Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİK SOSYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Cihan AYDIN
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Merve KESKİN
Dersin AmacıEngelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak ve yorumlamaktır. Türkiye'de ki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Engellilik tanımı ve engelli birey olma,Sosyolojik bakış açısında engellilik,Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar,Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model),Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri),Engellilik kültürü,Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Türkiye de engelli bireyler,Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik,Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engelliliği ve engelli birey olmayı sorgulayabilir.10, 16, 9A
Sosyolojik bakış açısıyla engelliliği tanımlar.10, 16, 9A
Engellilik modellerini kullanır.10, 16, 9A
Engellilik kültürü ve Türkiye de engelliliği tartışabilir.10, 16, 9A
Sinema ve edebiyat alanında engelliliği yorumlar.10, 16, 9A
Üniversitemizde engelli olmayı tasvir eder.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engellilik tanımı ve engelli birey olmaÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
2Sosyolojik bakış açısında engellilikSibel Yardımcı'nın Sakatlığın Tarihsel İnşası makalesini okumak
3Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalarÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
4Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model)Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 17-51 sayfaları arasını okumak
5Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri)Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 51-81 sayfaları arasını okumak İlknur Meşe'nin Engelliliği açıklayan sosyal model makalesini okumak
6Engellilik kültürüSibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 227-243 ve 269-299 sayfaları arasını okumak
7Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürüÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
8Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürüÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
9Türkiye de engelli bireylerDünya Engellilik Raporu 2011 incelemek TÜİK internet sayfasından verileri incelemek
10Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalarTBMM Engelli Hakları İnceleme Raporu 2013'ü okumak, Engelli Bakım Hizmetleri kılavuzunu incelemek
11Serbest alanlar: Sinema ve engellilikTamam mıyız, Başka Dilde Aşk, Benim Dünyam, Kadın Kokusu, Sol Ayağım filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek
12Serbest alanlar: Sinema ve engellilikCan Dostum, Benim Adım Sam, Kelebek ve Dalgıç, Pas ve Kemik filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek
13Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilikÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
14Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması)Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
Kaynak
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir.
Arıkan, Ç. (2002), ?Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım? UFKUN ÖTESI BILIM DERGISI, 2(1), 11-25. Barnes, C. (1996), "Theories of Disability and the Origins of the Oppresion of Disabled People in Western Society", in. DISABILlTY AND SOCIETY:EMERGlNG ISSUES AND INSIGHTS, Ed L.Barton, London:Longrnan. Barnes, C. (1998), "The Social Model of Disability: A Sociological Phenomenon Ignored by Sociologists?", in. THE DISABILlTY READER: SOCIAL SCIENCE PERSPECTIVES, Ed. T. Shakespeare, New York: Casseli Pub.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi111
Okul Dışı Diğer Faaliyetler111
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı177
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)55
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(55/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİK SOSYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Cihan AYDIN
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Merve KESKİN
Dersin AmacıEngelliliği sosyolojik bakış açısıyla anlamak ve yorumlamaktır. Türkiye'de ki engelli bireylere yönelik çalışmaların dünya araştırmalarıyla karşılaştırılmasını yapmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Engellilik tanımı ve engelli birey olma,Sosyolojik bakış açısında engellilik,Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalar,Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model),Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri),Engellilik kültürü,Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürü,Türkiye de engelli bireyler,Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalar,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Sinema ve engellilik,Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilik,Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Engelliliği ve engelli birey olmayı sorgulayabilir.10, 16, 9A
Sosyolojik bakış açısıyla engelliliği tanımlar.10, 16, 9A
Engellilik modellerini kullanır.10, 16, 9A
Engellilik kültürü ve Türkiye de engelliliği tartışabilir.10, 16, 9A
Sinema ve edebiyat alanında engelliliği yorumlar.10, 16, 9A
Üniversitemizde engelli olmayı tasvir eder.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engellilik tanımı ve engelli birey olmaÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
2Sosyolojik bakış açısında engellilikSibel Yardımcı'nın Sakatlığın Tarihsel İnşası makalesini okumak
3Disiplinlerarası bir alan olarak engellilik ile ilgili yapılan araştırmalarÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
4Engellilik modelleri (ahlaki model/medikal model)Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 17-51 sayfaları arasını okumak
5Engellilik modelleri (sosyal model/ sosyal inşacı model ve diğerleri)Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 51-81 sayfaları arasını okumak İlknur Meşe'nin Engelliliği açıklayan sosyal model makalesini okumak
6Engellilik kültürüSibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk ve Dikmen Bezmez'in yayına hazırladığı Sakatlık Çalışmaları: Sosyal Bilimlerden Bakmak kitabının 227-243 ve 269-299 sayfaları arasını okumak
7Engelli olmayan bireylerin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürüÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
8Engelli bireyin bakış açısıyla şekillenen engellilik kültürüÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
9Türkiye de engelli bireylerDünya Engellilik Raporu 2011 incelemek TÜİK internet sayfasından verileri incelemek
10Türkiye de engelli nüfusa ilişkin geliştirilen politikalarTBMM Engelli Hakları İnceleme Raporu 2013'ü okumak, Engelli Bakım Hizmetleri kılavuzunu incelemek
11Serbest alanlar: Sinema ve engellilikTamam mıyız, Başka Dilde Aşk, Benim Dünyam, Kadın Kokusu, Sol Ayağım filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek
12Serbest alanlar: Sinema ve engellilikCan Dostum, Benim Adım Sam, Kelebek ve Dalgıç, Pas ve Kemik filmlerinden birini seçip izlemek, verilen konu başlıkları altında analiz etmek
13Serbest alanlar: Edebiyat ve engellilikÖğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
14Üniversitemizde engelli olma(saha çalışması)Öğretim elemanı tarafından hazırlanıp sisteme yüklenmiş ders notunun okunması
Kaynak
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir.
Arıkan, Ç. (2002), ?Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım? UFKUN ÖTESI BILIM DERGISI, 2(1), 11-25. Barnes, C. (1996), "Theories of Disability and the Origins of the Oppresion of Disabled People in Western Society", in. DISABILlTY AND SOCIETY:EMERGlNG ISSUES AND INSIGHTS, Ed L.Barton, London:Longrnan. Barnes, C. (1998), "The Social Model of Disability: A Sociological Phenomenon Ignored by Sociologists?", in. THE DISABILlTY READER: SOCIAL SCIENCE PERSPECTIVES, Ed. T. Shakespeare, New York: Casseli Pub.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06