Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANSER VE ERGOTERAPİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Selen SUBAŞI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Ahmet EMİR
Dersin AmacıKanserde günlük yaşam- üretim ve boş zaman aktivitelerindeki performanslara odaklanarak değerlendirme ve müdahale yöntemlerini ergoterapist bakış açısıyla öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar,Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar,Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı,Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri,Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi,Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk,Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları,Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım,Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı,Nöronkolojide ergoterapi,Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri,Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması,Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kanser ve semptomlarını tanımlayabilmesi; kanser evreleri hakkında bilgi sahibi olabilmesi13, 19, 9A, E
Kanserde aktivite performansına odaklanarak ergoterapi yaklaşımlarını tanımlayabilmesi13, 19, 9A, E
Hastane ve eve ait çevresel düzenlemeleri uygulayabilmesi13, 19, 9A, E
Semptom kontrolü yaklaşımını tanımlayabilecek ve uygulayabilmesi13, 19, 9A, E
Ağrının kontrolünde ve deformitelerin önlenemesinde bireylere yardımcı olabilmesi13, 19, 9A, E
Kansere bağlı yorgunluk ile başa çıkabilmek için ergoterapi müdahalelerini öğrenebilmesi13, 19, 9A, E
Gevşeme teknikleri hakkında bilgisi olması ve kişilere öğretebilmesi13, 19, 9A, E
Yaratıcılığı psikodinamik aktivite olarak kullanabilmesi13, 18, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlarKaynak 1, Sayfa: 1-11
2Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlarKaynak 1, Sayfa: 11-27
3Ergoterapide Semptom Kontrolü YaklaşımıKaynak 1, Sayfa: 27-41
4Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme TeknikleriKaynak 1, Sayfa: 41-51
5Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının YönetimiKaynak 1, Sayfa: 51-61
6Ergoterapide Kansere Bağlı YorgunlukKaynak 1, Sayfa: 61-83
7Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka ÇalışmalarıKaynak 1, Sayfa: 83-107
8Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif BakımKaynak 1, Sayfa: 107-125
9Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımıKaynak 1, Sayfa: 125-145
10Nöronkolojide ergoterapiKaynak 1, Sayfa: 145-161
11Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleriKaynak 1, Sayfa: 161-175
12Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılmasıKaynak 1, Sayfa: 175-189
13Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taramasıKaynak 1, Sayfa: 189-201
14Tartışma
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006 2. Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme9436
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı133
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)88
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KANSER VE ERGOTERAPİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Selen SUBAŞI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Ahmet EMİR
Dersin AmacıKanserde günlük yaşam- üretim ve boş zaman aktivitelerindeki performanslara odaklanarak değerlendirme ve müdahale yöntemlerini ergoterapist bakış açısıyla öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlar,Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlar,Ergoterapide Semptom Kontrolü Yaklaşımı,Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme Teknikleri,Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının Yönetimi,Ergoterapide Kansere Bağlı Yorgunluk,Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka Çalışmaları,Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif Bakım,Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımı,Nöronkolojide ergoterapi,Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleri,Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılması,Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taraması,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kanser ve semptomlarını tanımlayabilmesi; kanser evreleri hakkında bilgi sahibi olabilmesi13, 19, 9A, E
Kanserde aktivite performansına odaklanarak ergoterapi yaklaşımlarını tanımlayabilmesi13, 19, 9A, E
Hastane ve eve ait çevresel düzenlemeleri uygulayabilmesi13, 19, 9A, E
Semptom kontrolü yaklaşımını tanımlayabilecek ve uygulayabilmesi13, 19, 9A, E
Ağrının kontrolünde ve deformitelerin önlenemesinde bireylere yardımcı olabilmesi13, 19, 9A, E
Kansere bağlı yorgunluk ile başa çıkabilmek için ergoterapi müdahalelerini öğrenebilmesi13, 19, 9A, E
Gevşeme teknikleri hakkında bilgisi olması ve kişilere öğretebilmesi13, 19, 9A, E
Yaratıcılığı psikodinamik aktivite olarak kullanabilmesi13, 18, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanserin tanımı, insidansı, etjolojisi ve acil durumlarKaynak 1, Sayfa: 1-11
2Onkolojide ve Palyatif Tedavide Ergoterapistin karşılaşacağı sorunlarKaynak 1, Sayfa: 11-27
3Ergoterapide Semptom Kontrolü YaklaşımıKaynak 1, Sayfa: 27-41
4Ergoterapide Anksiyete/Stres Yönetimi ve Gevşeme TeknikleriKaynak 1, Sayfa: 41-51
5Ergoterapide Solunum Fonksiyonlarının YönetimiKaynak 1, Sayfa: 51-61
6Ergoterapide Kansere Bağlı YorgunlukKaynak 1, Sayfa: 61-83
7Ergoterapide Kişi merkezli Yaklaşımlar-Vaka ÇalışmalarıKaynak 1, Sayfa: 83-107
8Ergoterapide Pediatrik Onkoloji ve Palyatif BakımKaynak 1, Sayfa: 107-125
9Ergoterapide HIV ile ilişkili kanserler ve palyatif bakımıKaynak 1, Sayfa: 125-145
10Nöronkolojide ergoterapiKaynak 1, Sayfa: 145-161
11Onkolojik hastalara yönelik çevre (ev, hastane ve bakım evlerinde) düzenlemeleriKaynak 1, Sayfa: 161-175
12Yaratıcılığın Psikodinamik aktivite olarak kullanılmasıKaynak 1, Sayfa: 175-189
13Onkolojide ergoterapi müdahale sonuçlarının ölçülmesi/Literatür taramasıKaynak 1, Sayfa: 189-201
14Tartışma
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Cooper, J. Occupational Therapy in Oncology And Palliative Care.2nd Ed. John Wiley &Sons,2006 2. Onat, H., Mandel Molinas,N. Kanser Hastasına Yaklaşım, Nobel Tıp Kitabevleri,2002.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06