Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLERLE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin sonunda öğrencinin, engelliliğeilişkin temel kavramlar, engelliliğeilişkinkuramsalyaklaşımlar, engelliliğinnedenlerivetürleri, engellihakları, DünyadaveTürkiye’deengellilik, engellilereverilenhizmetler ve engellilereyönelik sosyalhizmetmüdahalesi konularında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve Derse Oryantasyon,EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2,Engellilik ve Toplum ,AraSınav,Engelli Hakları,EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat,EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat,Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler,Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
12, 14, 15, 16, 4, 5, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve Derse OryantasyonKonu ile ilgili kaynak okuma
2EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleriKonu ile ilgili kaynak okuma
3Engelliliğe İlişkin Kuramsal YaklaşımlarKonu ile ilgili kaynak okuma
4Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1Konu ile ilgili kaynak okuma
5Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2Konu ile ilgili kaynak okuma
6Engellilik ve Toplum Konu ile ilgili kaynak okuma
7AraSınav
8Engelli HaklarıKonu ile ilgili kaynak okuma
9EngelliBireylerinSorun ve GereksinimleriKonu ile ilgili kaynak okuma
10Engelliliğe İlişkin Uluslararası MevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
11EngelliliğeİlişkinUlusal MevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
12Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve HizmetlerKonu ile ilgili kaynak okuma
13Engelliler ve Sosyal Hizmet UygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
14Dersin Genel Değerlendirmesi
15Genel Değerlendirme Sınavı
Kaynak
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14456
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLERLE SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin sonunda öğrencinin, engelliliğeilişkin temel kavramlar, engelliliğeilişkinkuramsalyaklaşımlar, engelliliğinnedenlerivetürleri, engellihakları, DünyadaveTürkiye’deengellilik, engellilereverilenhizmetler ve engellilereyönelik sosyalhizmetmüdahalesi konularında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve Derse Oryantasyon,EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2,Engellilik ve Toplum ,AraSınav,Engelli Hakları,EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat,EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat,Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler,Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
12, 14, 15, 16, 4, 5, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve Derse OryantasyonKonu ile ilgili kaynak okuma
2EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleriKonu ile ilgili kaynak okuma
3Engelliliğe İlişkin Kuramsal YaklaşımlarKonu ile ilgili kaynak okuma
4Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1Konu ile ilgili kaynak okuma
5Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2Konu ile ilgili kaynak okuma
6Engellilik ve Toplum Konu ile ilgili kaynak okuma
7AraSınav
8Engelli HaklarıKonu ile ilgili kaynak okuma
9EngelliBireylerinSorun ve GereksinimleriKonu ile ilgili kaynak okuma
10Engelliliğe İlişkin Uluslararası MevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
11EngelliliğeİlişkinUlusal MevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
12Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve HizmetlerKonu ile ilgili kaynak okuma
13Engelliler ve Sosyal Hizmet UygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
14Dersin Genel Değerlendirmesi
15Genel Değerlendirme Sınavı
Kaynak
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18