Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1) Farmakolojinin Temel Kavramlarını öğretmek 2) İlaç uygulama yollarını öğretmek 3) Farmakokinetik kavramını öğretmek 4) Kullanılan ilaçların sıklıkla karşılaşılan yan etkilerini öğretmek 5) Farmakovijilans kavramını öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; 1) Farmakolojiye giriş,2) İlaç uygulama yolları,3) Farmakokinetik (Absorpsiyon),4) Farmakokinetik (Dağılım),5) Farmakokinetik (Metabolizma),6) Farmakokinetik (Atılım),7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,8) İlaçların etki mekanizması,9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler,10) Farmakovijilans,11) Farmakogenetik,12) Akılcı İlaç Kullanımı,13) Genel tekrar,14) Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Farmakolojinin temel prensiplerini açıklar16, 9C
2) Farmakokinetik ve Farmakodinamik arasındaki farkı açıklar16, 9C
3) İlaçların etki mekanizmasını açıklar16, 9C
4) Dil ve Konuşma Bozuklarında Farmakoloji bilgisinin önemini açıklar16, 9C
5) Farmakogenetik ve toksik etkiler ile ilgili temel bilgileri tanımlar.16, 9C
6) Farmakovijilans ile ilgili temel bilgileri tanımlar.16, 9C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11) Farmakolojiye giriş1, 2
22) İlaç uygulama yolları1, 2
33) Farmakokinetik (Absorpsiyon)1, 2
44) Farmakokinetik (Dağılım)1, 2
55) Farmakokinetik (Metabolizma)1, 2
66) Farmakokinetik (Atılım)1, 2
77) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi1, 2
88) İlaçların etki mekanizması1, 2
99) İlaçların etkisini değiştiren faktörler1, 2
1010) Farmakovijilans1, 2
1111) Farmakogenetik1, 2
1212) Akılcı İlaç Kullanımı1, 2
1313) Genel tekrar1, 2
1414) Genel tekrar1, 2
Kaynak
1. Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları 2. Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık
1, 2, Öğretim üyesinin notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14114
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı177
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)41
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(41/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi1+011
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı1) Farmakolojinin Temel Kavramlarını öğretmek 2) İlaç uygulama yollarını öğretmek 3) Farmakokinetik kavramını öğretmek 4) Kullanılan ilaçların sıklıkla karşılaşılan yan etkilerini öğretmek 5) Farmakovijilans kavramını öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; 1) Farmakolojiye giriş,2) İlaç uygulama yolları,3) Farmakokinetik (Absorpsiyon),4) Farmakokinetik (Dağılım),5) Farmakokinetik (Metabolizma),6) Farmakokinetik (Atılım),7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,8) İlaçların etki mekanizması,9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler,10) Farmakovijilans,11) Farmakogenetik,12) Akılcı İlaç Kullanımı,13) Genel tekrar,14) Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Farmakolojinin temel prensiplerini açıklar16, 9C
2) Farmakokinetik ve Farmakodinamik arasındaki farkı açıklar16, 9C
3) İlaçların etki mekanizmasını açıklar16, 9C
4) Dil ve Konuşma Bozuklarında Farmakoloji bilgisinin önemini açıklar16, 9C
5) Farmakogenetik ve toksik etkiler ile ilgili temel bilgileri tanımlar.16, 9C
6) Farmakovijilans ile ilgili temel bilgileri tanımlar.16, 9C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11) Farmakolojiye giriş1, 2
22) İlaç uygulama yolları1, 2
33) Farmakokinetik (Absorpsiyon)1, 2
44) Farmakokinetik (Dağılım)1, 2
55) Farmakokinetik (Metabolizma)1, 2
66) Farmakokinetik (Atılım)1, 2
77) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi1, 2
88) İlaçların etki mekanizması1, 2
99) İlaçların etkisini değiştiren faktörler1, 2
1010) Farmakovijilans1, 2
1111) Farmakogenetik1, 2
1212) Akılcı İlaç Kullanımı1, 2
1313) Genel tekrar1, 2
1414) Genel tekrar1, 2
Kaynak
1. Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları 2. Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık
1, 2, Öğretim üyesinin notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59