Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MAKROEKONOMİ TEORİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Makroekonomik göstergeler ile büyüklükleri anlamak, anlamlandırmak ve yorumlama becerisi kazanmak Makroekonomik ölçüm ve veriler, işgücü piyasaları, işsizlik, tüketim ve tasarruflar, para ve maliye politikası ve uluslararası makroekonomi gibi temel konuları kapsayan bu derste, ekonomik modelleri gerçek dünya verilerini kullanarak test etme fırsatına sahip olacaksınız. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Makroekonomiye Genel Bakış,Temel Makroekonomik Büyüklükleri Tanımlama ve Ölçme,Mal Piyasası (Reel Piyasalar) Analizi,Finansal Piyasalar ve IS-LM Modeli,İşgücü Piyasası ve Toplam Talep ve Arz,İşsizlik, İstihdam, Enflasyon ve Para,Tasarruflar, Sermaye Birikimi ve Üretim,Teknolojik İlerleme ve Büyüme,Teknoloji: Uzun-Orta ve Kısa Vade,Beklentiler: Finansal Piyasalar, Tüketim, Yatırım ve Üretim,Serbest Piyasa Makroekonomisi,Döviz Kuru Rejimleri, Faizler, Ticaret ve Üretim,Politika Yapıcılar, Krizler ve Cevaplar,Türkiye Örneği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.3. Mal ve finans piyasaları arasındaki etkileşimi makro ölçekte analiz eder | ||
7.1. Para politikası özelinde Türkiye’nin makroekonomik temellerini değerlendirir | ||
1. Piyasaların yapısını ve bir bütün olarak ekonomiyi açıklayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
1.1 Mal piyasaları ve finansal piyasaların çalışma prensiplerini açıklayabilir. | ||
1.2 İş gücü piyasasının dinamiklerini anlatır | ||
2. İşsizlik, enflasyon ve para arzı arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
2.1. İşsizliği ortaya çıkaran ve buna bağlı dinamikleri yorumlar | ||
2.2 Para arzı ve enflasyonun ortak hareketlerini anlatır | ||
2.3 İşsizliğin uzun vadeli ve kısa vadeli dinamiklerini karşılaştırır | ||
3. Standart ve genişletilmiş büyüme modellerinin anlaşılmasını sağlayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
3.1 Tasarruflar ve sermaye birikimi arasındaki ilişkiyi değerlendirir | ||
3.2 Farklı sermaye birikimi modelleri altında uzun vadeli büyüme senaryolarını tartışır | ||
3.3 Kısa, orta ve uzun vadede teknolojinin rolünü inceler | ||
4. Beklentileri ve onların finansal ve reel piyasalar üzerindeki etkisini değerlendirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
4.1 Beklentilerin tüketim üzerindeki etkilerini değerlendirir | ||
4.2 Beklentiler ve yatırım kararları arasındaki etkileşimi inceler | ||
4.3 Tüketim ve yatırım kararlarının çıktıyı nasıl etkilediğini yorumlayacaktır | ||
5. Uluslararası ekonominin etkileşimi ve mekanizmalarını açıklayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
5.1 Uluslararası ticaret dinamikleri ve küresel finansal akımları değerlendirir | ||
5.2 Farklı türde döviz kuru rejimlerini ve bunların ekonomik sonuçlarını karşılaştırır | ||
5.3 Finansal akışlarda ve yatırımlarda mukayeseli faiz hadlerinin rolünü analiz eder | ||
6. Uluslararası politika yapıcı kurumların ekonomik koordinasyonunu eleştirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
6.1 Ekonomik aktörler ile ilgili yorum yapar | ||
6.2 Ekonomik krizler ve ekonomik aktörler arasındaki ilişkiyi değerlendirir | ||
7. Türkiye ve dünyadaki temel makroekonomik gelişmeleri tartışabilecektir | 10, 14, 9 | A |
7.2 Gelişmekte olan ve gelişmiş ekonomilerdeki makro gelişmeleri karşılaştırır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makroekonomiye Genel Bakış | |
2 | Temel Makroekonomik Büyüklükleri Tanımlama ve Ölçme | |
3 | Mal Piyasası (Reel Piyasalar) Analizi | |
4 | Finansal Piyasalar ve IS-LM Modeli | |
5 | İşgücü Piyasası ve Toplam Talep ve Arz | |
6 | İşsizlik, İstihdam, Enflasyon ve Para | |
7 | Tasarruflar, Sermaye Birikimi ve Üretim | |
8 | Teknolojik İlerleme ve Büyüme | |
9 | Teknoloji: Uzun-Orta ve Kısa Vade | |
10 | Beklentiler: Finansal Piyasalar, Tüketim, Yatırım ve Üretim | |
11 | Serbest Piyasa Makroekonomisi | |
12 | Döviz Kuru Rejimleri, Faizler, Ticaret ve Üretim | |
13 | Politika Yapıcılar, Krizler ve Cevaplar | |
14 | Türkiye Örneği |
Kaynak |
Olivier Blanchard, Macroeconomics, 7th edition, Pearson Global Ed, 2016. Daron Acemoglu, David Laibson, John List, Macroeconomics, Pearson Global Ed, 2016. (Yardımcı kitap) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 15 | 45 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 15 | 15 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 15 | 30 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MAKROEKONOMİ TEORİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Makroekonomik göstergeler ile büyüklükleri anlamak, anlamlandırmak ve yorumlama becerisi kazanmak Makroekonomik ölçüm ve veriler, işgücü piyasaları, işsizlik, tüketim ve tasarruflar, para ve maliye politikası ve uluslararası makroekonomi gibi temel konuları kapsayan bu derste, ekonomik modelleri gerçek dünya verilerini kullanarak test etme fırsatına sahip olacaksınız. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Makroekonomiye Genel Bakış,Temel Makroekonomik Büyüklükleri Tanımlama ve Ölçme,Mal Piyasası (Reel Piyasalar) Analizi,Finansal Piyasalar ve IS-LM Modeli,İşgücü Piyasası ve Toplam Talep ve Arz,İşsizlik, İstihdam, Enflasyon ve Para,Tasarruflar, Sermaye Birikimi ve Üretim,Teknolojik İlerleme ve Büyüme,Teknoloji: Uzun-Orta ve Kısa Vade,Beklentiler: Finansal Piyasalar, Tüketim, Yatırım ve Üretim,Serbest Piyasa Makroekonomisi,Döviz Kuru Rejimleri, Faizler, Ticaret ve Üretim,Politika Yapıcılar, Krizler ve Cevaplar,Türkiye Örneği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.3. Mal ve finans piyasaları arasındaki etkileşimi makro ölçekte analiz eder | ||
7.1. Para politikası özelinde Türkiye’nin makroekonomik temellerini değerlendirir | ||
1. Piyasaların yapısını ve bir bütün olarak ekonomiyi açıklayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
1.1 Mal piyasaları ve finansal piyasaların çalışma prensiplerini açıklayabilir. | ||
1.2 İş gücü piyasasının dinamiklerini anlatır | ||
2. İşsizlik, enflasyon ve para arzı arasındaki ilişkiyi değerlendirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
2.1. İşsizliği ortaya çıkaran ve buna bağlı dinamikleri yorumlar | ||
2.2 Para arzı ve enflasyonun ortak hareketlerini anlatır | ||
2.3 İşsizliğin uzun vadeli ve kısa vadeli dinamiklerini karşılaştırır | ||
3. Standart ve genişletilmiş büyüme modellerinin anlaşılmasını sağlayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
3.1 Tasarruflar ve sermaye birikimi arasındaki ilişkiyi değerlendirir | ||
3.2 Farklı sermaye birikimi modelleri altında uzun vadeli büyüme senaryolarını tartışır | ||
3.3 Kısa, orta ve uzun vadede teknolojinin rolünü inceler | ||
4. Beklentileri ve onların finansal ve reel piyasalar üzerindeki etkisini değerlendirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
4.1 Beklentilerin tüketim üzerindeki etkilerini değerlendirir | ||
4.2 Beklentiler ve yatırım kararları arasındaki etkileşimi inceler | ||
4.3 Tüketim ve yatırım kararlarının çıktıyı nasıl etkilediğini yorumlayacaktır | ||
5. Uluslararası ekonominin etkileşimi ve mekanizmalarını açıklayabilecektir | 10, 14, 9 | A |
5.1 Uluslararası ticaret dinamikleri ve küresel finansal akımları değerlendirir | ||
5.2 Farklı türde döviz kuru rejimlerini ve bunların ekonomik sonuçlarını karşılaştırır | ||
5.3 Finansal akışlarda ve yatırımlarda mukayeseli faiz hadlerinin rolünü analiz eder | ||
6. Uluslararası politika yapıcı kurumların ekonomik koordinasyonunu eleştirebilecektir | 10, 14, 9 | A |
6.1 Ekonomik aktörler ile ilgili yorum yapar | ||
6.2 Ekonomik krizler ve ekonomik aktörler arasındaki ilişkiyi değerlendirir | ||
7. Türkiye ve dünyadaki temel makroekonomik gelişmeleri tartışabilecektir | 10, 14, 9 | A |
7.2 Gelişmekte olan ve gelişmiş ekonomilerdeki makro gelişmeleri karşılaştırır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makroekonomiye Genel Bakış | |
2 | Temel Makroekonomik Büyüklükleri Tanımlama ve Ölçme | |
3 | Mal Piyasası (Reel Piyasalar) Analizi | |
4 | Finansal Piyasalar ve IS-LM Modeli | |
5 | İşgücü Piyasası ve Toplam Talep ve Arz | |
6 | İşsizlik, İstihdam, Enflasyon ve Para | |
7 | Tasarruflar, Sermaye Birikimi ve Üretim | |
8 | Teknolojik İlerleme ve Büyüme | |
9 | Teknoloji: Uzun-Orta ve Kısa Vade | |
10 | Beklentiler: Finansal Piyasalar, Tüketim, Yatırım ve Üretim | |
11 | Serbest Piyasa Makroekonomisi | |
12 | Döviz Kuru Rejimleri, Faizler, Ticaret ve Üretim | |
13 | Politika Yapıcılar, Krizler ve Cevaplar | |
14 | Türkiye Örneği |
Kaynak |
Olivier Blanchard, Macroeconomics, 7th edition, Pearson Global Ed, 2016. Daron Acemoglu, David Laibson, John List, Macroeconomics, Pearson Global Ed, 2016. (Yardımcı kitap) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |