Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİ VE FİNANS İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ekonomik ve finansal olayların çok değişkenli bir çerçevede modellenmesinde matematiksel yöntemlerin kullanılması ile ilgili temel bilgi ve becerilerin edinilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğrusal ekonomik model örnekleri ve bunların matris cebiri kullanılarak çözümü,Kısmi türev alma ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulanması,Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması,Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması,Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli; birinci türev ve ikinci derece şartları),Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli, birinci derece şartı ve ikinci derece şartları),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Paranın zaman değeri - tek nakit akışı,Paranın zaman değeri – birden çok nakit akışı,Paranın zaman değeri – proje değerleme uygulamaları,Paranın zaman değeri – tahvil değerleme uygulamaları,Paranın zaman değeri – hisse senedi değerleme uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Basit doğrusal ekonomik modeller kurabilecek ve bunları matris cebiri kullanarak çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
1.1 Ekonomik ve finansal model kurmanın mantığını açıklar. | ||
1.2 Doğrusal ekonomik ve finansal modellerin önemini açıklar. | ||
1.3 Matris cebiri kullanarak doğrusal ekonomik ve finansal modelleri çözer. | ||
2. Kısmi türev alabilecek ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulayabilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
2.1 Kısmi türev alma kavramını açıklar. | ||
2.2 Fonksiyonların kısmi türevini alır. | ||
2.3 Kısmi türev almayı karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygular. | ||
3. Toplam türev alabilecek, kapalı türev alabilecek ve kapalı fonksiyon teoremini karşılaştırmalı statik analizine uygulayabilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
3.1 Fonksiyonların toplam türevini alır. | ||
3.2 Kapalı türev alır. | ||
3.3 Kapalı fonksiyon teoremini ve önemini açıklar. | ||
3.4 Kapalı fonksiyon teoremini karşılaştırmalı statik analizine uygular. | ||
4. Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemlerini çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
4.1 Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemleri için birinci derece şartını açıklar. | ||
4.2 Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemleri için ikinci derece şartını açıklar. | ||
4.3 Birinci derece şartını ve ikinci derece şartını çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemlerine uygular. | ||
5. Eşitlik kısıtı olan çok değişkenli eniyileme problemlerini çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
5.1 Çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemleri için birinci derece şartını açıklar. | ||
5.2 Çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemleri için ikinci derece şartını açıklar. | ||
5.3 Birinci derece şartını ve ikinci derece şartını çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemlerine uygular. | ||
6. Paranın zaman değeri problemlerini ve proje, tahvil ve hisse senedi değerlemesi uygulamalarını çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
6.1. Paranın zaman değeri hesaplamaları yapar. | ||
6.2. Proje değerlemesi problemlerini çözer. | ||
6.3. Tahvil değerlemesi problemlerini çözer. | ||
6.4. Hisse senedi değerlemesi problemlerini çözer. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal ekonomik model örnekleri ve bunların matris cebiri kullanılarak çözümü | |
2 | Kısmi türev alma ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulanması | |
3 | Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması | |
4 | Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması | |
5 | Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli; birinci türev ve ikinci derece şartları) | |
6 | Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli, birinci derece şartı ve ikinci derece şartları) | |
7 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
8 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
9 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
10 | Paranın zaman değeri - tek nakit akışı | |
11 | Paranın zaman değeri – birden çok nakit akışı | |
12 | Paranın zaman değeri – proje değerleme uygulamaları | |
13 | Paranın zaman değeri – tahvil değerleme uygulamaları | |
14 | Paranın zaman değeri – hisse senedi değerleme uygulamaları |
Kaynak |
Meral Sucu, Funda Kul, Finans Matematiği, 2022. |
Fundamental Methods of Mathematical Economics, 2005, 4. Edition, Alpha C. Chiang, Kevin Wainwright |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 23 | 23 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(153/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKONOMİ VE FİNANS İÇİN MATEMATİK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut KARAKAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ekonomik ve finansal olayların çok değişkenli bir çerçevede modellenmesinde matematiksel yöntemlerin kullanılması ile ilgili temel bilgi ve becerilerin edinilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğrusal ekonomik model örnekleri ve bunların matris cebiri kullanılarak çözümü,Kısmi türev alma ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulanması,Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması,Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması,Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli; birinci türev ve ikinci derece şartları),Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli, birinci derece şartı ve ikinci derece şartları),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı),Paranın zaman değeri - tek nakit akışı,Paranın zaman değeri – birden çok nakit akışı,Paranın zaman değeri – proje değerleme uygulamaları,Paranın zaman değeri – tahvil değerleme uygulamaları,Paranın zaman değeri – hisse senedi değerleme uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Basit doğrusal ekonomik modeller kurabilecek ve bunları matris cebiri kullanarak çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
1.1 Ekonomik ve finansal model kurmanın mantığını açıklar. | ||
1.2 Doğrusal ekonomik ve finansal modellerin önemini açıklar. | ||
1.3 Matris cebiri kullanarak doğrusal ekonomik ve finansal modelleri çözer. | ||
2. Kısmi türev alabilecek ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulayabilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
2.1 Kısmi türev alma kavramını açıklar. | ||
2.2 Fonksiyonların kısmi türevini alır. | ||
2.3 Kısmi türev almayı karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygular. | ||
3. Toplam türev alabilecek, kapalı türev alabilecek ve kapalı fonksiyon teoremini karşılaştırmalı statik analizine uygulayabilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
3.1 Fonksiyonların toplam türevini alır. | ||
3.2 Kapalı türev alır. | ||
3.3 Kapalı fonksiyon teoremini ve önemini açıklar. | ||
3.4 Kapalı fonksiyon teoremini karşılaştırmalı statik analizine uygular. | ||
4. Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemlerini çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
4.1 Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemleri için birinci derece şartını açıklar. | ||
4.2 Çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemleri için ikinci derece şartını açıklar. | ||
4.3 Birinci derece şartını ve ikinci derece şartını çok değişkenli kısıtsız eniyileme problemlerine uygular. | ||
5. Eşitlik kısıtı olan çok değişkenli eniyileme problemlerini çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
5.1 Çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemleri için birinci derece şartını açıklar. | ||
5.2 Çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemleri için ikinci derece şartını açıklar. | ||
5.3 Birinci derece şartını ve ikinci derece şartını çok değişkenli kısıtlı eniyileme problemlerine uygular. | ||
6. Paranın zaman değeri problemlerini ve proje, tahvil ve hisse senedi değerlemesi uygulamalarını çözebilecektir. | 16, 6, 9 | A, D |
6.1. Paranın zaman değeri hesaplamaları yapar. | ||
6.2. Proje değerlemesi problemlerini çözer. | ||
6.3. Tahvil değerlemesi problemlerini çözer. | ||
6.4. Hisse senedi değerlemesi problemlerini çözer. |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal ekonomik model örnekleri ve bunların matris cebiri kullanılarak çözümü | |
2 | Kısmi türev alma ve karşılaştırmalı statik analiz problemlerine uygulanması | |
3 | Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması | |
4 | Toplam türev alma, kapalı türev alma, kapalı fonksiyon teoremi ve karşılaştırmalı statik analize uygulanması | |
5 | Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli; birinci türev ve ikinci derece şartları) | |
6 | Kısıtsız eniyileme (çok değişkenli, birinci derece şartı ve ikinci derece şartları) | |
7 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
8 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
9 | Eşitlik kısıtı ile eniyileme (çok değişkenli; birinci derece şartı ve ikinci derece şartı) | |
10 | Paranın zaman değeri - tek nakit akışı | |
11 | Paranın zaman değeri – birden çok nakit akışı | |
12 | Paranın zaman değeri – proje değerleme uygulamaları | |
13 | Paranın zaman değeri – tahvil değerleme uygulamaları | |
14 | Paranın zaman değeri – hisse senedi değerleme uygulamaları |
Kaynak |
Meral Sucu, Funda Kul, Finans Matematiği, 2022. |
Fundamental Methods of Mathematical Economics, 2005, 4. Edition, Alpha C. Chiang, Kevin Wainwright |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |