Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Ahmet EMİR |
Dersin Amacı | Stres kaynaklarının tanımlanması, değerlendirme ve başa çıkma yaklaşımlarının öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Stres kaynaklarının tanımlanması,Kişilik yapısı ve stres,Stres belirtileri,Stres ve yeme bozuklukları,Stresin etkileri ve stresle ilişkili hastalıklar,Stresin değerlendirilme yöntemleri,Stres kaynakları ve etkileri- Saha çalışması,Stresin değerlendirilmesi-Saha çalışması II,Stresle basa çıkma yöntemleri,Stres yönetimi ve yaşam stilinde terapatik değişiklikler,Gevşeme tekniklerinin incelenmesi,Solunum teknikleri,Stres ve başa çıkma yöntemleriyle ilgili güncel literatürün incelenmesi,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Stres kaynaklarını tanımlayabilmesi | 10, 18, 9 | D, E |
Stresin belirtilerini ve etkilerini bilir | 10, 18, 9 | D, E |
Stresi değerlendirebilmesi | 10, 18, 9 | D, E |
Stresle başa çıkma yöntemlerini tanımlayabilmesi | 10, 18, 9 | D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Stres kaynaklarının tanımlanması | Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. |
2 | Kişilik yapısı ve stres | Durna, U. (2005). A tipi ve B tipi kişilik yapıları ve bu kişilik yapılarını etkileyen faktörlerle ilgili bir araştırma. |
3 | Stres belirtileri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
4 | Stres ve yeme bozuklukları | Sproesser, G., Schupp, HT, & Renner, B. (2014). The bright side of stress-induced eating: eating more when stressed but less when pleased |
5 | Stresin etkileri ve stresle ilişkili hastalıklar | Cohen, S., Janicki-Deverts, D., & Miller, GE. (2007). Psychological stress and disease |
6 | Stresin değerlendirilme yöntemleri | Pehlivan, İnayet. Stresle başa çıkmada bireysel ve örgütsel stratejiler. |
7 | Stres kaynakları ve etkileri- Saha çalışması | Bahar Aydın, K. (2007). Stresle Başa çıkma.Nobel Akademi |
8 | Stresin değerlendirilmesi-Saha çalışması II | Bahar Aydın, K. (2007). Stresle Başa çıkma.Nobel Akademi |
9 | Stresle basa çıkma yöntemleri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
10 | Stres yönetimi ve yaşam stilinde terapatik değişiklikler | Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. |
11 | Gevşeme tekniklerinin incelenmesi | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
12 | Solunum teknikleri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
13 | Stres ve başa çıkma yöntemleriyle ilgili güncel literatürün incelenmesi | Abel, MH. (2002). Humor, stress, and coping strategies |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
-Brown C., Stoffel Vc. Occupatıonal Therapy In Mental Health, Davıs Company, Phıladelphıa, 2011. -Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. -Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti's Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. -Baltaş Z. Stres ve başa çıkma yolları, Remzi kitabevi, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 12 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Ahmet EMİR |
Dersin Amacı | Stres kaynaklarının tanımlanması, değerlendirme ve başa çıkma yaklaşımlarının öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Stres kaynaklarının tanımlanması,Kişilik yapısı ve stres,Stres belirtileri,Stres ve yeme bozuklukları,Stresin etkileri ve stresle ilişkili hastalıklar,Stresin değerlendirilme yöntemleri,Stres kaynakları ve etkileri- Saha çalışması,Stresin değerlendirilmesi-Saha çalışması II,Stresle basa çıkma yöntemleri,Stres yönetimi ve yaşam stilinde terapatik değişiklikler,Gevşeme tekniklerinin incelenmesi,Solunum teknikleri,Stres ve başa çıkma yöntemleriyle ilgili güncel literatürün incelenmesi,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Stres kaynaklarını tanımlayabilmesi | 10, 18, 9 | D, E |
Stresin belirtilerini ve etkilerini bilir | 10, 18, 9 | D, E |
Stresi değerlendirebilmesi | 10, 18, 9 | D, E |
Stresle başa çıkma yöntemlerini tanımlayabilmesi | 10, 18, 9 | D, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Stres kaynaklarının tanımlanması | Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. |
2 | Kişilik yapısı ve stres | Durna, U. (2005). A tipi ve B tipi kişilik yapıları ve bu kişilik yapılarını etkileyen faktörlerle ilgili bir araştırma. |
3 | Stres belirtileri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
4 | Stres ve yeme bozuklukları | Sproesser, G., Schupp, HT, & Renner, B. (2014). The bright side of stress-induced eating: eating more when stressed but less when pleased |
5 | Stresin etkileri ve stresle ilişkili hastalıklar | Cohen, S., Janicki-Deverts, D., & Miller, GE. (2007). Psychological stress and disease |
6 | Stresin değerlendirilme yöntemleri | Pehlivan, İnayet. Stresle başa çıkmada bireysel ve örgütsel stratejiler. |
7 | Stres kaynakları ve etkileri- Saha çalışması | Bahar Aydın, K. (2007). Stresle Başa çıkma.Nobel Akademi |
8 | Stresin değerlendirilmesi-Saha çalışması II | Bahar Aydın, K. (2007). Stresle Başa çıkma.Nobel Akademi |
9 | Stresle basa çıkma yöntemleri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
10 | Stres yönetimi ve yaşam stilinde terapatik değişiklikler | Folkman, S. (2013). Stress: Appraisal and coping. |
11 | Gevşeme tekniklerinin incelenmesi | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
12 | Solunum teknikleri | Baltaş Z. (2008). Stres ve başa çıkma yolları.Remzi Kitapevi |
13 | Stres ve başa çıkma yöntemleriyle ilgili güncel literatürün incelenmesi | Abel, MH. (2002). Humor, stress, and coping strategies |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
-Brown C., Stoffel Vc. Occupatıonal Therapy In Mental Health, Davıs Company, Phıladelphıa, 2011. -Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. -Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti's Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. -Baltaş Z. Stres ve başa çıkma yolları, Remzi kitabevi, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |