Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK OKUR YAZARLIĞI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders;
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
,Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
,Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri
,Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları
,İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı
,Sağlık okuryazarlığını etkileyen kültürel faktörler,Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı,Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı,Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığı,Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık okuryazarlığı,Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı,Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık okuryazarlığı temel kavramlarını bilir16, 9A
Sağlığı geliştirme modellerini açıklar9A
Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklar13, 9A
Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tanımlar10, 16, 9A
Sağlık okuryazarlığı stratejilerini sıralar16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
1., 4. ve 11.kaynağın incelenmesi, www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfs-soy-egitim Web sitesinin incelenmesi
2Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
1. ve 6. kaynağın incelenmesi
3Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri
4. kaynağın 57-79. Sayfalarının incelenmesi 2. kaynağın 81-90 ve 102-106. sayfalarının incelenmesi
4Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları
5.kaynağın incelenmesi
5İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı
4.kaynağın 45-57 sayfalarının incelenmesi
6Sağlık okuryazarlığını etkileyen kültürel faktörler10.kaynağın incelenmesi
7Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın incelenmesi
8Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın ve 8.kaynağın incelenmesi
9Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığı7. ve 8.kaynağın incelenmesi
10Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı8.kaynağın ve 9.kaynağın incelenmesi
11Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı8.kaynağın incelenmesi
12Kırılgan Gruplar ve Sağlık okuryazarlığı8.kaynağın incelenmesi
13Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın incelenmesi
14Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi
1. ve 5.kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2. Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4- Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6-Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4) 7-Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8-Sağlık okuryazarlığı:Sağlam kanıtlar.Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3),105-125. 10-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)49
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(49/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK OKUR YAZARLIĞI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders;
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
,Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
,Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri
,Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları
,İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı
,Sağlık okuryazarlığını etkileyen kültürel faktörler,Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı,Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı,Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığı,Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık okuryazarlığı,Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı,Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık okuryazarlığı temel kavramlarını bilir16, 9A
Sağlığı geliştirme modellerini açıklar9A
Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklar13, 9A
Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tanımlar10, 16, 9A
Sağlık okuryazarlığı stratejilerini sıralar16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması
Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
1., 4. ve 11.kaynağın incelenmesi, www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfs-soy-egitim Web sitesinin incelenmesi
2Sağlık Okuryazarlığı, Temel Kavramlar
1. ve 6. kaynağın incelenmesi
3Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri
4. kaynağın 57-79. Sayfalarının incelenmesi 2. kaynağın 81-90 ve 102-106. sayfalarının incelenmesi
4Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları
5.kaynağın incelenmesi
5İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı
4.kaynağın 45-57 sayfalarının incelenmesi
6Sağlık okuryazarlığını etkileyen kültürel faktörler10.kaynağın incelenmesi
7Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın incelenmesi
8Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın ve 8.kaynağın incelenmesi
9Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığı7. ve 8.kaynağın incelenmesi
10Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı8.kaynağın ve 9.kaynağın incelenmesi
11Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı8.kaynağın incelenmesi
12Kırılgan Gruplar ve Sağlık okuryazarlığı8.kaynağın incelenmesi
13Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı3.kaynağın incelenmesi
14Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi
1. ve 5.kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2. Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4- Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6-Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4) 7-Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8-Sağlık okuryazarlığı:Sağlam kanıtlar.Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3),105-125. 10-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13