Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİABET HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırma ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtılması, Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı,Diyabette Tanı Koyma,Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları,Oral Antidiyabetik Yönetimi,İnsulin Tedavisi Yönetimi,Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi,Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat),Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabetin Psikososyal Yönü ,Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü, Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrar | 10, 16, 9 | A, D |
Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar | 10, 16, 9 | A, D |
Diyabette korumanın ve erken tanının önemini tanımlar | 10, 14, 16, 9 | A, D |
Diyabet tedavisi ve bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrar ve hemşirelik bakım sürecinde kullanır | 10, 11, 16, 4, 5, 8, 9 | |
Diyabette sürekli bakım konusunda bilgi ve beceri kazanır | 10, 15, 16, 19, 4, 9 | |
Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilir ve eğitim uygular | 10, 11, 15, 16, 9 | |
Diyabet hemşireliğinin gelişiminde önemli olacak araştırmaların planlaması ve yürütülmesi konusunda yeterli bilgi ve görüş kazanır | 10, 14, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtılması, Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.11-13. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 185-206. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 5-8. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 3-53. International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. s.22-23. |
2 | Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.1-10. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. s. 14-15. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. S.89-105. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 224-228. |
3 | Diyabette Tanı Koyma | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.14-19. |
4 | Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları | Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s.93-103. |
5 | Oral Antidiyabetik Yönetimi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.55-65. |
6 | İnsulin Tedavisi Yönetimi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.39-53. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 265-274. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. S.83-91. |
7 | Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.21-30. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 221-231. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 53-65. |
8 | Kendi Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. S. 67-79, s.31-36. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 73-85. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 233-235. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 67-70. |
9 | Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.117-125. |
10 | Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.141-155. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 50-67. International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. s. 28-29. |
11 | Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat) | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.97-103, s.157-162. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 201-208, s. 169-176. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. S. 525-554., s.259-262. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s.159-182. |
12 | Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.183-193. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 207-223. |
13 | Diyabetin Psikososyal Yönü | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.195-203. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 187-190. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s.521-525. |
14 | Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü, Dersin Değerlendirilmesi | Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. s.29. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 169-182. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 197-201. |
Kaynak |
*Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. *Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. *Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. *International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. *Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. *Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. *Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİABET HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırma ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtılması, Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması ,Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı,Diyabette Tanı Koyma,Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları,Oral Antidiyabetik Yönetimi,İnsulin Tedavisi Yönetimi,Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları,Kendi Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi,Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı,Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat),Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık ,Diyabetin Psikososyal Yönü ,Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü, Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrar | 10, 16, 9 | A, D |
Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar | 10, 16, 9 | A, D |
Diyabette korumanın ve erken tanının önemini tanımlar | 10, 14, 16, 9 | A, D |
Diyabet tedavisi ve bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrar ve hemşirelik bakım sürecinde kullanır | 10, 11, 16, 4, 5, 8, 9 | |
Diyabette sürekli bakım konusunda bilgi ve beceri kazanır | 10, 15, 16, 19, 4, 9 | |
Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilir ve eğitim uygular | 10, 11, 15, 16, 9 | |
Diyabet hemşireliğinin gelişiminde önemli olacak araştırmaların planlaması ve yürütülmesi konusunda yeterli bilgi ve görüş kazanır | 10, 14, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtılması, Diyabetin Tanımı, Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.11-13. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 185-206. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 5-8. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 3-53. International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. s.22-23. |
2 | Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.1-10. Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. s. 14-15. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. S.89-105. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 224-228. |
3 | Diyabette Tanı Koyma | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.14-19. |
4 | Diyabette Güncel Tedavi Yaklaşımları | Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s.93-103. |
5 | Oral Antidiyabetik Yönetimi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.55-65. |
6 | İnsulin Tedavisi Yönetimi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.39-53. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 265-274. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. S.83-91. |
7 | Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.21-30. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 221-231. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 53-65. |
8 | Kendi Kendini İzleme ve Egzersizin Önemi | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. S. 67-79, s.31-36. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 73-85. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s. 233-235. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 67-70. |
9 | Diyabetin Acil Metabolik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.117-125. |
10 | Diyabetin Kronik Komplikasyonları ve Hemşirelik Bakımı | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.141-155. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 50-67. International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. s. 28-29. |
11 | Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi (gebelik, cinsellik, bağışıklama, seyahat) | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.97-103, s.157-162. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 201-208, s. 169-176. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. S. 525-554., s.259-262. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s.159-182. |
12 | Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.183-193. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 207-223. |
13 | Diyabetin Psikososyal Yönü | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. s.195-203. Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. s. 187-190. Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. s.521-525. |
14 | Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü, Dersin Değerlendirilmesi | Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. s.29. Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. s. 169-182. Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. s. 197-201. |
Kaynak |
*Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireliği Temel Bilgiler, Ed. S. Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2002. *Funnel M, Ozcan S, et al. International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul, 2009. *Türkiye’de Diyabet Profili, Diyabet Bakım, İzlem ve Tedavisinde Mevcut Durum Değerlendirmesi, Çalıştay Raporu, 2009. *International Diabetes Federation. Diabetes Atlas. 2015. *Geçmişten Geleceğe Diyabetes Mellitus, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, ed. İmamoğlu Ş, Satman İ, Akalın S, Salman S, Yılmaz C. Pelin Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. *Satman İ, İmamoğlu Ş, Yılmaz C ve ark., Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, Miki Matbaacılık San. ve Tic. Ltd. Şti. Ankara, 2016. *Diyabet El Kitabı, ed. Dinçağ N. Tor Ofset San. ve Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |