Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEME VE YUTMA BOZUKLUKLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zehra YILMAZ EKSEN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet EMİR |
Dersin Amacı | Yeme bozuklukları ve yutma bozuklukları kavramını, yeme bozukluklarında ve yutma bozukluklarında ergoterapistin yaklaşımını ve ergoterapi müdahalelerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar,Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü., Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi, Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi,Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi, Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,,Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.,Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri,Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi,Bilişsel sorunlar,Bilişsel sorunların değerlendirilmesi,Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler, Grup çalışmaları, vaka yönetimi,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci yutma bozukluğuna eşlik eden problem ve semptomları tanımlar Yutma bozukluğu değerlendirme ve tedavisindeki en temel ilkeleri tanımlar Yutma bozukluğunda en iyi sonuca ulaşmak için sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek için gerekli koşulları tanımlar | 10, 13, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
2 | Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü. | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
3 | Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
4 | Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
5 | Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
6 | Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler, | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
7 | Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
8 | Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
9 | Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
10 | Bilişsel sorunlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Bilişsel sorunların değerlendirilmesi | Bilişsel sorunların değerlendirilmesi |
12 | Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
13 | Grup çalışmaları, vaka yönetimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti?s Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. Martin JE, Eating Disorders, Food and Occupational Therapy, Wiley, 1998 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 2 | 6 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 4 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 3 | 4 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(58/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEME VE YUTMA BOZUKLUKLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Zehra YILMAZ EKSEN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet EMİR |
Dersin Amacı | Yeme bozuklukları ve yutma bozuklukları kavramını, yeme bozukluklarında ve yutma bozukluklarında ergoterapistin yaklaşımını ve ergoterapi müdahalelerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar,Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü., Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi, Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi,Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi, Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,,Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.,Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri,Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi,Bilişsel sorunlar,Bilişsel sorunların değerlendirilmesi,Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler, Grup çalışmaları, vaka yönetimi,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci yutma bozukluğuna eşlik eden problem ve semptomları tanımlar Yutma bozukluğu değerlendirme ve tedavisindeki en temel ilkeleri tanımlar Yutma bozukluğunda en iyi sonuca ulaşmak için sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek için gerekli koşulları tanımlar | 10, 13, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
2 | Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü. | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
3 | Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
4 | Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
5 | Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
6 | Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler, | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
7 | Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi. | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
8 | Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
9 | Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
10 | Bilişsel sorunlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Bilişsel sorunların değerlendirilmesi | Bilişsel sorunların değerlendirilmesi |
12 | Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
13 | Grup çalışmaları, vaka yönetimi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
14 | Tartışma |
Kaynak |
Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti?s Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. Martin JE, Eating Disorders, Food and Occupational Therapy, Wiley, 1998 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |