Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Yöneylem Araştırması tekniklerini kullanarak, basit işletme problemlerinin formülasyonu ve çözümü için gerekli niteliklere ve arkaplana sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yöneylem Araştırmasına Giriş – Modelleme ve Optimizasyon Süreçleri,Doğrusal Programlama (DP) – Model Kurma ,Doğrusal Programlama – Varsayımlar ve Çözüm Kavramı ,Doğrusal Programlama – Grafik Çözüm ,Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi ,Doğrusal Programlama – Dualite ,Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi ,Tamsayı Programlama ,Ulaştırma Problemleri , Atama Problemleri ,Network Optimizasyon Modelleri - En Kısa Yol ve Minimum Kapsayan Ağaç Problemi,Network Optimizasyon Modelleri - Maksimum Akış ve Minimum Maliyet Akış Problemi,CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Network Temsili, CPM / PERT ile Proje Çizelgeleme ,CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Proje Maliyetlerinin Çizelgelenmesi ve Kontrolü, CPM / PERT Sonuçlarının Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar problemlerinde Yöneylem Araştırması tekniklerini tanıyabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
1.1 Yöneylem Araştırmasının tarihsel arkaplanını ve gelişimini betimler | ||
1.2 Karar verme süreçlerinde model kullanımını betimler | ||
1.3 Kısıtlı optimizasyonun temel ilkelerini açıklar | ||
2. Karar problemlerinde DP metodolojisini ve kullanımını betimleyebilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
2.1 Maksimizasyon ve minimizasyon uygulamalarındaki farkı tanır | ||
2.2 Bir Doğrusal Programlama problemini formüle eder | ||
2.3 Bir DP modelini diğerine çevirir | ||
3. DP modelinin optimal çözümünü yorumlayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
3.1 Herhangi DP modelinin primal – dual dönüşümlerini yapar | ||
3.2 Excel Çözücü kullanımı ile DP problemlerini çözer | ||
3.3 Duyarlılık analizinin rolünü açıklar | ||
4. Basit bir Tamsayı Programlama modelini tasarlayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
4.1 DP ve Tamsayı Programlama arasındaki farkı gösterir | ||
4.2 Tamsayı Programlama problemlerinin çözüm kavramını anlatır | ||
4.3 Tamsayı Programlamaya uygun uygulamaları (olmayanlardan) ayırt eder | ||
5. İşletmecilikte ulaştırma ve atama problemlerini analiz edebilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
5.1 Organizasyonlarda ulaştırma ve atama (problem) kavramlarını tanır | ||
5.2 Ulaştırma ve atama problemleri için DP modellerini tasarlar | ||
5.3 Kuzey-Batı Köşesi, Vogel Yaklaştırım, Atlama Taşı ve Macar yöntemlerini uygular | ||
6. İşletme uygulamaları ile Ağ modelleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
6.1 Minimum kapsayan ağaç tekniği ile toplam mesafenin minimize edildiği ağı tasarlar | ||
6.2 Maksimum Akış ve DP yöntemlerini kullanarak ağ üzerindeki maksimum akışı hesaplar | ||
6.3 En kısa Güzergah ve DP yöntemlerini kullanarak ağ üzerindeki en kısa güzergahı hesaplar | ||
7. Karmaşık projeler için planlama ve yönetimin gerekliliğini açıklayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
7.1 Bir proje için ağ (CPM, PERT) diyagramı geliştirir | ||
7.2 Bir ağ diyagramına zaman bilgisini dahil eder ve kritik güzergahı belirler | ||
7.3 Proje ağ diyagramına belirsizliği dahil eder |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş – Modelleme ve Optimizasyon Süreçleri | |
2 | Doğrusal Programlama (DP) – Model Kurma | |
3 | Doğrusal Programlama – Varsayımlar ve Çözüm Kavramı | |
4 | Doğrusal Programlama – Grafik Çözüm | |
5 | Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi | |
6 | Doğrusal Programlama – Dualite | |
7 | Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi | |
8 | Tamsayı Programlama | |
9 | Ulaştırma Problemleri | |
10 | Atama Problemleri | |
11 | Network Optimizasyon Modelleri - En Kısa Yol ve Minimum Kapsayan Ağaç Problemi | |
12 | Network Optimizasyon Modelleri - Maksimum Akış ve Minimum Maliyet Akış Problemi | |
13 | CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Network Temsili, CPM / PERT ile Proje Çizelgeleme | |
14 | CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Proje Maliyetlerinin Çizelgelenmesi ve Kontrolü, CPM / PERT Sonuçlarının Değerlendirilmesi |
Kaynak |
Ders notları |
(1) Özkan, Şule (2012), Yöneylem Araştırması: Nicel Karar Teknikleri, 3. Baskı, Nobel yayıncılık. (2) Taha, Hamdi A. (2016), Yöneylem Araştırması, 6.Basımdan çeviri, Çeviri: Ş.A.Baray , Ş.Esnaf, Literatür Yayıncılık (3) Hillier, F.S. & Lieberman, G.J. (2010), Introduction to Operations Research, Ninth Edition, McGrawHill |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(134/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mutlu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Yöneylem Araştırması tekniklerini kullanarak, basit işletme problemlerinin formülasyonu ve çözümü için gerekli niteliklere ve arkaplana sahip olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yöneylem Araştırmasına Giriş – Modelleme ve Optimizasyon Süreçleri,Doğrusal Programlama (DP) – Model Kurma ,Doğrusal Programlama – Varsayımlar ve Çözüm Kavramı ,Doğrusal Programlama – Grafik Çözüm ,Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi ,Doğrusal Programlama – Dualite ,Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi ,Tamsayı Programlama ,Ulaştırma Problemleri , Atama Problemleri ,Network Optimizasyon Modelleri - En Kısa Yol ve Minimum Kapsayan Ağaç Problemi,Network Optimizasyon Modelleri - Maksimum Akış ve Minimum Maliyet Akış Problemi,CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Network Temsili, CPM / PERT ile Proje Çizelgeleme ,CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Proje Maliyetlerinin Çizelgelenmesi ve Kontrolü, CPM / PERT Sonuçlarının Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Karar problemlerinde Yöneylem Araştırması tekniklerini tanıyabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
1.1 Yöneylem Araştırmasının tarihsel arkaplanını ve gelişimini betimler | ||
1.2 Karar verme süreçlerinde model kullanımını betimler | ||
1.3 Kısıtlı optimizasyonun temel ilkelerini açıklar | ||
2. Karar problemlerinde DP metodolojisini ve kullanımını betimleyebilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
2.1 Maksimizasyon ve minimizasyon uygulamalarındaki farkı tanır | ||
2.2 Bir Doğrusal Programlama problemini formüle eder | ||
2.3 Bir DP modelini diğerine çevirir | ||
3. DP modelinin optimal çözümünü yorumlayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
3.1 Herhangi DP modelinin primal – dual dönüşümlerini yapar | ||
3.2 Excel Çözücü kullanımı ile DP problemlerini çözer | ||
3.3 Duyarlılık analizinin rolünü açıklar | ||
4. Basit bir Tamsayı Programlama modelini tasarlayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
4.1 DP ve Tamsayı Programlama arasındaki farkı gösterir | ||
4.2 Tamsayı Programlama problemlerinin çözüm kavramını anlatır | ||
4.3 Tamsayı Programlamaya uygun uygulamaları (olmayanlardan) ayırt eder | ||
5. İşletmecilikte ulaştırma ve atama problemlerini analiz edebilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
5.1 Organizasyonlarda ulaştırma ve atama (problem) kavramlarını tanır | ||
5.2 Ulaştırma ve atama problemleri için DP modellerini tasarlar | ||
5.3 Kuzey-Batı Köşesi, Vogel Yaklaştırım, Atlama Taşı ve Macar yöntemlerini uygular | ||
6. İşletme uygulamaları ile Ağ modelleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
6.1 Minimum kapsayan ağaç tekniği ile toplam mesafenin minimize edildiği ağı tasarlar | ||
6.2 Maksimum Akış ve DP yöntemlerini kullanarak ağ üzerindeki maksimum akışı hesaplar | ||
6.3 En kısa Güzergah ve DP yöntemlerini kullanarak ağ üzerindeki en kısa güzergahı hesaplar | ||
7. Karmaşık projeler için planlama ve yönetimin gerekliliğini açıklayabilecektir | 10, 16, 6, 9 | A, E |
7.1 Bir proje için ağ (CPM, PERT) diyagramı geliştirir | ||
7.2 Bir ağ diyagramına zaman bilgisini dahil eder ve kritik güzergahı belirler | ||
7.3 Proje ağ diyagramına belirsizliği dahil eder |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş – Modelleme ve Optimizasyon Süreçleri | |
2 | Doğrusal Programlama (DP) – Model Kurma | |
3 | Doğrusal Programlama – Varsayımlar ve Çözüm Kavramı | |
4 | Doğrusal Programlama – Grafik Çözüm | |
5 | Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi | |
6 | Doğrusal Programlama – Dualite | |
7 | Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi | |
8 | Tamsayı Programlama | |
9 | Ulaştırma Problemleri | |
10 | Atama Problemleri | |
11 | Network Optimizasyon Modelleri - En Kısa Yol ve Minimum Kapsayan Ağaç Problemi | |
12 | Network Optimizasyon Modelleri - Maksimum Akış ve Minimum Maliyet Akış Problemi | |
13 | CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Network Temsili, CPM / PERT ile Proje Çizelgeleme | |
14 | CPM / PERT ile Proje Yönetimi - Proje Maliyetlerinin Çizelgelenmesi ve Kontrolü, CPM / PERT Sonuçlarının Değerlendirilmesi |
Kaynak |
Ders notları |
(1) Özkan, Şule (2012), Yöneylem Araştırması: Nicel Karar Teknikleri, 3. Baskı, Nobel yayıncılık. (2) Taha, Hamdi A. (2016), Yöneylem Araştırması, 6.Basımdan çeviri, Çeviri: Ş.A.Baray , Ş.Esnaf, Literatür Yayıncılık (3) Hillier, F.S. & Lieberman, G.J. (2010), Introduction to Operations Research, Ninth Edition, McGrawHill |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | ||||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |