Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Recep MİNGA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı,Olasılık Teorisi,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar,Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri,Normal Dağılım ve Özellikleri,Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini ve Hipotez testleri,Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini,İstatistik İlişki Analizine Giriş – Korelasyon ve Regresyon Analizi – Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları,Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin – Problem Çözümü,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere istatistik metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecek ve olasılık hesaplamaları yapabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Alanı ile ilgili problemlerin dağılımlarını ve olasılıklarını hesaplayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini ve tümevarımlı istatistik tekniklerini uygulayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi gelişebilmesi | 10, 12, 9 | A |
Alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler ve çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor edebilmesi | 10, 12, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
2 | Olasılık Teorisi | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
3 | Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
4 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
5 | Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
6 | Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
7 | Normal Dağılım ve Özellikleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
8 | Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
9 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini ve Hipotez testleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
10 | Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
11 | Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
12 | İstatistik İlişki Analizine Giriş – Korelasyon ve Regresyon Analizi – Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
13 | Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin – Problem Çözümü | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
14 | Genel Tekrar | Derste anlatılan konuların genel tekrarı |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
1) R. Dişçi, Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 2011. 2) Semra Oral Erbaş, Olasılık ve İstatistik, Gazi Kitabevi,2008 3) Sümbüloğlu, Kadir, and Vildan Sümbüloğlu. Biyoistatistik. Hatiboğlu, 2002. 4) Sümbüloğlu, Vildan, and Kadir Sümbüloğlu. Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Hatiboğlu Yayınları, 2000. 5) Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Recep MİNGA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğin Tanımı,Olasılık Teorisi,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar,Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri,Normal Dağılım ve Özellikleri,Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini ve Hipotez testleri,Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini,İstatistik İlişki Analizine Giriş – Korelasyon ve Regresyon Analizi – Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları,Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin – Problem Çözümü,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere istatistik metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecek ve olasılık hesaplamaları yapabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Alanı ile ilgili problemlerin dağılımlarını ve olasılıklarını hesaplayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırlıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini ve tümevarımlı istatistik tekniklerini uygulayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrayabilmesi | 10, 12, 9 | A |
Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi gelişebilmesi | 10, 12, 9 | A |
Alanındaki problemleri analitik yöntemlerle çözümler ve çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor edebilmesi | 10, 12, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin Tanımı | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
2 | Olasılık Teorisi | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
3 | Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
4 | Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
5 | Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
6 | Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
7 | Normal Dağılım ve Özellikleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
8 | Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
9 | Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini ve Hipotez testleri | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
10 | Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
11 | Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
12 | İstatistik İlişki Analizine Giriş – Korelasyon ve Regresyon Analizi – Pearson ve Spearman Korelasyon Katsayıları | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
13 | Korelasyon ve Regresyon Analizi (devamı): Regresyon Denklemiyle Tahmin – Problem Çözümü | Kaynakların konu ile ilgili bölümleri |
14 | Genel Tekrar | Derste anlatılan konuların genel tekrarı |
Kaynak |
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları |
1) R. Dişçi, Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 2011. 2) Semra Oral Erbaş, Olasılık ve İstatistik, Gazi Kitabevi,2008 3) Sümbüloğlu, Kadir, and Vildan Sümbüloğlu. Biyoistatistik. Hatiboğlu, 2002. 4) Sümbüloğlu, Vildan, and Kadir Sümbüloğlu. Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Hatiboğlu Yayınları, 2000. 5) Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |