Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 23, 9 | A |
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir. | 23, 9 | A |
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir. | 10, 16, 9 | E |
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. | 10, 9 | A |
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. | 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Yönetici İşlevler | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
3 | Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
4 | Travma | Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
5 | Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim | |
6 | Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim | |
7 | Travma ve Yönetici İşlevler-1 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
8 | Travma ve Yönetici İşlevler-2 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
9 | Travma ve Otobiyografik Bellek | |
10 | Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler | |
11 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1 | Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. |
12 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2 | Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme |
13 | Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları | |
14 | Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık |
Kaynak |
Karakaş, S., & Karakaş, H. M. (2000). Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. Klinik Psikiyatri, 3(4), 215-222. Özgen, F., & Aydın, H. (1999). Travma sonrası stres bozukluğu. Klinik Psikiyatri, 1(34-41). Yıldırımlı, G., Tosun, A. (2012). Travma sonrası stres bozukluğunda bilişsel süreçler. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1429-1442 Başterzi, A. D. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387. Gümüşten, D. (2017). Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme. Nesne, 5(10), 247-264. Herman, J. L. (2007). Travma ve İyileşme. Literatür Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 23, 9 | A |
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir. | 23, 9 | A |
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir. | 10, 16, 9 | E |
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. | 10, 9 | A |
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. | 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Yönetici İşlevler | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
3 | Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri | Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. |
4 | Travma | Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
5 | Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim | |
6 | Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim | |
7 | Travma ve Yönetici İşlevler-1 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
8 | Travma ve Yönetici İşlevler-2 | Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler |
9 | Travma ve Otobiyografik Bellek | |
10 | Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler | |
11 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1 | Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. |
12 | Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2 | Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme |
13 | Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları | |
14 | Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık |
Kaynak |
Karakaş, S., & Karakaş, H. M. (2000). Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. Klinik Psikiyatri, 3(4), 215-222. Özgen, F., & Aydın, H. (1999). Travma sonrası stres bozukluğu. Klinik Psikiyatri, 1(34-41). Yıldırımlı, G., Tosun, A. (2012). Travma sonrası stres bozukluğunda bilişsel süreçler. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1429-1442 Başterzi, A. D. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387. Gümüşten, D. (2017). Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme. Nesne, 5(10), 247-264. Herman, J. L. (2007). Travma ve İyileşme. Literatür Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |