Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ
Dersi VerenlerProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.23, 9A
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir.23, 9A
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir.10, 16, 9E
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. 10, 9A
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Yönetici İşlevler Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye.
3Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm YöntemleriYönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye.
4TravmaTravma Sonrası Stres Bozukluğu
5Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim
6Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim
7Travma ve Yönetici İşlevler-1Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler
8Travma ve Yönetici İşlevler-2Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler
9Travma ve Otobiyografik Bellek
10Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler
11Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı.
12Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme
13Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları
14Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık
Kaynak
Karakaş, S., & Karakaş, H. M. (2000). Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. Klinik Psikiyatri, 3(4), 215-222. Özgen, F., & Aydın, H. (1999). Travma sonrası stres bozukluğu. Klinik Psikiyatri, 1(34-41). Yıldırımlı, G., Tosun, A. (2012). Travma sonrası stres bozukluğunda bilişsel süreçler. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1429-1442 Başterzi, A. D. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387. Gümüşten, D. (2017). Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme. Nesne, 5(10), 247-264. Herman, J. L. (2007). Travma ve İyileşme. Literatür Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMADA BİLİŞSEL SÜREÇLER-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ
Dersi VerenlerProf.Dr. Kaasım Fatih YAVUZ, Öğr.Gör. Begüm COŞGUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı çocuk ve yetişkinlerdeki bilişsel süreçlerin özelliklerini, bu süreçlerin fiziksel ve psikolojik travma durumunda ne şekilde etkilendiğini ve kişileri travmanın olumsuz etkilerine karşı nasıl koruduğunu açıklamak; bu alandaki bilimsel çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemlerini ve ölçüm araçlarını öğrencilere tanıtmak; travma ve bilişsel süreçler alanındaki güncel bilimsel çalışmaları aktarmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Yönetici İşlevler ,Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm Yöntemleri,Travma,Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim,Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim,Travma ve Yönetici İşlevler-1,Travma ve Yönetici İşlevler-2,Travma ve Otobiyografik Bellek,Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1,Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2,Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları,Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilişsel fonksiyonlar / Yönetici işlevler alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir.23, 9A
3.Alanda güncel araştırmalarda kullanılan ölçüm yöntemleri ve araştırma tekniklerini listeleyebilir.23, 9A
4.Alandaki güncel bilimsel çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp tartışabilir.10, 16, 9E
5.Travma ve bilişsel fonksiyonlar arasındaki ilişkiyi inceleyebilir. 10, 9A
2. Travma alanındaki temel kavramlarını tanımlayabilir. 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş
2Yönetici İşlevler Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye.
3Yönetici İşlevlerin Klinik ve Akademik Ölçüm YöntemleriYönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye.
4TravmaTravma Sonrası Stres Bozukluğu
5Dezavantajlı Çocuklarda Bilişsel Gelişim
6Çocuk İstismarı ve Bilişsel Gelişim
7Travma ve Yönetici İşlevler-1Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler
8Travma ve Yönetici İşlevler-2Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Süreçler
9Travma ve Otobiyografik Bellek
10Kafa Travması ve Bilişsel İşlevler
11Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-1Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı.
12Sığınmacı ve Mültecilerde Bilişsel İşlevler-2Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme
13Güncel Makale Sunum ve Tartışmaları
14Travma Durumunda Psikolojik Sağlamlık
Kaynak
Karakaş, S., & Karakaş, H. M. (2000). Yönetici işlevlerin ayrıştırılmasında multidisipliner yaklaşım: Bilişsel psikolojiden nöroradyolojiye. Klinik Psikiyatri, 3(4), 215-222. Özgen, F., & Aydın, H. (1999). Travma sonrası stres bozukluğu. Klinik Psikiyatri, 1(34-41). Yıldırımlı, G., Tosun, A. (2012). Travma sonrası stres bozukluğunda bilişsel süreçler. International Journal of Human Sciences [Online]. (9)2, 1429-1442 Başterzi, A. D. (2017). Mülteci, sığınmacı ve göçmen kadınların ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 379-387. Gümüşten, D. (2017). Mülteci çocukların eğitimi ve uyumlarına yönelik yapılan müdahale programları üzerine bir derleme. Nesne, 5(10), 247-264. Herman, J. L. (2007). Travma ve İyileşme. Literatür Yayıncılık

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:32Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:33