Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAR ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Ahmed Arif ŞENGİL ([email protected]) |
Dersin Amacı | Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. • Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. • Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme • Karar problemlerinin analizi ve yapılandırılması. • Gerçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi ,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME ,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi ,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar. | 12, 16, 9 | A, D, E, G |
Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır. | 16, 9 | A, E, G |
Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirir. | 12, 9 | A, E, G |
Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir. | 12, 9 | A, G |
Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar. | 14, 9 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş | Ders Notları |
2 | Analitik Hiyerarşi Prosesi | Ders Notları |
3 | TOPSIS YÖNTEMİ | Ders Notları |
4 | VIKOR YÖNTEMİ | Ders Notları |
5 | KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ | Ders Notları |
6 | KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER | Ders Notları |
7 | RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK | Ders Notları |
8 | ÇOK AMAÇLI KARAR VERME | Ders Notları |
9 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I | Ders Notları |
10 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II | Ders Notları |
11 | Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi | Ders Notları |
12 | Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi | Ders Notları |
13 | DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I | |
14 | DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II |
Kaynak |
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 |
W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 21 | 21 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARAR ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Ahmed Arif ŞENGİL ([email protected]) |
Dersin Amacı | Ders aşağıdaki amaçlar doğrultusunda tasarlanmıştır. • Karmaşık karar problemlerine istatistik modellerin uygulanması. • Eleştirel düşünme , modelleme ve karar vermede rasyonel akıl yürütme • Karar problemlerinin analizi ve yapılandırılması. • Gerçek dünyanın karmaşık karar problemlerine çözüm bulmak için kullandığımız bilimsel kuramların (olasılık kuramı, vb.) limitlerini anlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş,Analitik Hiyerarşi Prosesi ,TOPSIS YÖNTEMİ,VIKOR YÖNTEMİ,KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ,KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER,RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK,ÇOK AMAÇLI KARAR VERME ,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I,BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II,Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi,Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi ,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I,DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Risk çözümlemeleri ve beklenen değer hesaplarını birlikte yorumlayarak en akılcı karar seçeneğini saptar. | 12, 16, 9 | A, D, E, G |
Karar Kuramı temel kavramlarını ve modelleme aşamalarını tanır. | 16, 9 | A, E, G |
Karar problemlerinin yapısal modellemesini karar ağaçları yardımıyla gerçekleştirir. | 12, 9 | A, E, G |
Karar vericinin tercihlerini probleme uyarlar. Öznel veya nesnel tercihlerin karşılaştırmasını yaparak sonuca etkilerini gösterir. | 12, 9 | A, G |
Gerçek bir karar problemin tüm karar verme süreci aşamalarını uygular ve çözümlemesini yapar. | 14, 9 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Karar Analizi ve Karar Vermeye Giriş | Ders Notları |
2 | Analitik Hiyerarşi Prosesi | Ders Notları |
3 | TOPSIS YÖNTEMİ | Ders Notları |
4 | VIKOR YÖNTEMİ | Ders Notları |
5 | KARAR AĞAÇLARINA GİRİŞ | Ders Notları |
6 | KARAR AĞAÇLARI ve BEKLENEN PARASAL DEĞER | Ders Notları |
7 | RİSK PROFİLLERİ ve BASKINLIK | Ders Notları |
8 | ÇOK AMAÇLI KARAR VERME | Ders Notları |
9 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME I | Ders Notları |
10 | BELİRSİZLİK ALTINDA KARAR VERME II | Ders Notları |
11 | Bilginin Değeri: Mutlak Bilgi | Ders Notları |
12 | Bilginin Değeri: Mutlak Olmayan Bilgi | Ders Notları |
13 | DÖNEM PROJELERİ SUNUMU I | |
14 | DÖNEM PROJELERİ SUNUMU II |
Kaynak |
Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis by Robert T. Clemen& T. Reilly South –Western Cengage Learning Academic Press. ISBN 0-495-01508 |
W. L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Thompson Brooks/Cole, 2004. H. A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson Education, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |