Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Dilek ERBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHedeflenen davranışları belirleyebilmek, davranışsal amaç yazabilmek, veri toplama yöntemlerini kullanabilmek, davranış değiştirme planı hazırlayabilmek ve hazırlanan planı uygulamaya geçirmek için gerekli becerileri kazandırabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri,2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama,3. Veri toplama,4. Verilerin analizi,5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I,6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II,7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III,8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I,9. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I ,10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II,11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III,12.Kalıcılık,13.Genelleme,14.Genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını açıklar9A
2. Hedef davranış belirleme sürecini tanımlar10A
3. Uygun davranış kazandırma yollarını gösterir15, 16, 8A
4. Davranış değerlendirme tekniklerini tartışır10, 16, 19A
5. Uygun davranış arttırma tekniklerini uygular11, 13, 15, 16A
6. Uygun olmayan davranışları azaltma tekniklerini uygular13, 16, 19, 5A
7. Veri toplama tekniklerini belirler16, 9A
8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecini betimler10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleriDers notunu okuma
22. Hedef davranışları belirleme ve tanımlamaDers notunu okuma
33. Veri toplamaDers notunu okuma
44. Verilerin analiziDers notunu okuma
55. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IDers notunu okuma
66. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IIDers notunu okuma
77. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IIIDers notunu okuma
88. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IDers notunu okuma
99. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I Ders notunu okuma
1010. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IIDers notunu okuma
1111. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IIIDers notunu okuma
1212.KalıcılıkDers notunu okuma
1313.GenellemeDers notunu okuma
1414.Genel değerlendirme ve kapanışDers notunu okuma
Kaynak
Ders notları
yok

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi111
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı515
Ara Sınav ve Hazırlığı11111
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)96
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(96/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerProf.Dr. Dilek ERBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHedeflenen davranışları belirleyebilmek, davranışsal amaç yazabilmek, veri toplama yöntemlerini kullanabilmek, davranış değiştirme planı hazırlayabilmek ve hazırlanan planı uygulamaya geçirmek için gerekli becerileri kazandırabilmek.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri,2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama,3. Veri toplama,4. Verilerin analizi,5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I,6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II,7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III,8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I,9. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I ,10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II,11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III,12.Kalıcılık,13.Genelleme,14.Genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını açıklar9A
2. Hedef davranış belirleme sürecini tanımlar10A
3. Uygun davranış kazandırma yollarını gösterir15, 16, 8A
4. Davranış değerlendirme tekniklerini tartışır10, 16, 19A
5. Uygun davranış arttırma tekniklerini uygular11, 13, 15, 16A
6. Uygun olmayan davranışları azaltma tekniklerini uygular13, 16, 19, 5A
7. Veri toplama tekniklerini belirler16, 9A
8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecini betimler10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleriDers notunu okuma
22. Hedef davranışları belirleme ve tanımlamaDers notunu okuma
33. Veri toplamaDers notunu okuma
44. Verilerin analiziDers notunu okuma
55. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IDers notunu okuma
66. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IIDers notunu okuma
77. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme IIIDers notunu okuma
88. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IDers notunu okuma
99. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I Ders notunu okuma
1010. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IIDers notunu okuma
1111. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma IIIDers notunu okuma
1212.KalıcılıkDers notunu okuma
1313.GenellemeDers notunu okuma
1414.Genel değerlendirme ve kapanışDers notunu okuma
Kaynak
Ders notları
yok

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır.
X
3
PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur.
X
4
PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler.
X
5
PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar.
X
6
PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir.
X
7
PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır.
X
8
PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır.
X
10
PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur.
X
11
PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır.
X
12
PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:57Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:59