Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri,Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi,Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı,Ameliyat sırasında bakım,Ameliyat sonrası bakım,Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi,Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı,Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı,Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı,Kan Hastalıkları ve Bakımı,Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Genel onkoloji ve bakımı,Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sistemik hastalıklar ve gebeliğe olan etkilerini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Cerrahinin temel kavramları açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ameliyat öncesi bakımı açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Ameliyat sonrası bakımı açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Sistem hastalıklarında cerrahi tedavi yöntemini tartışabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ameliyat sırasında bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Ameliyat sonrası bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kan Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Genel onkoloji ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Akyolcu,Aksoy,Kanan(2018) Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi,İstanbul Tıp Kitabevi Eti Aslan F (2017)Cerrahi Bakım Vaka analizleri ile Birlikte, Akademisyen Kitabevi Bitol, Akolur, (2010)İç Hastalıkları Hemşireliği , Enç,(2014) iç Hastalıkları Hemşireliği, Akbayrak, Hatipoğlu Şenel, (2007) Şenel İç ve Cerrahi Hastalıkların Bakımında Klinik Rehber |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumda en sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların gebeliğe etkisine ilişkin kavram, ilke, yöntem ve tekniklerle ilgili kuramsal bilgi verme, hastalıktan korunma cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi, beceri ve davranış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri,Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi,Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı,Ameliyat sırasında bakım,Ameliyat sonrası bakım,Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi,Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı,Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı,Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı,Kan Hastalıkları ve Bakımı,Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı,Genel onkoloji ve bakımı,Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sistemik hastalıklar ve gebeliğe olan etkilerini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Cerrahinin temel kavramları açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Ameliyat öncesi bakımı açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Ameliyat sonrası bakımı açıklayabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Sistem hastalıklarında cerrahi tedavi yöntemini tartışabilmesi | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sıvı-elektrolit/Asit baz dengesi ve dengesizlikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Şok türleri, Şoktaki Hastanın Bakımı,Ağrı yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ameliyat öncesi dönemde hasta bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ameliyat sırasında bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Ameliyat sonrası bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Asepsi antisepsi cerrahi alan enfeksiyonlarının önlenmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Meme kanseri, cerrahi tedavi ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Sindirim Sistem Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kan Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Sinir Sistemi Hastalıkları ve Bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Genel onkoloji ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Endokrin sistem , üriner sistem hastalıkları ve bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Akyolcu,Aksoy,Kanan(2018) Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi,İstanbul Tıp Kitabevi Eti Aslan F (2017)Cerrahi Bakım Vaka analizleri ile Birlikte, Akademisyen Kitabevi Bitol, Akolur, (2010)İç Hastalıkları Hemşireliği , Enç,(2014) iç Hastalıkları Hemşireliği, Akbayrak, Hatipoğlu Şenel, (2007) Şenel İç ve Cerrahi Hastalıkların Bakımında Klinik Rehber |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |