kuramsal yaklaşımları öğrenmek ve ailelerle sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirmede bilgi ve beceri geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim
dinamikleri vb.),Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemeler,Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı),Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram),Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar
,Aile politikaları ve Türkiye’de durum
,Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet
,Ailelere sunulan hizmetler
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması)
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması)
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması)
,Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar
,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2.Ailelerle yapılan sosyal hizmet uygulamalarını öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
1.Aileye ilişkin sosyal, psikolojik ve antropolojik açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirebilecektir.10, 15, 4, 9A
3.Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması
2Aile ve temel bileşenlerine ilişkin kavramsal tanımlamalar. Aile sisteminin ele alınması (yapı, fonksiyon, iletişim
dinamikleri vb.)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Ailenin toplum içindeki yerine ilişkin sosyolojik, psikolojik ve antropolojik çözümlemelerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Aile ile ilgili kuramlar (patriarkal kuramı, yapısal-fonksiyonel kuram, modernleşme kuramı)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Aile ile ilgili kuramlar (Marksist ve feminist kuram, eleştirel kuram)Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Dünyada ve Türkiye’de ailedeki değişim ve ailelerin karşılaştığı sorunlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Aile politikaları ve Türkiye’de durum
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ailede yaşanan sorunlar ve aile içi şiddet
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Ailelere sunulan hizmetler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin ilk iki aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (planlı değişim sürecinin üçüncü ve dördüncü aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ailelerle sosyal hizmet uygulaması(planlı değişim sürecinin son üç aşaması)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ailelerle çalışmada yararlanılan kuram ve yaklaşımlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Ashman, K.K., Hall, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed. Nelson-Hall, Inc., Chicago. 2.Giddens, Anthony. Sosyoloji. Yayına Hazırlayanlar: Hüseyin Özel ve Cemal Güzel. Ayraç Yayınevi. Ankara:2000. 3.Gittings, Diana. The Family ın Question: Changing Households & Familiar Ideologies. MacMillan Education LTD. London:1985 4.Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. 5.Jansen, C., Haris, O.(1986). Family Treatment in Social Work Practice, F.E. Peacock Publishers Inc., Illinois. 6.Kağıtçıbaşı, Çiğdem. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık. İstanbul:2000. 7.Kandiyoti, Deniz. “Aile Yapısında Değişme ve Süreklilik: Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım.” Türkiye’de Ailenin Değişimi Toplum bilimsel İncelemeler. Hazırlayan: Türköz Ender. Türk Sosyal Bilimler Derneği:1984. 8.Özgüven, İbrahim Ehtem. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları. Ankara:2000. 9.Özgüven, İbrahim Ehtem. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset, Ankara: 2001. 10.Poster, Mark. Eleştirel Aile Kuramı. Çev: Hüseyin Tapınç. Ayrıntı Yayınları. İstanbul:1989. 11.Richardson, C. James. Family Life: Patterns and Perspectives. McGraw-Hill Ryerson Limited. Toronto:1996. 12.Mattaini, M.A., Lowery, C.T., Meyer, C.H.,(2002). Foundations of Social Work Practice, NASW Pres, Washington DC. 13.Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18