Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRANS KÜLTÜREL EBELİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim,Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri,Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri,Küresel sağlık sorunları,Göç ve göçün kültürel etkisi,Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi,Kültür ve değişim ilişkisi,Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar),Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar,Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür kavramını bilir. | 10, 16, 9 | A |
2.Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapıları bilir. | 10, 16, 9 | A |
3.Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
4.Bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanır. | 10, 16, 9 | A |
5.Değer yargıları inanç sistemlerinin bireyin yaşamına etkisini anlar. | 10, 16, 9 | A |
6.Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanır. | 10, 16, 9 | A, D |
7.Cinsiyet, etnik ve nesil farklılıklarını anlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Küresel sağlık sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Göç ve göçün kültürel etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kültür ve değişim ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRANS KÜLTÜREL EBELİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim,Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri,Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri,Küresel sağlık sorunları,Göç ve göçün kültürel etkisi,Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi,Kültür ve değişim ilişkisi,Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar),Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar,Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür kavramını bilir. | 10, 16, 9 | A |
2.Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapıları bilir. | 10, 16, 9 | A |
3.Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
4.Bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanır. | 10, 16, 9 | A |
5.Değer yargıları inanç sistemlerinin bireyin yaşamına etkisini anlar. | 10, 16, 9 | A |
6.Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanır. | 10, 16, 9 | A, D |
7.Cinsiyet, etnik ve nesil farklılıklarını anlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Küresel sağlık sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Göç ve göçün kültürel etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kültür ve değişim ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |