Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK TARİHİ VE FELSEFESİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin, mesleği tanıma ve mesleğe hazırlanma sürecinde uyum sağlamalarına yardımcı olmak ve uluslararası bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri,Ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi,Ebelik bakım modeli ve felsefesi,Ebelik etik kodları,Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler,Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları,Mesleki sorunlar ve çözüm yolları,Uluslar arası ebelik organizasyonları,Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği,Ebelik vizyonu,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirebilmesi.10, 16, 9A
Ülkemizde ebelikle ilgili yasal düzenlemeler, sorunlar ve çözüm yollarını tartışabilmesi10, 16, 9A
Türkiye’de ebeliğin geleceğini yapılandırabilmesi10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ebeliğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ebelik bakım modeli ve felsefesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Ebelik etik kodlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Ebenin görev, yetki ve sorumluluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Mesleki sorunlar ve çözüm yollarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Uluslar arası ebelik organizasyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler DerneğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ebelik vizyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Dönem sonu değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 3. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 4. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 5. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)39
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(39/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK TARİHİ VE FELSEFESİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin, mesleği tanıma ve mesleğe hazırlanma sürecinde uyum sağlamalarına yardımcı olmak ve uluslararası bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri,Ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi,Ebelik bakım modeli ve felsefesi,Ebelik etik kodları,Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler,Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları,Mesleki sorunlar ve çözüm yolları,Uluslar arası ebelik organizasyonları,Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği,Ebelik vizyonu,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirebilmesi.10, 16, 9A
Ülkemizde ebelikle ilgili yasal düzenlemeler, sorunlar ve çözüm yollarını tartışabilmesi10, 16, 9A
Türkiye’de ebeliğin geleceğini yapılandırabilmesi10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Ebeliğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Ebelik bakım modeli ve felsefesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Ebelik etik kodlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemelerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Ebenin görev, yetki ve sorumluluklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Mesleki sorunlar ve çözüm yollarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Uluslar arası ebelik organizasyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler DerneğiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ebelik vizyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Dönem sonu değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 3. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 4. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 5. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02