Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL, TIBBİ VE MESLEKİ ETİK-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin sonunda öğrenci, bilim ve etik ilişkisini, bilimsel çalışmalarda ve yayınlarda uyulması gereken etik prensipleri eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim ve Etik,Etik teorisi ve uygulamaları,Etik teorisi ve uygulamaları,Meslek olarak bilim,Meslek olarak bilim,Bilimde etik tavrın standartları,Bilimde etik tavrın standartları,Araştırmada nesnellik,Araştırmada nesnellik,Bilimsel yayınlarla ilgili etik konular,Bilimsel yayınlarla ilgili etik konular,Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konular,Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konular,Toplumda bilim insanı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Meslek elemanı olarak alana özgü bilimsel ve etik kuralları sıralar. 16, 19, 9A
Birey olarak mesleğe dair görev, hak ve sorumluluklarını tanımlar. 10, 16, 19A
Bilimsel etik, mesleki etik ve ahlak arasındaki kavramlarını ayırt eder.10, 16, 9A
Bilimde etik tavrın standartlarını açıklar.10, 16, 19A
İntihal, fahri yazarlık, onur payı gibi kavramları açıklar.10, 16, 9A
Etik teorisi ve uygulamalarını tartışır.10, 16, 19A
Araştırmada nesnellik kavramını adlandırır.10, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim ve EtikÖğrenci ders içerik ve müfredatını okuyarak gelir.
2Etik teorisi ve uygulamalarıİlgili kitap bölümünün okunması.
3Etik teorisi ve uygulamalarıİlgili kitap bölümünün okunması.
4Meslek olarak bilimİlgili kitap bölümünün okunması.
5Meslek olarak bilimİlgili kitap bölümünün okunması.
6Bilimde etik tavrın standartlarıİlgili kitap bölümünün okunması.
7Bilimde etik tavrın standartlarıİlgili kitap bölümünün okunması.
8Araştırmada nesnellikİlgili kitap bölümünün okunması.
9Araştırmada nesnellikİlgili kitap bölümünün okunması.
10Bilimsel yayınlarla ilgili etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
11Bilimsel yayınlarla ilgili etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
12Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
13Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
14Toplumda bilim insanıİlgili kitap bölümünün okunması.
Kaynak
Resnik, D. B., & Mutlu, V. (2004). Bilim etiği. Ayrıntı Yayınları.
PowerPoint slaytları ve ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)63
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL, TIBBİ VE MESLEKİ ETİK-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin sonunda öğrenci, bilim ve etik ilişkisini, bilimsel çalışmalarda ve yayınlarda uyulması gereken etik prensipleri eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim ve Etik,Etik teorisi ve uygulamaları,Etik teorisi ve uygulamaları,Meslek olarak bilim,Meslek olarak bilim,Bilimde etik tavrın standartları,Bilimde etik tavrın standartları,Araştırmada nesnellik,Araştırmada nesnellik,Bilimsel yayınlarla ilgili etik konular,Bilimsel yayınlarla ilgili etik konular,Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konular,Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konular,Toplumda bilim insanı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Meslek elemanı olarak alana özgü bilimsel ve etik kuralları sıralar. 16, 19, 9A
Birey olarak mesleğe dair görev, hak ve sorumluluklarını tanımlar. 10, 16, 19A
Bilimsel etik, mesleki etik ve ahlak arasındaki kavramlarını ayırt eder.10, 16, 9A
Bilimde etik tavrın standartlarını açıklar.10, 16, 19A
İntihal, fahri yazarlık, onur payı gibi kavramları açıklar.10, 16, 9A
Etik teorisi ve uygulamalarını tartışır.10, 16, 19A
Araştırmada nesnellik kavramını adlandırır.10, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim ve EtikÖğrenci ders içerik ve müfredatını okuyarak gelir.
2Etik teorisi ve uygulamalarıİlgili kitap bölümünün okunması.
3Etik teorisi ve uygulamalarıİlgili kitap bölümünün okunması.
4Meslek olarak bilimİlgili kitap bölümünün okunması.
5Meslek olarak bilimİlgili kitap bölümünün okunması.
6Bilimde etik tavrın standartlarıİlgili kitap bölümünün okunması.
7Bilimde etik tavrın standartlarıİlgili kitap bölümünün okunması.
8Araştırmada nesnellikİlgili kitap bölümünün okunması.
9Araştırmada nesnellikİlgili kitap bölümünün okunması.
10Bilimsel yayınlarla ilgili etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
11Bilimsel yayınlarla ilgili etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
12Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
13Laboratuvarlarda ortaya çıkan etik konularİlgili kitap bölümünün okunması.
14Toplumda bilim insanıİlgili kitap bölümünün okunması.
Kaynak
Resnik, D. B., & Mutlu, V. (2004). Bilim etiği. Ayrıntı Yayınları.
PowerPoint slaytları ve ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59