Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜHENDİSLİK MEKANİĞİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | 1. Kuvvet ve moment vektörünün tanımı ve bunun için gerekli olan vektör cebri. 2. Parçacığın ve rijit cismin düzlemde ve uzayda dengesi. 3. Bağlar ve bağ kuvvetleri. 4. Taşıyıcı sistemlerin dengesi ve iç kuvvetler (çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar). |
Dersin İçeriği | Bu ders; Statiğin İlkeleri,Kuvvet ve Moment Vektörü, ,Parçacığın Dengesi,Kuvvet Çifti,Rijit Cismin Dengesi, Düzlemde Kuvvetler,Ağırlık Merkezi, Pappus-Guldinus Teoremleri,Yayılı Yükler ve Hidrostatik Kuvvetler,Bağlar ve Bağ Kuvvetleri,Bileşik Kirişler,Çerçeveler, Basit Makinalar,Kafes Sistemler,Kablolar,Kuru Sürtünme,Virtüel İş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vektör cebri, kuvvet ve moment tanımı. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Parçacığın ve rijit cismin dengesi. | ||
3. Ağırlık merkezi hesabı. | ||
4. Bağlar ve bağ kuvvetleri. | ||
5. Statikçe belirli taşıyıcı sistemlerin statik dengesi (çubuklar, bileşik çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar). | ||
6. Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler. | ||
7. Virtüel iş hesabı. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Statiğin İlkeleri | |
2 | Kuvvet ve Moment Vektörü, | |
3 | Parçacığın Dengesi | |
4 | Kuvvet Çifti | |
5 | Rijit Cismin Dengesi, Düzlemde Kuvvetler | |
6 | Ağırlık Merkezi, Pappus-Guldinus Teoremleri | |
7 | Yayılı Yükler ve Hidrostatik Kuvvetler | |
8 | Bağlar ve Bağ Kuvvetleri | |
9 | Bileşik Kirişler | |
10 | Çerçeveler, Basit Makinalar | |
11 | Kafes Sistemler | |
12 | Kablolar | |
13 | Kuru Sürtünme | |
14 | Virtüel İş |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Engineering Mechanics: Statics in SI Units", 14. Baskı (2017), Pearson. ISBN: 9781292089232 |
Omurtag, M. H., “Mühendisler için Mekanik Statik”, 7. Baskı (2019), Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755114774 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜHENDİSLİK MEKANİĞİ | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | 1. Kuvvet ve moment vektörünün tanımı ve bunun için gerekli olan vektör cebri. 2. Parçacığın ve rijit cismin düzlemde ve uzayda dengesi. 3. Bağlar ve bağ kuvvetleri. 4. Taşıyıcı sistemlerin dengesi ve iç kuvvetler (çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar). |
Dersin İçeriği | Bu ders; Statiğin İlkeleri,Kuvvet ve Moment Vektörü, ,Parçacığın Dengesi,Kuvvet Çifti,Rijit Cismin Dengesi, Düzlemde Kuvvetler,Ağırlık Merkezi, Pappus-Guldinus Teoremleri,Yayılı Yükler ve Hidrostatik Kuvvetler,Bağlar ve Bağ Kuvvetleri,Bileşik Kirişler,Çerçeveler, Basit Makinalar,Kafes Sistemler,Kablolar,Kuru Sürtünme,Virtüel İş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vektör cebri, kuvvet ve moment tanımı. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Parçacığın ve rijit cismin dengesi. | ||
3. Ağırlık merkezi hesabı. | ||
4. Bağlar ve bağ kuvvetleri. | ||
5. Statikçe belirli taşıyıcı sistemlerin statik dengesi (çubuklar, bileşik çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar). | ||
6. Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler. | ||
7. Virtüel iş hesabı. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Statiğin İlkeleri | |
2 | Kuvvet ve Moment Vektörü, | |
3 | Parçacığın Dengesi | |
4 | Kuvvet Çifti | |
5 | Rijit Cismin Dengesi, Düzlemde Kuvvetler | |
6 | Ağırlık Merkezi, Pappus-Guldinus Teoremleri | |
7 | Yayılı Yükler ve Hidrostatik Kuvvetler | |
8 | Bağlar ve Bağ Kuvvetleri | |
9 | Bileşik Kirişler | |
10 | Çerçeveler, Basit Makinalar | |
11 | Kafes Sistemler | |
12 | Kablolar | |
13 | Kuru Sürtünme | |
14 | Virtüel İş |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Engineering Mechanics: Statics in SI Units", 14. Baskı (2017), Pearson. ISBN: 9781292089232 |
Omurtag, M. H., “Mühendisler için Mekanik Statik”, 7. Baskı (2019), Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755114774 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |