Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRANS KÜLTÜREL EBELİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim,Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri,Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri,Küresel sağlık sorunları,Göç ve göçün kültürel etkisi,Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi,Kültür ve değişim ilişkisi,Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar),Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar,Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını bilir.10, 16, 9A
2.Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapıları bilir.10, 16, 9A
3.Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrar.10, 16, 9A
4.Bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanır.10, 16, 9A
5.Değer yargıları inanç sistemlerinin bireyin yaşamına etkisini anlar.10, 16, 9A
6.Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanır.10, 16, 9A, D
7.Cinsiyet, etnik ve nesil farklılıklarını anlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve BenzerliklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkültürel sağlık ve ebelik modelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Küresel sağlık sorunlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Göç ve göçün kültürel etkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kültür ve değişim ilişkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)93
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRANS KÜLTÜREL EBELİK-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıToplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve Benzerlikler,Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar,Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim,Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleri,Transkültürel sağlık ve ebelik modelleri,Küresel sağlık sorunları,Göç ve göçün kültürel etkisi,Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisi,Kültür ve değişim ilişkisi,Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar),Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar,Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür kavramını bilir.10, 16, 9A
2.Gelenek ve görenekler ve mevcut kültürel yapıları bilir.10, 16, 9A
3.Bakım vermede kültürün önemini, kültürel değerlerin etkisini kavrar.10, 16, 9A
4.Bakım verdiği bireyin yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini tanır.10, 16, 9A
5.Değer yargıları inanç sistemlerinin bireyin yaşamına etkisini anlar.10, 16, 9A
6.Bakım gereksinimlerinin birey/aile/toplumun kültürüne özgü karşılanması konularını dikkate alarak kültürlerarası bakım verme bilgi ve becerisini kazanır.10, 16, 9A, D
7.Cinsiyet, etnik ve nesil farklılıklarını anlar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kültür kavramı ve tanımları, kültürel unsurlar,Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İnsan ve Sosyo-Kültürel Yapı: Kültürel Farklılıklar ve BenzerliklerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşimÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve Kültürü temel alan sağlık bakım modelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkültürel sağlık ve ebelik modelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Küresel sağlık sorunlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Göç ve göçün kültürel etkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Farklı Kültürlerde Kadın ve Ebe İlişkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kültür ve değişim ilişkisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Kültürel özellikleri tanılama rehberi - Bunları Biliyor musunuz? (Değişik Kültürel Uygulamalar)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Kongar,E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. Tortumluoğlu G. Transkültürel Hemşirelik Ve Kültürel Bakım Modeli Örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. Bayık A(2004). Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı. Araştırma Kültürü ve Hemşirelik Neredeyiz, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Derneği39-54. Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi 7.10.2004;1-12. Bayık Temel A. Kültürlerarası Hemşirelik Eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. Transkültürel Hemşirelik ve Ebelik Sempozyum Kitabı, 2009

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02