Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, mesleği tanıma ve mesleğe hazırlanma sürecinde uyum sağlamalarına yardımcı olmak ve uluslararası bir bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri,Ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi,Ebelik bakım modeli ve felsefesi,Ebelik etik kodları,Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler,Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları,Mesleki sorunlar ve çözüm yolları,Uluslar arası ebelik organizasyonları,Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği,Ebelik vizyonu,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirebilmesi. | 10, 16, 9 | A |
Ülkemizde ebelikle ilgili yasal düzenlemeler, sorunlar ve çözüm yollarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Türkiye’de ebeliğin geleceğini yapılandırabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebeliğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik bakım modeli ve felsefesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ebelik etik kodları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Mesleki sorunlar ve çözüm yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Uluslar arası ebelik organizasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebelik vizyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dönem sonu değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 3. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 4. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 5. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 39 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(39/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK TARİHİ VE FELSEFESİ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, mesleği tanıma ve mesleğe hazırlanma sürecinde uyum sağlamalarına yardımcı olmak ve uluslararası bir bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması,Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri,Ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi,Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi,Ebelik bakım modeli ve felsefesi,Ebelik etik kodları,Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler,Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları,Mesleki sorunlar ve çözüm yolları,Uluslar arası ebelik organizasyonları,Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği,Ebelik vizyonu,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizde ve dünyada ebeliğin profesyonelleşme sürecini değerlendirebilmesi. | 10, 16, 9 | A |
Ülkemizde ebelikle ilgili yasal düzenlemeler, sorunlar ve çözüm yollarını tartışabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Türkiye’de ebeliğin geleceğini yapılandırabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ebeliğin tanımı, özellikleri ve meslek ölçütleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ebeliğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Türkiye’de ebeliğin tarihsel gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Türkiye’de ebelik eğitiminin gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Ebelik bakım modeli ve felsefesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ebelik etik kodları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ebelik mesleği ile ilgili yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ebenin görev, yetki ve sorumlulukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Mesleki sorunlar ve çözüm yolları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Uluslar arası ebelik organizasyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ebelikte örgütlenmenin önemi ve Türk Ebeler Derneği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Ebelik vizyonu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Dönem sonu değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Daşdibi Beydilli E. (2007) Ebeliğin Dünü ve Bugünü. Alter Yayıncılık 2. Baston H., Hall J., Henley-Einion A. (2009) Midwifery Essentials. Elseiver, Churchill Livingstone. 3. Davis E. 2012. Heart and Hands. A Midwife’s Guide to Pregnancy and Birth. Printed in the USA 4. Foster, I.,Lasser,J. (2011). Professional Ethics in Midwifery Practice. 5. Taşkıran N. (1973). Türkiye’de Ebelik Eğitimi. Haseki Tıp Bülteni, 11(3):229-240. Sarı N. (1996-1997). Osmanlı Sağlık Hayatında Kadının Yeri. Yeni Tıp Tarihi Araştırmaları 2-3. İstanbul: Lito Matbaası. s.: 11-64. 6. Şehsuvaroğlu BN. (1960). Anadolu Türklerinde Hasta Bakımı ve Hemşirelik Tarihçesine Bir Bakış, İstanbul Üniversitesi, Tıp Fakültesi Mecmuası, 23(1), İstanbul: İsmail Akgün Matbaası. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |