Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin anayasanın tanımı, bir anayasada bulunması getreken unsurlar, devlet ve hükümet biçimleri ve anayasaların ülkelerin siyasi ve hukuki sistemi içindeki yeri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasa hukukunun tanımı ve tarihi,Anayasa kavramının tanımı ve açımlanması,Kanunların anayasaya uygunluğunu denetlenmesi : Anayasa yargısı,Anayasa yargısı ve demokrasi,Anayasanın kaynağı olarak kurucu iktidar,Devlet : Tanım ve unsurlar,Devlet teorileri,Devlet şekilleri : Monarşi ve cumhuriyet,Devlet şekilleri : Üniter devlet ve federal devlet,Hükümet sistemleri : Tarihten bugüne,Hükümet sistemleri : Çağdaş dünyada durum,Demokrasi : Teori ve pratik,Seçimler ve seçim sistemleri,Anayasa ve temel hak ve özgürlükler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Anayasal yönetim geleneği hakkında bilgi sahibi olmak ve siyasi sistemlerde anayasanın niçin önemli olduğunu kavrar. | 19, 9 | A |
2. Devlet sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
3. Hükümet sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
4. Demokratik rejimi demokratik olmayanlardan ayırt edebilecek şekilde siyasi sistemler hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
5. Seçimler ve seçim sistemleri hakkında karşılaştırma yapabilecek düzeyde bilgi sahibidir. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa hukukunun tanımı ve tarihi | İlgili okumaların yapılması |
2 | Anayasa kavramının tanımı ve açımlanması | İlgili okumaların yapılması |
3 | Kanunların anayasaya uygunluğunu denetlenmesi : Anayasa yargısı | İlgili okumaların yapılması |
4 | Anayasa yargısı ve demokrasi | İlgili okumaların yapılması |
5 | Anayasanın kaynağı olarak kurucu iktidar | İlgili okumaların yapılması |
6 | Devlet : Tanım ve unsurlar | İlgili okumaların yapılması |
7 | Devlet teorileri | İlgili okumaların yapılması |
8 | Devlet şekilleri : Monarşi ve cumhuriyet | İlgili okumaların yapılması |
9 | Devlet şekilleri : Üniter devlet ve federal devlet | İlgili okumaların yapılması |
10 | Hükümet sistemleri : Tarihten bugüne | İlgili okumaların yapılması |
11 | Hükümet sistemleri : Çağdaş dünyada durum | İlgili okumaların yapılması |
12 | Demokrasi : Teori ve pratik | İlgili okumaların yapılması |
13 | Seçimler ve seçim sistemleri | İlgili okumaların yapılması |
14 | Anayasa ve temel hak ve özgürlükler | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Hocanın dağıtacağı ders notları ve makaleler ile uzmanlar tarafından yazılan ders kitapları. |
- Atilla Yayla, Anayasa Teorisine ve Hukukuna Giriş,, Ankara: Adres Yayınları, 2014 - Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara : Adres Yayınları, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 70 | 70 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(162/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASA HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atila YAYLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin anayasanın tanımı, bir anayasada bulunması getreken unsurlar, devlet ve hükümet biçimleri ve anayasaların ülkelerin siyasi ve hukuki sistemi içindeki yeri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasa hukukunun tanımı ve tarihi,Anayasa kavramının tanımı ve açımlanması,Kanunların anayasaya uygunluğunu denetlenmesi : Anayasa yargısı,Anayasa yargısı ve demokrasi,Anayasanın kaynağı olarak kurucu iktidar,Devlet : Tanım ve unsurlar,Devlet teorileri,Devlet şekilleri : Monarşi ve cumhuriyet,Devlet şekilleri : Üniter devlet ve federal devlet,Hükümet sistemleri : Tarihten bugüne,Hükümet sistemleri : Çağdaş dünyada durum,Demokrasi : Teori ve pratik,Seçimler ve seçim sistemleri,Anayasa ve temel hak ve özgürlükler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Anayasal yönetim geleneği hakkında bilgi sahibi olmak ve siyasi sistemlerde anayasanın niçin önemli olduğunu kavrar. | 19, 9 | A |
2. Devlet sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
3. Hükümet sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
4. Demokratik rejimi demokratik olmayanlardan ayırt edebilecek şekilde siyasi sistemler hakkında bilgi sahibi olur. | 19, 9 | A |
5. Seçimler ve seçim sistemleri hakkında karşılaştırma yapabilecek düzeyde bilgi sahibidir. | 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa hukukunun tanımı ve tarihi | İlgili okumaların yapılması |
2 | Anayasa kavramının tanımı ve açımlanması | İlgili okumaların yapılması |
3 | Kanunların anayasaya uygunluğunu denetlenmesi : Anayasa yargısı | İlgili okumaların yapılması |
4 | Anayasa yargısı ve demokrasi | İlgili okumaların yapılması |
5 | Anayasanın kaynağı olarak kurucu iktidar | İlgili okumaların yapılması |
6 | Devlet : Tanım ve unsurlar | İlgili okumaların yapılması |
7 | Devlet teorileri | İlgili okumaların yapılması |
8 | Devlet şekilleri : Monarşi ve cumhuriyet | İlgili okumaların yapılması |
9 | Devlet şekilleri : Üniter devlet ve federal devlet | İlgili okumaların yapılması |
10 | Hükümet sistemleri : Tarihten bugüne | İlgili okumaların yapılması |
11 | Hükümet sistemleri : Çağdaş dünyada durum | İlgili okumaların yapılması |
12 | Demokrasi : Teori ve pratik | İlgili okumaların yapılması |
13 | Seçimler ve seçim sistemleri | İlgili okumaların yapılması |
14 | Anayasa ve temel hak ve özgürlükler | İlgili okumaların yapılması |
Kaynak |
Hocanın dağıtacağı ders notları ve makaleler ile uzmanlar tarafından yazılan ders kitapları. |
- Atilla Yayla, Anayasa Teorisine ve Hukukuna Giriş,, Ankara: Adres Yayınları, 2014 - Atilla Yayla, Siyaset Bilimi, Ankara : Adres Yayınları, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetiminin araştırma ve uygulamaya yönelik alanlarının temel kavramlarını ve bu alanın temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Siyaset, siyasal sistem, anayasa, kamu yönetimi ile ilgili olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir; bu alanda yaşanan gelişme ve sorunların nedenlerini kavrar, çözüm getirebilir ve sistematik düşünebilir. | X | |||||
3 | Kamu ve özel sektör kuruluşları ile sivil toplum örgütleri ve siyasal parti örgütlerinde, teşkilatlanma, stratejik planlama, politika tasarımı, proje üretme, denetim, karar alma, uygulama ve performans değerlendirme süreçlerinde görev alabilir. | X | |||||
4 | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarında sosyal ve doğal sistemlerden kaynaklanan karmaşıklıklarla, olgu ve değerlere ilişkin belirsizliklerle baş edebilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekibin parçası olarak etkinliklerde bulunur, plan ve program yaparak etkinlikleri yönetebilir; akademik araştırma yapabilir. | X | |||||
6 | Çalıştığı alanda veri toplar, bu verileri bilişim teknolojilerini etkin kullanarak analizeder, değerlendirir ve eleştirel olarak yorumlayabilir. | X | |||||
7 | Yöneticilerin gereksinim duyacakları, ekonomi, işletme, uluslararası ilişkiler, iletişim gibi alanlarda temel kavramları, yöntem ve teknikleri kullanabilir. | X | |||||
8 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | ||||||
9 | Sürekli öğrenmeye açık olarak, olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | X | |||||
10 | Sosyal sorumluluk üstlenerek, gönüllük temelinde proje geliştirir ve bu tür etkinliklerde görev alır. | X | |||||
11 | Etik değerlere bağlı, insan hakları bilincine sahip, insanlar arasında iletişime açık ve ortak çalışma eğilimi ile hareket edebilir. | X | |||||
12 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarında modern yönetim teknik ve araçlarını kullanarak yüksek performanslı örgütler oluşturur. | X | |||||
13 | Politika sürecinde diğer grup ve kurumların katılımını sağlar, yönetişime açık karar alır ve müzakere sürecini işletebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |