Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA BİLİMİ-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Konuşma Bilimine giriş,Solunum ve fonasyon,Rezonans,Rezonans,Artikülasyon,Artikülasyon,Praat ile ses kaydı ve analizi, Praat ile ses kaydı ve analizi,Praat ile konuşma transkripsiyonu,Praat ile konuşma transkripsiyonu ,Segmental ve suprasegmental özellikler,Segmental ve suprasegmental özellikler ,Praat ile prosodi uygulamaları,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları öğrenir9A
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümü hakkında bilgi edinir9A
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanları kullanabilir14, 8, 9A, E
Konuşma seslerinin akustiğini açıklar9A
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler14, 8, 9E
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar14, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Konuşma Bilimine giriş
2Solunum ve fonasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3RezonansKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4RezonansKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5ArtikülasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6ArtikülasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Praat ile ses kaydı ve analiziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8 Praat ile ses kaydı ve analiziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Praat ile konuşma transkripsiyonuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Praat ile konuşma transkripsiyonu Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11Segmental ve suprasegmental özelliklerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Segmental ve suprasegmental özellikler Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Praat ile prosodi uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Genel tekrarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007.
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)67
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(67/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONUŞMA BİLİMİ-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Talat BULUT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, konuşma süreçlerinin nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri, konuşmayı algılama süreçleri hakkında bilgi kazandırmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini dijital ortamda kayıt ve analiz etmeye yönelik temel becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Konuşma Bilimine giriş,Solunum ve fonasyon,Rezonans,Rezonans,Artikülasyon,Artikülasyon,Praat ile ses kaydı ve analizi, Praat ile ses kaydı ve analizi,Praat ile konuşma transkripsiyonu,Praat ile konuşma transkripsiyonu ,Segmental ve suprasegmental özellikler,Segmental ve suprasegmental özellikler ,Praat ile prosodi uygulamaları,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Konuşma bilimi ile ilişkili temel kavramları öğrenir9A
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümü hakkında bilgi edinir9A
Konuşma biliminde kullanılan aletsel, teknolojik ve dijital ekipmanları kullanabilir14, 8, 9A, E
Konuşma seslerinin akustiğini açıklar9A
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Rezonansın nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar9A
Praat programı kullanarak konuşma seslerini kaydeder ve görüntüler14, 8, 9E
Praat programını kullanarak konuşma kesitleri üzerinde anotasyon yapar14, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Konuşma Bilimine giriş
2Solunum ve fonasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
3RezonansKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
4RezonansKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
5ArtikülasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
6ArtikülasyonKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
7Praat ile ses kaydı ve analiziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
8 Praat ile ses kaydı ve analiziKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
9Praat ile konuşma transkripsiyonuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
10Praat ile konuşma transkripsiyonu Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
11Segmental ve suprasegmental özelliklerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
12Segmental ve suprasegmental özellikler Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
13Praat ile prosodi uygulamalarıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
14Genel tekrarKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Borden, G.J,.Harris, KS. & Raphael, LJ. Speech science primer: Physiology, acoustics, and perception of speech. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007.
Perkins, W.H & Kent, R.D. (1986) Functional anatomy of speech, languge and Hearing. A Primer. Boston:Allyn & Bacon.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir
2
2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
3
3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
4
4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
5
5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
6
6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
7
7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
8
8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
10
10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
11
11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
12
12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:00