Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Gamze GÜLTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere sağlık psikolojisi alanındaki kavram ve kuramlar hakkında temel düzeyde bilgi kazandırma ve sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi, hastalık ve tedavi sürecine uyumda psikologların rolünü aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Psikolojisine Giriş,Sağlıkta Eşitsizlikler,Sağlık İnançları,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme davranışı,Sağlık Davranışlarını Değiştirme,Stres Modelleri,Stres ve Hastalık,Hastalık Bilişleri,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Sağlık Hizmetlerine Erişim
,HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji

,Sağlık Durumunun Ölçülmesi



,Eleştirel Sağlık Psikolojisi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık psikolojisinin temel kavramlarını betimleyebilir.23, 9A
Birey ve toplumların sağlık ile hastalık kavramlarını nasıl kavramsallaştırdığını tanımlayabilir. 10, 9A
Sağlık psikolojisi alanında yer alan temel kuram ve modelleri tartışabilir. 10, 23, 9A
Sağlıkla ilgili davranışları ve değiştirme müdahalelerini ilişkilendirebilir. 10, 9A
Hastalıkların oluşumunda ya da önlenmesinde rol oynayan psikolojik ve psikososyal süreçleri değerlendirebilir. 10, 9A
Sağlık psikolojisinde ölçüm yöntemlerini açıklayabilir. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Psikolojisine GirişÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
2Sağlıkta EşitsizliklerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Sağlık İnançlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Bağımlılık Yapan DavranışlarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Yeme davranışıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Sağlık Davranışlarını DeğiştirmeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Stres ModelleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Stres ve HastalıkÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Hastalık BilişleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Ağrı ve Plasebo EtkisiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Sağlık Hizmetlerine Erişim
Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji

Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Sağlık Durumunun Ölçülmesi



Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Eleştirel Sağlık Psikolojisi
Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi, (G. Dirik, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Taylor, S. E. (2015). Health Psychology (9th ed.). New York: Mc Graw Hill. Okyayuz, Ü.H. (Ed.). (2013). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3824
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14040
Proje Sunumu / Seminer144
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)165
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Gamze GÜLTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere sağlık psikolojisi alanındaki kavram ve kuramlar hakkında temel düzeyde bilgi kazandırma ve sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi, hastalık ve tedavi sürecine uyumda psikologların rolünü aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık Psikolojisine Giriş,Sağlıkta Eşitsizlikler,Sağlık İnançları,Bağımlılık Yapan Davranışlar,Yeme davranışı,Sağlık Davranışlarını Değiştirme,Stres Modelleri,Stres ve Hastalık,Hastalık Bilişleri,Ağrı ve Plasebo Etkisi,Sağlık Hizmetlerine Erişim
,HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji

,Sağlık Durumunun Ölçülmesi



,Eleştirel Sağlık Psikolojisi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık psikolojisinin temel kavramlarını betimleyebilir.23, 9A
Birey ve toplumların sağlık ile hastalık kavramlarını nasıl kavramsallaştırdığını tanımlayabilir. 10, 9A
Sağlık psikolojisi alanında yer alan temel kuram ve modelleri tartışabilir. 10, 23, 9A
Sağlıkla ilgili davranışları ve değiştirme müdahalelerini ilişkilendirebilir. 10, 9A
Hastalıkların oluşumunda ya da önlenmesinde rol oynayan psikolojik ve psikososyal süreçleri değerlendirebilir. 10, 9A
Sağlık psikolojisinde ölçüm yöntemlerini açıklayabilir. 10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık Psikolojisine GirişÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
2Sağlıkta EşitsizliklerÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
3Sağlık İnançlarıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
4Bağımlılık Yapan DavranışlarÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
5Yeme davranışıÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
6Sağlık Davranışlarını DeğiştirmeÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
7Stres ModelleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
8Stres ve HastalıkÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
9Hastalık BilişleriÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
10Ağrı ve Plasebo EtkisiÖğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
11Sağlık Hizmetlerine Erişim
Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
12HIV ve Kanser: Hastalık Sürecinde Psikoloji

Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
13Sağlık Durumunun Ölçülmesi



Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
14Eleştirel Sağlık Psikolojisi
Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması
Kaynak
Ogden, J. (2016). Sağlık Psikolojisi, (G. Dirik, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Taylor, S. E. (2015). Health Psychology (9th ed.). New York: Mc Graw Hill. Okyayuz, Ü.H. (Ed.). (2013). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33