Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kamile ERBAŞ, Dr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN, Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. Sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bilimsel araştırma sürecini bir bütün olarak planlama becerisi kazanması 2. Araştırma yapma konusunda bilimsel etik doğrultusunda davranış geliştirebilmesi 3. Genelci sosyal hizmet yaklaşımı ile paralel olarak sosyal hizmet uzmanının araştırma tüketicisi ve araştırma üreticisi rollerini öğrenmesi 4. Sosyal Hizmet Araştırması dersinde öğrendikleri bilimsel literatürü kritik ederek okuma ve inceleme bilgisini uygulamaya aktarma becerisi kazanması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.,Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.,Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.,Araştırma Yönteminin Belirlenmesi (Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı ,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.,Değerlendirme,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilerin bir öğretim elemanının yönetiminde, bireysel olarak veya küçük gruplar halinde bir araştırma projesini üstlenmelerine olanak sağlamaktadır. Ders, öğrencilerin, araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında odaklaşır. Öğrenciler, sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bir araştırma projesi geliştirmekte serbesttirler. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” hazırlama kurallarına uygun olarak planlamaları ve veri toplama aracını geliştirerek uygulama için gerekli hazırlıkları tamamlamaları beklenir. | 10, 14, 16, 20, 5, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma. | Araştırma Uygulaması I dersinin içeriğinin araştırılması |
2 | Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
3 | Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
4 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
5 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
6 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
7 | Araştırma Yönteminin Belirlenmesi (Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
8 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
9 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
10 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
11 | Değerlendirme | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
12 | Veri Toplama Aracının Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
13 | Veri Toplama Aracının Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
14 | Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
Kaynak |
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 28 | 1 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 6 | 6 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 127 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA UYGULAMASI I | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kamile ERBAŞ, Dr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN, Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. Sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bilimsel araştırma sürecini bir bütün olarak planlama becerisi kazanması 2. Araştırma yapma konusunda bilimsel etik doğrultusunda davranış geliştirebilmesi 3. Genelci sosyal hizmet yaklaşımı ile paralel olarak sosyal hizmet uzmanının araştırma tüketicisi ve araştırma üreticisi rollerini öğrenmesi 4. Sosyal Hizmet Araştırması dersinde öğrendikleri bilimsel literatürü kritik ederek okuma ve inceleme bilgisini uygulamaya aktarma becerisi kazanması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.,Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.,Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.,Araştırma Yönteminin Belirlenmesi (Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı ,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.,Değerlendirme,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, öğrencilerin bir öğretim elemanının yönetiminde, bireysel olarak veya küçük gruplar halinde bir araştırma projesini üstlenmelerine olanak sağlamaktadır. Ders, öğrencilerin, araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında odaklaşır. Öğrenciler, sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bir araştırma projesi geliştirmekte serbesttirler. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” hazırlama kurallarına uygun olarak planlamaları ve veri toplama aracını geliştirerek uygulama için gerekli hazırlıkları tamamlamaları beklenir. | 10, 14, 16, 20, 5, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma. | Araştırma Uygulaması I dersinin içeriğinin araştırılması |
2 | Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
3 | Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
4 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
5 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
6 | Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
7 | Araştırma Yönteminin Belirlenmesi (Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
8 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
9 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
10 | Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
11 | Değerlendirme | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
12 | Veri Toplama Aracının Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
13 | Veri Toplama Aracının Hazırlanması. | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
14 | Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi | Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması. |
Kaynak |
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |