Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAR ANALİZİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Ahmed Arif ŞENGİL ([email protected])
Dersin Amacı Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. • Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. • Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme • Karar problemlerinin analizi ve yapılandırılması. • Gerçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi ,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME ,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi ,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar. 12, 16, 9A, D, E, G
Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır. 16, 9A, E, G
Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirir.12, 9A, E, G
Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir. 12, 9A, G
Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar. 14, 9F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye GirişDers Notları
2Analitik Hiyerarşi Prosesi Ders Notları
3TOPSIS YÖNTEMİDers Notları
4VIKOR YÖNTEMİDers Notları
5KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞDers Notları
6KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞERDers Notları
7RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIKDers Notları
8ÇOK AMAÇLI KARAR VERME Ders Notları
9BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME IDers Notları
10BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME IIDers Notları
11Bilginin Değeri: Mutlak BilgiDers Notları
12Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi Ders Notları
13DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I
14DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508
W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12121
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer14040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARAR ANALİZİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Melis Almula KARADAYI
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Ahmed Arif ŞENGİL ([email protected])
Dersin Amacı Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. • Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. • Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme • Karar problemlerinin analizi ve yapılandırılması. • Gerçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi ,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME ,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi ,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar. 12, 16, 9A, D, E, G
Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır. 16, 9A, E, G
Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirir.12, 9A, E, G
Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir. 12, 9A, G
Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar. 14, 9F
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye GirişDers Notları
2Analitik Hiyerarşi Prosesi Ders Notları
3TOPSIS YÖNTEMİDers Notları
4VIKOR YÖNTEMİDers Notları
5KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞDers Notları
6KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞERDers Notları
7RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIKDers Notları
8ÇOK AMAÇLI KARAR VERME Ders Notları
9BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME IDers Notları
10BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME IIDers Notları
11Bilginin Değeri: Mutlak BilgiDers Notları
12Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi Ders Notları
13DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I
14DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II
Kaynak
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508
W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
X
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
X
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
X
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
X
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 30
Genel Sınavın Başarıya Oranı 70
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:50Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:51