Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI-Bahar Dönemi3+248
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Yasin GÖÇGÜN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders matematiksel optimizasyon ve uygulamaları için gerekli bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilere bir matematiksel modelleme dili olan AMPL'i matematiksel programlama problemlerini çözmek için nasıl kullanacaklarını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Optimizasyona Giris,Dogrusal Programlama-1,Dogrusal Programlama-2,Simplex yontemi-1,Simplex yontemi-2,AMPL a giris,AMPL ile uretim modelleri,AMPL ile Diyetler, Karistirma ve Cizelgeleme Modelleri,AMPL ile Taşıma, Atama ve Minimum Maliyetli Akış Modelleri,AMPL ile cok urunlu ve cok donemli modeller,AMPL da Basit Kumeler ve Indeksleme,AMPL'da Bileşik Setler ve İndeksleme, Parametreler ve Ifadeler,Verileri AMPL'da Belirtme,AMPL'da Ag Dogrusal Programlamasi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci matematiksel programlama ile bir problemi modelleyebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci matematiksel programlama ile kucuk boyutlu problemleri cozebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci bir matematiksel programlama probleminin AMPL modelini olusturabilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci bir matematiksel programlama problemini AMPL kullanarak cozebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Optimizasyona Giris
1Dogrusal Programlama-1
2Dogrusal Programlama-2
3Simplex yontemi-1
4Simplex yontemi-2
5AMPL a giris
6AMPL ile uretim modelleri
7AMPL ile Diyetler, Karistirma ve Cizelgeleme Modelleri
8AMPL ile Taşıma, Atama ve Minimum Maliyetli Akış Modelleri
9AMPL ile cok urunlu ve cok donemli modeller
10AMPL da Basit Kumeler ve Indeksleme
11AMPL'da Bileşik Setler ve İndeksleme, Parametreler ve Ifadeler
12Verileri AMPL'da Belirtme
13AMPL'da Ag Dogrusal Programlamasi
Kaynak
Frederik S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw Hill

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi42080
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI-Bahar Dönemi3+248
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Yasin GÖÇGÜN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders matematiksel optimizasyon ve uygulamaları için gerekli bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilere bir matematiksel modelleme dili olan AMPL'i matematiksel programlama problemlerini çözmek için nasıl kullanacaklarını öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Optimizasyona Giris,Dogrusal Programlama-1,Dogrusal Programlama-2,Simplex yontemi-1,Simplex yontemi-2,AMPL a giris,AMPL ile uretim modelleri,AMPL ile Diyetler, Karistirma ve Cizelgeleme Modelleri,AMPL ile Taşıma, Atama ve Minimum Maliyetli Akış Modelleri,AMPL ile cok urunlu ve cok donemli modeller,AMPL da Basit Kumeler ve Indeksleme,AMPL'da Bileşik Setler ve İndeksleme, Parametreler ve Ifadeler,Verileri AMPL'da Belirtme,AMPL'da Ag Dogrusal Programlamasi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci matematiksel programlama ile bir problemi modelleyebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci matematiksel programlama ile kucuk boyutlu problemleri cozebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci bir matematiksel programlama probleminin AMPL modelini olusturabilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğrenci bir matematiksel programlama problemini AMPL kullanarak cozebilir.10, 16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Optimizasyona Giris
1Dogrusal Programlama-1
2Dogrusal Programlama-2
3Simplex yontemi-1
4Simplex yontemi-2
5AMPL a giris
6AMPL ile uretim modelleri
7AMPL ile Diyetler, Karistirma ve Cizelgeleme Modelleri
8AMPL ile Taşıma, Atama ve Minimum Maliyetli Akış Modelleri
9AMPL ile cok urunlu ve cok donemli modeller
10AMPL da Basit Kumeler ve Indeksleme
11AMPL'da Bileşik Setler ve İndeksleme, Parametreler ve Ifadeler
12Verileri AMPL'da Belirtme
13AMPL'da Ag Dogrusal Programlamasi
Kaynak
Frederik S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw Hill

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
X
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51