Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELSİZ YAŞAM VE MİMARİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özlem GEYLANİ
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Hilal Bostancı
Dersin AmacıÜniversite öğrencilerinin engelli bireyler için toplumsal alanda erişilebilirlik ve toplumsal katılım sorunları ve çözümler konusunda bilgi sahibi olmalarının sağlanması, engelli bireylerin toplumsal mobilitede karşılaştığı sorunlarla ilişkili farkındalık sağlanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi,Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısı,Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümler,Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümler,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı alanlarda engelliliğin tanımını yaparak erişilebilirliği analiz edebilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Erişilebilirliğin artırılmasına yönelik ergoterapi bilgi ve becerilerini çevre analizinde kullanabilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Saha çalışmasında görev alarak çevresel müdahale konusunda rol alabilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi1. Kaynaktan ICF okumasının yapılması
2Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısıDers notuna hazırlanılması
3Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
4Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
5İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
6Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
7Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümlerDers notuna hazırlık
8Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamıDers notuna hazırlık
9Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamıDers notuna Hazırlık
10Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamıDers notuna hazırlık
11Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi-
12Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi-
13Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesiKendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması
14Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesiKendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması
Kaynak
Hall, C. A. 2018. Occupational Therapy Toolkit: Treatment Guides and Patient Education Handouts. Hallen House Publishing. Pierce, D. (2012). The accessible home: designing for all ages and abilities. Taunton Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5210
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı717
Genel Sınav ve Hazırlığı7214
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)59
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELSİZ YAŞAM VE MİMARİ-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özlem GEYLANİ
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Hilal Bostancı
Dersin AmacıÜniversite öğrencilerinin engelli bireyler için toplumsal alanda erişilebilirlik ve toplumsal katılım sorunları ve çözümler konusunda bilgi sahibi olmalarının sağlanması, engelli bireylerin toplumsal mobilitede karşılaştığı sorunlarla ilişkili farkındalık sağlanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi,Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısı,Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümler,Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümler,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı alanlarda engelliliğin tanımını yaparak erişilebilirliği analiz edebilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Erişilebilirliğin artırılmasına yönelik ergoterapi bilgi ve becerilerini çevre analizinde kullanabilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Saha çalışmasında görev alarak çevresel müdahale konusunda rol alabilmesi.10, 16, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi1. Kaynaktan ICF okumasının yapılması
2Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısıDers notuna hazırlanılması
3Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
4Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
5İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
6Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümlerDers notuna hazırlık
7Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümlerDers notuna hazırlık
8Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamıDers notuna hazırlık
9Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamıDers notuna Hazırlık
10Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamıDers notuna hazırlık
11Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi-
12Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi-
13Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesiKendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması
14Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesiKendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması
Kaynak
Hall, C. A. 2018. Occupational Therapy Toolkit: Treatment Guides and Patient Education Handouts. Hallen House Publishing. Pierce, D. (2012). The accessible home: designing for all ages and abilities. Taunton Press.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06