Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖRGÜTSEL TASARIM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Elif BAYKAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı organizasyonların nasıl yapılandırılacağını, bunlarla ilgili bakış açıları, ilke ve yaklaşımları anlatmaktır. Ayrıca ders, öğrencilere çevredeki değişimlere cevap verecek örgüt tasarımları geliştirmelerini sağlayacak bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Örgüt Tasarımına Giriş,Örgüt Tasarmına Giriş,Örgüt tasarımı ve strateji,Örgüt Tasarımı ve Strateji,Örgüt Tasarımının Özellikleri ve Türleri,Örgüt Tasarımı ve Örgüt Çevresi,Örgütsel Tasarım ve IT,Örgüt Tasarımı ve Teknoloji,Örgüt Tasarımı ve Örgüt Kültürü,Örgüt Tasarımı ve Yenilik Yönetimi,Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme,Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme,Örgüt Tasarımı ve Karar Verme Süreçleri,Örgüt Tasarımında Güncel Konular,Örgüt Tasarımında Güncel Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Örgüt ve örgüt tasarımı ilgili temel kavramları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1 Örgütün tanımı, önemi ve türlerini açıklar. | ||
1.2 Örgüt tasarımının, örgüt performansı ve etkililiği üzerine etkilerini açıklar. | ||
1.3 Örgüt tasarımının boyutlarını tanımlar. | ||
2 Örgüt tasarımı, strateji ve örgütsel etkililik ilişkisini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1 Stratejik yönelim ve strateji oluşturma evreleri ile örgütsel tasarım ilişkisini açıklar. | ||
2.2 Örgütsel tasarım ve rekabet stratejileri arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||
2.3 Rekabet stratejileri ile örgütsel tasarım arasındaki ilişkiyi, kaynak bağımlılığı ve paydaş teorisi çevresinde açıklar. | ||
3 Örgütsel tasarım türlerini ve özelliklerini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1 Fonksiyonel, ürün/müşteri ve çoğrafi bölümlendirme türlerini açıklar. | ||
3.2 Matrix yapıyı, avantaj ve dezavatanjları ile açıklar. | ||
3.3 Yatay ve karma yapıları, diğer örgüt yapıları ile karşılaştırarak tartışır. | ||
4 Örgüt tasarımını, çevre ve boyutları çerçevesinde tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1 İç ve dış çevre unsurlarını ve bunların örgüt tasarımına olası etkilerini analiz eder. | ||
4.2 Çevresel belirsizliği ve belirsizliğe karşı örgütsel adapte olma yollarını tartışır. | ||
4.3 Belirsizliğe karşı ve değişime uyumda örgütsel tasarımın rolünü tartışır. | ||
5 Örgütsel tasarımda bilgi teknolojilerinin, örgüt büyüklüğünün ve örgüt kültürünün etkilerini analiz edebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1 Bilgi teknolojilerinin, örgütsel tasarıma etkilerini tartışır. | ||
5.2 Örgütsel büyüklük ve örgüt yaşam evresi ile örgütsel tasarım arasındaki ilişkiyi analiz eder. | ||
5.3 Örgüt tasarımı ve örgüt kültürü etkileşimini açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örgüt Tasarımına Giriş | |
2 | Örgüt Tasarmına Giriş | |
3 | Örgüt tasarımı ve strateji | |
4 | Örgüt Tasarımı ve Strateji | |
5 | Örgüt Tasarımının Özellikleri ve Türleri | |
6 | Örgüt Tasarımı ve Örgüt Çevresi | |
7 | Örgütsel Tasarım ve IT | |
8 | Örgüt Tasarımı ve Teknoloji | |
9 | Örgüt Tasarımı ve Örgüt Kültürü | |
10 | Örgüt Tasarımı ve Yenilik Yönetimi | |
11 | Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme | |
12 | Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme | |
13 | Örgüt Tasarımı ve Karar Verme Süreçleri | |
13 | Örgüt Tasarımında Güncel Konular | |
14 | Örgüt Tasarımında Güncel Konular |
Kaynak |
Richard Daft . Organization Theory and Design . Cengage Learning. |
Siddiki, S., Heikkila, T., Weible, C. M., Pacheco‐Vega, R., Carter, D., Curley, C., ... & Bennett, A. (2022). Institutional analysis with the institutional grammar. Policy Studies Journal, 50(2), 315-339. Bocken, N. M., & Geradts, T. H. (2020). Barriers and drivers to sustainable business model innovation: Organization design and dynamic capabilities. Long range planning, 53(4), 101950. Fu, Q., Abdul Rahman, A. A., Jiang, H., Abbas, J., & Comite, U. (2022). Sustainable supply chain and business performance: The impact of strategy, network design, information systems, and organizational structure. Sustainability, 14(3), 1080. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletmecilik alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İşletme Yönetimi alanında gerekli kantitatif ve kalitatif yöntemleri açıklar. | ||||||
3 | İşletme Yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İşletme Yönetimi alanında gerekli olan üst düzey mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Yönetim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle işletme yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İşletmecilik ve Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel gelişmeleri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Üretkenlik, sürdürülebilirlik, inovasyon konularında İşletme Yönetiminin Verimlilik ve Etkinlik seviyesini artırabilecek yönetsel, ekonomik ve finansal analiz tekniklerini uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(137/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖRGÜTSEL TASARIM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Elif BAYKAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı organizasyonların nasıl yapılandırılacağını, bunlarla ilgili bakış açıları, ilke ve yaklaşımları anlatmaktır. Ayrıca ders, öğrencilere çevredeki değişimlere cevap verecek örgüt tasarımları geliştirmelerini sağlayacak bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Örgüt Tasarımına Giriş,Örgüt Tasarmına Giriş,Örgüt tasarımı ve strateji,Örgüt Tasarımı ve Strateji,Örgüt Tasarımının Özellikleri ve Türleri,Örgüt Tasarımı ve Örgüt Çevresi,Örgütsel Tasarım ve IT,Örgüt Tasarımı ve Teknoloji,Örgüt Tasarımı ve Örgüt Kültürü,Örgüt Tasarımı ve Yenilik Yönetimi,Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme,Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme,Örgüt Tasarımı ve Karar Verme Süreçleri,Örgüt Tasarımında Güncel Konular,Örgüt Tasarımında Güncel Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 Örgüt ve örgüt tasarımı ilgili temel kavramları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1 Örgütün tanımı, önemi ve türlerini açıklar. | ||
1.2 Örgüt tasarımının, örgüt performansı ve etkililiği üzerine etkilerini açıklar. | ||
1.3 Örgüt tasarımının boyutlarını tanımlar. | ||
2 Örgüt tasarımı, strateji ve örgütsel etkililik ilişkisini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1 Stratejik yönelim ve strateji oluşturma evreleri ile örgütsel tasarım ilişkisini açıklar. | ||
2.2 Örgütsel tasarım ve rekabet stratejileri arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||
2.3 Rekabet stratejileri ile örgütsel tasarım arasındaki ilişkiyi, kaynak bağımlılığı ve paydaş teorisi çevresinde açıklar. | ||
3 Örgütsel tasarım türlerini ve özelliklerini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1 Fonksiyonel, ürün/müşteri ve çoğrafi bölümlendirme türlerini açıklar. | ||
3.2 Matrix yapıyı, avantaj ve dezavatanjları ile açıklar. | ||
3.3 Yatay ve karma yapıları, diğer örgüt yapıları ile karşılaştırarak tartışır. | ||
4 Örgüt tasarımını, çevre ve boyutları çerçevesinde tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1 İç ve dış çevre unsurlarını ve bunların örgüt tasarımına olası etkilerini analiz eder. | ||
4.2 Çevresel belirsizliği ve belirsizliğe karşı örgütsel adapte olma yollarını tartışır. | ||
4.3 Belirsizliğe karşı ve değişime uyumda örgütsel tasarımın rolünü tartışır. | ||
5 Örgütsel tasarımda bilgi teknolojilerinin, örgüt büyüklüğünün ve örgüt kültürünün etkilerini analiz edebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1 Bilgi teknolojilerinin, örgütsel tasarıma etkilerini tartışır. | ||
5.2 Örgütsel büyüklük ve örgüt yaşam evresi ile örgütsel tasarım arasındaki ilişkiyi analiz eder. | ||
5.3 Örgüt tasarımı ve örgüt kültürü etkileşimini açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Örgüt Tasarımına Giriş | |
2 | Örgüt Tasarmına Giriş | |
3 | Örgüt tasarımı ve strateji | |
4 | Örgüt Tasarımı ve Strateji | |
5 | Örgüt Tasarımının Özellikleri ve Türleri | |
6 | Örgüt Tasarımı ve Örgüt Çevresi | |
7 | Örgütsel Tasarım ve IT | |
8 | Örgüt Tasarımı ve Teknoloji | |
9 | Örgüt Tasarımı ve Örgüt Kültürü | |
10 | Örgüt Tasarımı ve Yenilik Yönetimi | |
11 | Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme | |
12 | Örgüt Tasarımı ve Küreselleşme | |
13 | Örgüt Tasarımı ve Karar Verme Süreçleri | |
13 | Örgüt Tasarımında Güncel Konular | |
14 | Örgüt Tasarımında Güncel Konular |
Kaynak |
Richard Daft . Organization Theory and Design . Cengage Learning. |
Siddiki, S., Heikkila, T., Weible, C. M., Pacheco‐Vega, R., Carter, D., Curley, C., ... & Bennett, A. (2022). Institutional analysis with the institutional grammar. Policy Studies Journal, 50(2), 315-339. Bocken, N. M., & Geradts, T. H. (2020). Barriers and drivers to sustainable business model innovation: Organization design and dynamic capabilities. Long range planning, 53(4), 101950. Fu, Q., Abdul Rahman, A. A., Jiang, H., Abbas, J., & Comite, U. (2022). Sustainable supply chain and business performance: The impact of strategy, network design, information systems, and organizational structure. Sustainability, 14(3), 1080. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletmecilik alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | İşletme Yönetimi alanında gerekli kantitatif ve kalitatif yöntemleri açıklar. | ||||||
3 | İşletme Yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
4 | İşletme Yönetimi alanında gerekli olan üst düzey mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Yönetim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle işletme yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | İşletmecilik ve Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel gelişmeleri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Üretkenlik, sürdürülebilirlik, inovasyon konularında İşletme Yönetiminin Verimlilik ve Etkinlik seviyesini artırabilecek yönetsel, ekonomik ve finansal analiz tekniklerini uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |