Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Ara Sınav,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi /Spirütüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır.10, 16, 4, 9A
3.Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar.10, 16, 4, 9A
2.Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar.10, 13, 16, 9A
1.Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Palyatif Bakım Kavramı6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi
2Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi
3Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi
4Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
5Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
6Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
7Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
10Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
11Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
12Manevi /Spirütüel Bakım10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
13Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
14Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
15Yas Süreci ve Ailenin Bakımı4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Ara Sınav,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi /Spirütüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır.10, 16, 4, 9A
3.Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar.10, 16, 4, 9A
2.Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar.10, 13, 16, 9A
1.Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Palyatif Bakım Kavramı6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi
2Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi
3Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi
4Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
5Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
6Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
7Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
10Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
11Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi
12Manevi /Spirütüel Bakım10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
13Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
14Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
15Yas Süreci ve Ailenin Bakımı4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13