Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında anlayış kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar ,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri ,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi ,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği: Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
2. Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
3. Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirleyebilmesi | 21 | H |
4. Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini kabul edebilmesi | 10, 19 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 2. kaynağın okunması |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri | '’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
6 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
7 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘ | ’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
8 | Hasta Güvenliği | ‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
9 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
10 | İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri | Verilen senaryonun İncelenmesi |
11 | İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | Verilen senaryonun incelenmesi |
12 | İletişim Hatalarının Önlenmesi | Verilen senaryonun incelenmesi |
13 | Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri | Verilen senaryonun incelenmesi |
14 | Çalışan Güvenliği: Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı Dersin Değerlendirilmesi | ‘’Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIKTA KALİTE YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları hakkında anlayış kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği ,Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar ,Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri ,Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi ,Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri,Tıbbi Hatalar ve Nedenleri ,Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘,Hasta Güvenliği,Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü ,İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri,İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi,İletişim Hatalarının Önlenmesi ,Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri,Çalışan Güvenliği: Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sağlıkta kalite yönetimi ile ilgili temel kavramları ve yaklaşımları tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
2. Sağlık hizmetlerinde sık görülen tıbbi hataların nedenlerini ve çözüm önerilerini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
3. Hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden risk ve hataları belirleyebilmesi | 21 | H |
4. Hasta ve çalışan güvenliği uygulamalarının önemini kabul edebilmesi | 10, 19 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Önemi ve Gerekliliği | ‘’Tıbbi Hata’’ ve ‘’Malpraktis’’ anahtar kelimeleri ile Google’da yapılan arama sonuçlarının incelenmesi |
2 | Sağlıkta Kalite Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 12-26. sayfalarının okunması |
3 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetiminin Özellikleri | 2. kaynağın okunması |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | 1. kaynağın 84-89. sayfalarının okunması |
5 | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar ve Uygulama Teknikleri | '’Uygulama alanlarınızda iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğünüz süreçler nelerdir?’’ Tartışma sorusunun yanıtlanması |
6 | Tıbbi Hatalar ve Nedenleri | ‘’Ordersız İlaç Uygulama Kültürü’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
7 | Tıbbi Hataların Bildirimi ve Yönetimi ‘ | ’Rapor Etme İşinden Olursun’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
8 | Hasta Güvenliği | ‘’Sözel İstem’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
9 | Hastane Enfeksiyonlarının Önlenmesi ve Kontrolü | 3. kaynağın 237-311. sayfalarının okunması |
10 | İlaç Hataları ve Önleme Stratejileri | Verilen senaryonun İncelenmesi |
11 | İnvaziv/Noninvaziv Girişimlerde Hataların Önlenmesi | Verilen senaryonun incelenmesi |
12 | İletişim Hatalarının Önlenmesi | Verilen senaryonun incelenmesi |
13 | Hasta Düşmeleri ve Önleme Stratejileri | Verilen senaryonun incelenmesi |
14 | Çalışan Güvenliği: Tıbbi Kazalar ve Sağlıklı Çalışma Yaşamı Dersin Değerlendirilmesi | ‘’Dikkatsizliğin Bedeli’’ Örnek Olayının İncelenmesi |
Kaynak |
1. Ekici, D. (2013). Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Sim Yayıncılık. 2. Çavuş MF, Gemici E. (2013). Sağlık Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1): 238-257. 3. Alcan, Z., Aksoy, A., Civil, B., Tekin, DE., Ekim, R., Civil, SÖ., Doğar, T., Çakar, V. (2010). Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri. İstanbul: Nobel Yayıncılık. |
Ders Notları ve Sağlıkta Kalite Yönetimi ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |