Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİSTEM ANALİZ VE DİZAYNI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Özgür EROL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, teknoloji bazlı ve/veya mühendislik sistemlerinin analizi ve geliştirilmesinde sistem yaklaşımın önemini benimsetmek ve sistem analizi ve dizayn adımlarını tanımlamaktır. Ders, sistem analizi ve dizaynı için gerekli yöntem ve metotları önce teorik olarak öğretmek ardından da öğrencilere proje bazlı çalışmalar yaptırarak teorik öğrenmelerini uygulama ile pekiştirmelerini hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş,Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme,İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması,Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi,Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.,Bilgi toplama teknikleri,Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme,Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.,Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.,Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.,Etkili sistem girdilerinin tasarlanması,Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler,Final Proje Sunumları,Final Proje Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sistem, sistem yaklaşımı, sistem yaklaşımı ve karmaşık sistem kavramlarını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | A, E, F |
2. Sistem geliştirme yaşam döngüsü yaklaşımı, çevik sistem geliştirme ve nesne tabanlı sistem analizi ve tasarım yaklaşımlarını ve birbirinden ayrımını yapar. | 10, 13, 16, 9 | A, E, F |
3. Paydaşların gereksinimlerini çeşitli bilgi toplama teknikleri kullanarak tanımlar. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
4. Grafik gösterim yöntemleri ile sistemleri modeller. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
5. Etkin, doğru ve kullanıcı dostu sistemin çıktı ve girdilerini tasarlar. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş | Ders Notları |
2 | Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme | Ders Notları |
3 | İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması | Ders Notları |
4 | Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi | Ders Notları |
5 | Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme. | Ders Notları |
6 | Bilgi toplama teknikleri | Ders Notları |
7 | Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme | Ders Notları |
8 | Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme. | Ders Notları |
9 | Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar. | Ders Notları |
10 | Etkili sistem çıktılarının tasarlanması. | Ders Notları |
11 | Etkili sistem girdilerinin tasarlanması | Ders Notları |
12 | Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler | Ders Notları |
13 | Final Proje Sunumları | Proje Sunumları |
14 | Final Proje Sunumları | Proje Sunumları |
Kaynak |
Ders Materyalleri: Ders notları, slaytlar, okumalar (öğretim elemanı tarafından sağlanır) Ders Kitabı: Sistem Analizi ve Tasarımı; Kendall, Kenneth ve Kendall Julie. Global (9./10.) baskı; İkinci Makine Çağı, Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 3 | 45 | |||
Rehberli Problem Çözme | 15 | 1 | 15 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 12 | 2 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 8 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 2 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 8 | 4 | 32 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 173 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(173/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİSTEM ANALİZ VE DİZAYNI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Özgür EROL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, teknoloji bazlı ve/veya mühendislik sistemlerinin analizi ve geliştirilmesinde sistem yaklaşımın önemini benimsetmek ve sistem analizi ve dizayn adımlarını tanımlamaktır. Ders, sistem analizi ve dizaynı için gerekli yöntem ve metotları önce teorik olarak öğretmek ardından da öğrencilere proje bazlı çalışmalar yaptırarak teorik öğrenmelerini uygulama ile pekiştirmelerini hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş,Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme,İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması,Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi,Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme.,Bilgi toplama teknikleri,Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme,Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme.,Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar.,Etkili sistem çıktılarının tasarlanması.,Etkili sistem girdilerinin tasarlanması,Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler,Final Proje Sunumları,Final Proje Sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sistem, sistem yaklaşımı, sistem yaklaşımı ve karmaşık sistem kavramlarını tanımlar. | 13, 16, 4, 9 | A, E, F |
2. Sistem geliştirme yaşam döngüsü yaklaşımı, çevik sistem geliştirme ve nesne tabanlı sistem analizi ve tasarım yaklaşımlarını ve birbirinden ayrımını yapar. | 10, 13, 16, 9 | A, E, F |
3. Paydaşların gereksinimlerini çeşitli bilgi toplama teknikleri kullanarak tanımlar. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
4. Grafik gösterim yöntemleri ile sistemleri modeller. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
5. Etkin, doğru ve kullanıcı dostu sistemin çıktı ve girdilerini tasarlar. | 13, 16, 2, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem yaklaşımı ve sistemle ilgili kavramlara giriş | Ders Notları |
2 | Sistem geliştirme yaşam döngüsü (SDLC), çevik ve nesne odaklı sistem geliştirme | Ders Notları |
3 | İhtiyaçların ve hedeflerin belirlenmesi / Final projesinin sınıf içi çalışması | Ders Notları |
4 | Sistem geliştirme projelerinin proje yönetimi | Ders Notları |
5 | Veri akış diyagramlarını, E-R modellerini veya senaryoları kullanarak organizasyonları ve sistemleri modelleme. | Ders Notları |
6 | Bilgi toplama teknikleri | Ders Notları |
7 | Mantıksal ve fiziksel Veri akışı diyagramlarını (DFD'ler) kullanarak bir sistem modeli geliştirme | Ders Notları |
8 | Veri sözlüklerini, veri akışlarını, veri öğelerini, veri yapılarını ve veri havuzlarını kullanarak veri odaklı sistemleri analiz etme. | Ders Notları |
9 | Veri yönetişimi, kurumsal sistemler ve sanal organizasyonlar. | Ders Notları |
10 | Etkili sistem çıktılarının tasarlanması. | Ders Notları |
11 | Etkili sistem girdilerinin tasarlanması | Ders Notları |
12 | Teknoloji Tabanlı Sistemler / İnovasyon / Dijital Çağ / Yazılım Tabanlı Sistemler | Ders Notları |
13 | Final Proje Sunumları | Proje Sunumları |
14 | Final Proje Sunumları | Proje Sunumları |
Kaynak |
Ders Materyalleri: Ders notları, slaytlar, okumalar (öğretim elemanı tarafından sağlanır) Ders Kitabı: Sistem Analizi ve Tasarımı; Kendall, Kenneth ve Kendall Julie. Global (9./10.) baskı; İkinci Makine Çağı, Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |