Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFET HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere afetin önemi, afet çeşitleri, afetlere karşı alınacak önlemler, afet yönetimi, afetlerin toplum sağlığı üzerine etkileri, afet öncesi, sırası ve sonrasında risk yaratacak tehlikelerin önlenmesi, afet yönetim sürecinin zararı azaltma, hazırlık yapma, müdahale etme ve iyileştirme aşamalarında planlama ve hazırlık yaparak, sağlık ekibi arasında afetlere ilişkin aktif rol alan afet hemşiresinin görev ve sorumlulukları konusunda bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtılması,
Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
,Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar,Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler,Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar,Afetlerde Ruh Sağlığı,Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar,Afet Triajı,Afet Hazırlığı ,Afet Planlama,Afet Yönetimi,Afet yönetiminde hemşirenin rolleri,Afet müdahalesinde yasal ve etik konular,Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, ,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afet kavramını, epidemiyolojisini, önemini ve sınıflandırmasını tanımlar10, 16, 9
Afetin birey aile ve toplum üzerindeki fiziksel, ruhsal ve sosyal etkilerini açıklar10, 16, 9
Afet yönetim döngüsünü ve bu süreçte yapılması gereken faaliyetleri tartışır10, 16, 19, 5, 9
Afet hemşiresinin, afet yönetim süreci içindeki rollerini tanımlar10, 16, 19, 5, 9
Afetlere ilişkin yasal ve etik konuları tartışır10, 13, 16, 19, 5, 6, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtılması,
Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
Maini, R., Bosanquet, J., Murray, V.(2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.265-285. Veenema, T.G., Corley, A., Thornton, C.P. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 299-319.
2Küresel Afetler ve Kompleks Acil DurumlarBurkle, F.M. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 275-286. Deeny, P., Davies, K. Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 287-298.
3Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu AfetlerCroddy, E., Ackerman, G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 467-482. Karam, P.A. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 115-138.569-589.
4Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız GruplarDavis, E. A., Hansen, R., Peek, L. Phillips, B., Tuneberg, S., (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 115-138.
5Afetlerde Ruh SağlığıCarlson, S.M.S., Meerker, E.C., Coyne Plum, K., Veenema T.G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 167-179.
6Afetlerde Kitlesel YaralanmalarPuett, L. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 427-437. Sacco, T.L. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 439-448.
7Afet TriajıRomig, L.E., Lerner, E.B. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 381-398.
8Afet Hazırlığı Markenson, D., Losinski, S. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 51-66.
9Afet PlanlamaSplepski, L.A., Couig, M.P., Lavin, R.P., Orsega, S.M., Veenema, T.G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 3-21.
10Afet YönetimiGebbie, K.M., Qureshi, K. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.399-416.
11Afet yönetiminde hemşirenin rolleriLevin K., Chandler, T. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.367-377.
12Afet müdahalesinde yasal ve etik konularAmari-Vaught E.M., Pesto M.M. Hart, K.D. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.97-111.
13Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, Griffin Agazio, J.B., Slepski, L.A., Proffit Lavin, R., Couig, M.P., Strauss-Riggs, K., Ricciardi, R. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, 2018. S.631-646.
140Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York,
Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org. Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65 ISSN 2147-4923. Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11414
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AFET HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere afetin önemi, afet çeşitleri, afetlere karşı alınacak önlemler, afet yönetimi, afetlerin toplum sağlığı üzerine etkileri, afet öncesi, sırası ve sonrasında risk yaratacak tehlikelerin önlenmesi, afet yönetim sürecinin zararı azaltma, hazırlık yapma, müdahale etme ve iyileştirme aşamalarında planlama ve hazırlık yaparak, sağlık ekibi arasında afetlere ilişkin aktif rol alan afet hemşiresinin görev ve sorumlulukları konusunda bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtılması,
Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
,Küresel Afetler ve Kompleks Acil Durumlar,Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu Afetler,Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız Gruplar,Afetlerde Ruh Sağlığı,Afetlerde Kitlesel Yaralanmalar,Afet Triajı,Afet Hazırlığı ,Afet Planlama,Afet Yönetimi,Afet yönetiminde hemşirenin rolleri,Afet müdahalesinde yasal ve etik konular,Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, ,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Afet kavramını, epidemiyolojisini, önemini ve sınıflandırmasını tanımlar10, 16, 9
Afetin birey aile ve toplum üzerindeki fiziksel, ruhsal ve sosyal etkilerini açıklar10, 16, 9
Afet yönetim döngüsünü ve bu süreçte yapılması gereken faaliyetleri tartışır10, 16, 19, 5, 9
Afet hemşiresinin, afet yönetim süreci içindeki rollerini tanımlar10, 16, 19, 5, 9
Afetlere ilişkin yasal ve etik konuları tartışır10, 13, 16, 19, 5, 6, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtılması,
Afet Kavramının Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması
Maini, R., Bosanquet, J., Murray, V.(2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.265-285. Veenema, T.G., Corley, A., Thornton, C.P. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 299-319.
2Küresel Afetler ve Kompleks Acil DurumlarBurkle, F.M. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 275-286. Deeny, P., Davies, K. Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 287-298.
3Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik Ajanların Neden Olduğu AfetlerCroddy, E., Ackerman, G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 467-482. Karam, P.A. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 115-138.569-589.
4Afetlerde Yüksek Riskli Savunmasız GruplarDavis, E. A., Hansen, R., Peek, L. Phillips, B., Tuneberg, S., (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 115-138.
5Afetlerde Ruh SağlığıCarlson, S.M.S., Meerker, E.C., Coyne Plum, K., Veenema T.G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 167-179.
6Afetlerde Kitlesel YaralanmalarPuett, L. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 427-437. Sacco, T.L. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 439-448.
7Afet TriajıRomig, L.E., Lerner, E.B. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 381-398.
8Afet Hazırlığı Markenson, D., Losinski, S. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 51-66.
9Afet PlanlamaSplepski, L.A., Couig, M.P., Lavin, R.P., Orsega, S.M., Veenema, T.G. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s. 3-21.
10Afet YönetimiGebbie, K.M., Qureshi, K. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.399-416.
11Afet yönetiminde hemşirenin rolleriLevin K., Chandler, T. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.367-377.
12Afet müdahalesinde yasal ve etik konularAmari-Vaught E.M., Pesto M.M. Hart, K.D. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, s.97-111.
13Afet hemşireliğinde araştırma ve gelişme, Griffin Agazio, J.B., Slepski, L.A., Proffit Lavin, R., Couig, M.P., Strauss-Riggs, K., Ricciardi, R. (2018) Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York, 2018. S.631-646.
140Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Disaster Nursing and Emergency Preparedness, Veenema, T.G.(ed), Springer Publishing Company, New York,
Kalanlar, B. Kubilay, G. ,Afet Hemşireliği Eğitimi ve Afet Öncesinde Afet Hemşiresinin Görevleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, http://www.deuhyoedergi.org. Kalanlar, B. Kubilay, G. Afetlerde Toplum Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Afet Hemşireliği F.N. Hem. Derg (2015) Cilt 23 - Sayı 1: 57-65 ISSN 2147-4923. Demirbaş H. Sezer A. Ergun A. Afet Yönetiminde Halk Sağlığı Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları F.N. Hem. Derg (2013) Cilt 21 - Sayı 2: 122-128 ISSN 2147-4923 Derleme Yazısı.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13