Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Ferzan DURUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. İnsan hakları kavramının tarihsel gelişimini öğrenmesi, 2. İnsan hakları sözleşmelerine dair bilgi edinmesi, 3. Birinci, ikinci, üçüncü kuşak insan haklarını öğrenerek sınıflandırabilmesi, 4. İnsan hakları ihlallerine karşı duyarlı olabilmesi, 5. İnsan haklarının sosyal hizmet mesleğinin neden temelini oluşturduğunu kavrayarak sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları odağında nasıl gerçekleştirildiğini kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması,İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.,İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?,Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.,Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme,Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.,Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet,Yaşama ve kişisel bütünlük hakları,Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.,Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.,İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum,Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları,Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler,İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu derste, hak, adalet, eşitlik, demokrasi ve özgürlük kavramlarının insan hakları söyleminde ele alınış süreci, birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar, insan hakları sözleşmeleri ve üç kuşak hakkın sosyal hizmet disiplini içinde nasıl konumlandığı ve hak temelli yaklaşım çerçevesinde sosyal hizmet uygulamaları etraflı bir şekilde incelenmektedir.16, 19, 20, 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulmasıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
2İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.Cılga, I. (2009). Aydınlanma felsefesi ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara
3İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?Karataş, K. (2002) İnsan hakları ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara
4Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
5Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair SözleşmeÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
6Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
7Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmetÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
8Yaşama ve kişisel bütünlük haklarıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
9Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
10Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
11İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durumÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
12Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmalarıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
13Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemlerÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
14İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleriÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
Kaynak
Dönem başında öğretim elemanı tarafından önerilecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme717
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)107
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Ferzan DURUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. İnsan hakları kavramının tarihsel gelişimini öğrenmesi, 2. İnsan hakları sözleşmelerine dair bilgi edinmesi, 3. Birinci, ikinci, üçüncü kuşak insan haklarını öğrenerek sınıflandırabilmesi, 4. İnsan hakları ihlallerine karşı duyarlı olabilmesi, 5. İnsan haklarının sosyal hizmet mesleğinin neden temelini oluşturduğunu kavrayarak sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları odağında nasıl gerçekleştirildiğini kavraması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması,İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.,İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?,Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.,Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme,Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.,Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet,Yaşama ve kişisel bütünlük hakları,Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.,Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.,İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum,Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları,Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler,İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu derste, hak, adalet, eşitlik, demokrasi ve özgürlük kavramlarının insan hakları söyleminde ele alınış süreci, birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar, insan hakları sözleşmeleri ve üç kuşak hakkın sosyal hizmet disiplini içinde nasıl konumlandığı ve hak temelli yaklaşım çerçevesinde sosyal hizmet uygulamaları etraflı bir şekilde incelenmektedir.16, 19, 20, 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulmasıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
2İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.Cılga, I. (2009). Aydınlanma felsefesi ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara
3İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?Karataş, K. (2002) İnsan hakları ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara
4Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
5Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair SözleşmeÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
6Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
7Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmetÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
8Yaşama ve kişisel bütünlük haklarıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
9Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
10Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
11İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durumÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
12Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmalarıÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
13Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemlerÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
14İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleriÖğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması
Kaynak
Dönem başında öğretim elemanı tarafından önerilecektir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18