Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALİTE MÜHENDİSLİĞİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı: 1. Kalite kavramının tartışılması; 2. Kalite felsefesinin, kalite güvence ve kontrol sistemlerinin ve uygulamasının anlaşılması; ISO 9000 serisi standardların bir organizasyona uygulanmasında sistematiğin incelenmesi; kaliteyi arttırmak için ürün, yöntem ve insan performansı hakkında bilgilerin verilmesi; 3. (tasarım dahil olmak üzere) yüksek kalitede üretim yapabilmek için gerekli kalite araç ve yöntemlerinin verimli kullanımlarının açıklanması; 4. Yedi temel kalite yönetim aracı ve tekniklerine ait prensiplerin anlaşılması, sonuçların yorumlanması; 5. Kalite stratejileri ve kalite geliştirme yöntemlerinin prensipleri hakkında temel bilginin sağlanması.
Dersin İçeriğiBu ders; Kalite felsefeleri ve temeli,Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri,Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji,Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti,Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol,İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S),İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları),Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları),Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri),Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi),Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım),Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen),Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi),Proje Sunumaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kalite ve kalite yönetimine dair temel kavramların tanımlarını ve kalitenin mühendislik uygulamalarındaki gelişim sürecini tanımlar.10, 12, 16, 2, 9A, E, F
2. İstatistiksel araçları kullanarak kalite verisini özetleyip çıkarımlar yapar. 10, 16, 6, 9A, E
3. Mühendislik uygulamaları için uygun kalite araç ve tekniklerini analiz eder ve kalite gözetimi ve iyileştirmesi için kontrol grafiklerini analiz eder. 10, 16, 9A, E, F
4. Mühendislik uygulamalarında yüksek kaliteli üretim için istatistik, kabul örneklemesi ve proses kontrol bilgilerini kullanır.10, 14, 9A, F
5. Ürün tasarımı ve süreç performansını arttırmaya yönelik deneyler tasarlayarak takım halinde araştırma yapar, bilimsel rapor yazar ve sonuçları sunar.10, 16, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kalite felsefeleri ve temeliDers Notları
2Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleriDers Notları
3Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, stratejiDers Notları
4Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyetiDers Notları
5Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrolDers Notları
6İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S)Ders Notları
7İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları)Ders Notları
8Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları)Ders Notları
9Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri)Ders Notları
10Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi)Ders Notları
11Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım)Ders Notları
12Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen)Ders Notları
13Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi)Ders Notları
14Proje SunumalarıProje Sunumları
Kaynak
DCS Summers, Quality, 2. Baskı, Prentice Hall Inc, 2000, ISBN 0-13-099924-5. D.C. Montgomery, İstatistiksel Kalite Kontrole Giriş, 7. Baskı, John Wiley&Sons Singapore Pte. Ltd., 2013, ISBN 978-1-118-32257-4 M. Zahiri Mühendisler için Toplam Kalite Yönetimi Woodhead Publishing, 1991, ISBN 9781855730243 G. P. Kanji, M. Asher 100 Toplam Kalite Yönetimi Yöntemi SAGE Publications Ltd., 1996, ISBN 0803977476 Crosby PB. Kalite Ücretsizdir. McGraw-Hill, NewYork, 1979, ISBN 978-0070145122

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler717
Proje Sunumu / Seminer14228
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14342
Genel Sınav ve Hazırlığı14342
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)181
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(181/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KALİTE MÜHENDİSLİĞİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Billur Deniz KARAHAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin temel amacı: 1. Kalite kavramının tartışılması; 2. Kalite felsefesinin, kalite güvence ve kontrol sistemlerinin ve uygulamasının anlaşılması; ISO 9000 serisi standardların bir organizasyona uygulanmasında sistematiğin incelenmesi; kaliteyi arttırmak için ürün, yöntem ve insan performansı hakkında bilgilerin verilmesi; 3. (tasarım dahil olmak üzere) yüksek kalitede üretim yapabilmek için gerekli kalite araç ve yöntemlerinin verimli kullanımlarının açıklanması; 4. Yedi temel kalite yönetim aracı ve tekniklerine ait prensiplerin anlaşılması, sonuçların yorumlanması; 5. Kalite stratejileri ve kalite geliştirme yöntemlerinin prensipleri hakkında temel bilginin sağlanması.
Dersin İçeriğiBu ders; Kalite felsefeleri ve temeli,Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri,Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji,Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti,Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol,İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S),İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları),Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları),Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri),Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi),Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım),Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen),Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi),Proje Sunumaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kalite ve kalite yönetimine dair temel kavramların tanımlarını ve kalitenin mühendislik uygulamalarındaki gelişim sürecini tanımlar.10, 12, 16, 2, 9A, E, F
2. İstatistiksel araçları kullanarak kalite verisini özetleyip çıkarımlar yapar. 10, 16, 6, 9A, E
3. Mühendislik uygulamaları için uygun kalite araç ve tekniklerini analiz eder ve kalite gözetimi ve iyileştirmesi için kontrol grafiklerini analiz eder. 10, 16, 9A, E, F
4. Mühendislik uygulamalarında yüksek kaliteli üretim için istatistik, kabul örneklemesi ve proses kontrol bilgilerini kullanır.10, 14, 9A, F
5. Ürün tasarımı ve süreç performansını arttırmaya yönelik deneyler tasarlayarak takım halinde araştırma yapar, bilimsel rapor yazar ve sonuçları sunar.10, 16, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kalite felsefeleri ve temeliDers Notları
2Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleriDers Notları
3Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, stratejiDers Notları
4Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyetiDers Notları
5Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrolDers Notları
6İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S)Ders Notları
7İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları)Ders Notları
8Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları)Ders Notları
9Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri)Ders Notları
10Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi)Ders Notları
11Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım)Ders Notları
12Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen)Ders Notları
13Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi)Ders Notları
14Proje SunumalarıProje Sunumları
Kaynak
DCS Summers, Quality, 2. Baskı, Prentice Hall Inc, 2000, ISBN 0-13-099924-5. D.C. Montgomery, İstatistiksel Kalite Kontrole Giriş, 7. Baskı, John Wiley&Sons Singapore Pte. Ltd., 2013, ISBN 978-1-118-32257-4 M. Zahiri Mühendisler için Toplam Kalite Yönetimi Woodhead Publishing, 1991, ISBN 9781855730243 G. P. Kanji, M. Asher 100 Toplam Kalite Yönetimi Yöntemi SAGE Publications Ltd., 1996, ISBN 0803977476 Crosby PB. Kalite Ücretsizdir. McGraw-Hill, NewYork, 1979, ISBN 978-0070145122

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
X
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51