Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
2
PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3
PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
4
PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5
PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
7
PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
X
8
PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür.
9
PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11
PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
12
PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
X
13
PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
X
14
PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11313
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
2
PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
3
PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
4
PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5
PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
7
PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
X
8
PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür.
9
PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11
PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
12
PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
X
13
PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
X
14
PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:30Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 15:31