Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA UYGULAMASI I-Güz Dönemi0+424
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kamile ERBAŞ, Dr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN, Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. Sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bilimsel araştırma sürecini bir bütün olarak planlama becerisi kazanması 2. Araştırma yapma konusunda bilimsel etik doğrultusunda davranış geliştirebilmesi 3. Genelci sosyal hizmet yaklaşımı ile paralel olarak sosyal hizmet uzmanının araştırma tüketicisi ve araştırma üreticisi rollerini öğrenmesi 4. Sosyal Hizmet Araştırması dersinde öğrendikleri bilimsel literatürü kritik ederek okuma ve inceleme bilgisini uygulamaya aktarma becerisi kazanması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.,Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.,Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.,Araştırma Yönteminin Belirlenmesi
(Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı ,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.,Değerlendirme,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilerin bir öğretim elemanının yönetiminde, bireysel olarak veya küçük gruplar halinde bir araştırma projesini üstlenmelerine olanak sağlamaktadır. Ders, öğrencilerin, araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında odaklaşır. Öğrenciler, sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bir araştırma projesi geliştirmekte serbesttirler. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” hazırlama kurallarına uygun olarak planlamaları ve veri toplama aracını geliştirerek uygulama için gerekli hazırlıkları tamamlamaları beklenir.10, 14, 16, 20, 5, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.Araştırma Uygulaması I dersinin içeriğinin araştırılması
2Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
3Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
4Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
5Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
6Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
7Araştırma Yönteminin Belirlenmesi
(Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı
Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
8Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
9Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
10Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
11DeğerlendirmeDanışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
12Veri Toplama Aracının Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
13Veri Toplama Aracının Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
14Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim EdilmesiDanışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
Kaynak
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler28128
Proje Sunumu / Seminer166
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı133
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)127
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(127/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ARAŞTIRMA UYGULAMASI I-Güz Dönemi0+424
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kamile ERBAŞ, Dr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN, Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN, Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. Sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bilimsel araştırma sürecini bir bütün olarak planlama becerisi kazanması 2. Araştırma yapma konusunda bilimsel etik doğrultusunda davranış geliştirebilmesi 3. Genelci sosyal hizmet yaklaşımı ile paralel olarak sosyal hizmet uzmanının araştırma tüketicisi ve araştırma üreticisi rollerini öğrenmesi 4. Sosyal Hizmet Araştırması dersinde öğrendikleri bilimsel literatürü kritik ederek okuma ve inceleme bilgisini uygulamaya aktarma becerisi kazanması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.,Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.,Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.,Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.,Araştırma Yönteminin Belirlenmesi
(Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı ,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.,Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.,Değerlendirme,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Veri Toplama Aracının Hazırlanması.,Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim Edilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilerin bir öğretim elemanının yönetiminde, bireysel olarak veya küçük gruplar halinde bir araştırma projesini üstlenmelerine olanak sağlamaktadır. Ders, öğrencilerin, araştırma projeleri ile ilgili olarak seçtikleri konular etrafında odaklaşır. Öğrenciler, sosyal hizmete ilişkin bir sorun alanında bir araştırma projesi geliştirmekte serbesttirler. Ders süresince, öğrencilerden seçtikleri konu ile ilgili bir araştırmayı “araştırma önerisi” hazırlama kurallarına uygun olarak planlamaları ve veri toplama aracını geliştirerek uygulama için gerekli hazırlıkları tamamlamaları beklenir.10, 14, 16, 20, 5, 6, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrenci gruplarının ilan edilmesi; Süpervizörlerin öğrenci grupları ile toplanması; Olası Araştırma Konuları Hakkında Tartışma.Araştırma Uygulaması I dersinin içeriğinin araştırılması
2Seçilen Konu İle İlgili Literatürün Taranması ve Sonuçların Araştırma Önerisi Taslağı Haline getirilmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
3Araştırma Önerisi Taslağının, Araştırma Uygulaması Değerlendirme Komitesi’nin onayına sunulması; Komitenin incelemeyi yapıp sonuçlarını ilan etmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
4Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
5Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
6Araştırma Önerisinin Kuramsal Bölümünün Hazırlanması; Araştırma Probleminin Saptanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
7Araştırma Yönteminin Belirlenmesi
(Araştırma Uygulaması Yönergesinde Yer Alan) Eşgüdüm Toplantısı
Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
8Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Denenceler, Bağımlı Bağımsız Değişkenler.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
9Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Sınırlar; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklemin belirlenmesi, Veri Toplama Aracı ve Yönteminin Esaslarının Belirlenmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
10Araştırma Önerisinin Yöntem Bölümümün Hazırlanması: Verilerin Ölçülme Düzeylerine Göre Kullanılacak İstatistiksel Tekniklerin Belirlenmesi.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
11DeğerlendirmeDanışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
12Veri Toplama Aracının Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
13Veri Toplama Aracının Hazırlanması.Danışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
14Araştırma Önerisine Son Şeklinin Verilmesi ve Eğitsel Danışmana Teslim EdilmesiDanışman ile her hafta yapılan toplantıdaki konuların ve alınan kararların tamamlanması.
Kaynak
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18