Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI II UYGULAMA-Bahar Dönemi0+844
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. Kübra YEŞİLDENİZ, Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL, Öğr.Gör. MELEK KOÇ, Yeliz TEZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBirey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımını verebilmesi için, süreç doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel ebelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Parenteral İlaç Uygulamaları IV
,Parenteral İlaç Uygulamaları IV
,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Palyatif Bakım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyelerine ile etkili iletişim becerisi kullanır6, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini yaşam modeline göre planlar14, 38, 4, 9E
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik uygulanan ebelik girişimlerini sıralar13, 17, 38, 4, 8, 9H
Temel ebelik becerilerini klinik ortamda uygular17, 8, 9H
Ebelik uygulamalarında etik kurallara uygun bakım yürütür13, 9H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve SorumluluklarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
2Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
3Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
4Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
5Parenteral İlaç Uygulamaları IVKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
6Parenteral İlaç Uygulamaları IV
Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
7Parenteral İlaç Uygulamaları IV
Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
8Kan alma ve Kan transfüzyonuKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
9Kan alma ve Kan transfüzyonuKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
10Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara BakımıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
11Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
12Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
13Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
14Palyatif BakımKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4. Birol L. (2011). Hemşirelik Süreci, İzmir: Etki Matbaacılık. 5. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 6. Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 45-62.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati148112
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EBELİK ESASLARI II UYGULAMA-Bahar Dönemi0+844
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. Kübra YEŞİLDENİZ, Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL, Öğr.Gör. MELEK KOÇ, Yeliz TEZCAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBirey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımını verebilmesi için, süreç doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel ebelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Parenteral İlaç Uygulamaları IV
,Parenteral İlaç Uygulamaları IV
,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Palyatif Bakım; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyelerine ile etkili iletişim becerisi kullanır6, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini yaşam modeline göre planlar14, 38, 4, 9E
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik uygulanan ebelik girişimlerini sıralar13, 17, 38, 4, 8, 9H
Temel ebelik becerilerini klinik ortamda uygular17, 8, 9H
Ebelik uygulamalarında etik kurallara uygun bakım yürütür13, 9H
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve SorumluluklarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
2Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
3Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
4Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IMKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
5Parenteral İlaç Uygulamaları IVKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
6Parenteral İlaç Uygulamaları IV
Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
7Parenteral İlaç Uygulamaları IV
Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
8Kan alma ve Kan transfüzyonuKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
9Kan alma ve Kan transfüzyonuKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
10Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara BakımıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
11Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
12Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
13Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve UygulamalarıKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
14Palyatif BakımKlinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur
Kaynak
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri
1. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4. Birol L. (2011). Hemşirelik Süreci, İzmir: Etki Matbaacılık. 5. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 6. Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 45-62.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02