Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GERONTOLOJİK SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin 1. Yaşlılık döneminin ayırt edici özelliklerini kavraması, 2. Yaşlıların psiko-sosyal ve ekonomik sorun ve ihtiyaçlarını saptayabilmesi, 3. Yaşlıların sorun ve ihtiyaçlarına yönelik var olan hizmet modellerini çeşitli boyutları ile tanımlayabilmesi 4. Yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını gerçekleştirebilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; Gerontoloji alanında temel kavramlar,Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko–Sosyal Gelişimsel Özellikleri.,Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar.,Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunları,Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunları,Yaşlılara Yönelik Hizmetler,Yaşlı İstismarı ve İhmali.,İşlenen konuları kapsayan vaka incelemesi ,Aile İçinde Yaşlıların Karşılaştıkları Sorunlar.,Geriatri ve Geriatri Bölümdeki Hizmetler,Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları.,Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzur evlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler.,Yaşlılık, Politika ve Mevzuat,Vaka tartışmaları ve dersin genel değerlendirmesinin yapılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, gerontolojik sosyal hizmet için gerekli temel bilgi ve becerileri işlemek üzere tasarlanmıştır. Ders içeriğinde gerontoloji ve gerontolojik sosyal hizmet kavramları; yaşlıları etkileyen biyolojik, psikolojik, sosyolojik, politik ve ekonomik etkenler; yaşlıların karşılaştığı psiko-sosyal sorunlar; gerontolojik sosyal hizmet kapsamında müdahale yöntem ve tekniklerine ilişkin konular yer almaktadır.10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 4, 5, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gerontoloji alanında temel kavramlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
2Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko–Sosyal Gelişimsel Özellikleri.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmesi.
3Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
4Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmesi.
5Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
6Yaşlılara Yönelik HizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
7Yaşlı İstismarı ve İhmali.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
8İşlenen konuları kapsayan vaka incelemesi İşlenen tüm konulara dair genel okumaların yapılması
9Aile İçinde Yaşlıların Karşılaştıkları Sorunlar.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
10Geriatri ve Geriatri Bölümdeki HizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
11Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
12Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzur evlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
13Yaşlılık, Politika ve MevzuatÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
14Vaka tartışmaları ve dersin genel değerlendirmesinin yapılmasıİşlenen tüm konulara dair genel okumaların yapılması. Sürecin baştan sona analiz edilmesi
Kaynak
Emiroğlu, Vedia, Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu, Ankara, Şafak Matbaacılık Ltd. Şti., 1995 Erkan, Gönül, Vedat Işıkhan, (eds.)., Antropoloji ve Yaşlılık, Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No 6, 2000 Gökçe-Kutsal, Yeşim (ed.), Geriatri 2002, İstanbul, H.Ü. GEBAM, 2002 Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı, Ankara, Şafak Matbaacılık, 1996

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler28256
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)130
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GERONTOLOJİK SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin 1. Yaşlılık döneminin ayırt edici özelliklerini kavraması, 2. Yaşlıların psiko-sosyal ve ekonomik sorun ve ihtiyaçlarını saptayabilmesi, 3. Yaşlıların sorun ve ihtiyaçlarına yönelik var olan hizmet modellerini çeşitli boyutları ile tanımlayabilmesi 4. Yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını gerçekleştirebilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriğiBu ders; Gerontoloji alanında temel kavramlar,Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko–Sosyal Gelişimsel Özellikleri.,Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar.,Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunları,Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunları,Yaşlılara Yönelik Hizmetler,Yaşlı İstismarı ve İhmali.,İşlenen konuları kapsayan vaka incelemesi ,Aile İçinde Yaşlıların Karşılaştıkları Sorunlar.,Geriatri ve Geriatri Bölümdeki Hizmetler,Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları.,Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzur evlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler.,Yaşlılık, Politika ve Mevzuat,Vaka tartışmaları ve dersin genel değerlendirmesinin yapılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, gerontolojik sosyal hizmet için gerekli temel bilgi ve becerileri işlemek üzere tasarlanmıştır. Ders içeriğinde gerontoloji ve gerontolojik sosyal hizmet kavramları; yaşlıları etkileyen biyolojik, psikolojik, sosyolojik, politik ve ekonomik etkenler; yaşlıların karşılaştığı psiko-sosyal sorunlar; gerontolojik sosyal hizmet kapsamında müdahale yöntem ve tekniklerine ilişkin konular yer almaktadır.10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 4, 5, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gerontoloji alanında temel kavramlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
2Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko–Sosyal Gelişimsel Özellikleri.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmesi.
3Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
4Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirmesi.
5Yaşlılarda Nörolojik ve Sağlık sorunlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması ve değerlendirilmesi.
6Yaşlılara Yönelik HizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
7Yaşlı İstismarı ve İhmali.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
8İşlenen konuları kapsayan vaka incelemesi İşlenen tüm konulara dair genel okumaların yapılması
9Aile İçinde Yaşlıların Karşılaştıkları Sorunlar.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
10Geriatri ve Geriatri Bölümdeki HizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
11Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
12Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzur evlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
13Yaşlılık, Politika ve MevzuatÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması
14Vaka tartışmaları ve dersin genel değerlendirmesinin yapılmasıİşlenen tüm konulara dair genel okumaların yapılması. Sürecin baştan sona analiz edilmesi
Kaynak
Emiroğlu, Vedia, Yaşlılık ve Yaşlının Sosyal Uyumu, Ankara, Şafak Matbaacılık Ltd. Şti., 1995 Erkan, Gönül, Vedat Işıkhan, (eds.)., Antropoloji ve Yaşlılık, Ankara, H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No 6, 2000 Gökçe-Kutsal, Yeşim (ed.), Geriatri 2002, İstanbul, H.Ü. GEBAM, 2002 Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı, Ankara, Şafak Matbaacılık, 1996

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18