Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKODİNAMİK TERAPİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Filiz AYKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikodinamik terapinin temelini oluşturan psikanalitk kuramcıların görüşlerini ve bu terapinin genel uygulama esaslarını sunmak; temel prensipleri, ilk görüşmeyi, terapi çerçevesini ve sınırları, gelişim seviyelerini, savunma mekanizmalarını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikodinamik Psikoterapiye Giriş, Sigmund Freud ve Klasik Psikanalitik Gelenek ,Ego Psikolojisi: Anna Freud ve Savunma Mekanizmaları; Margaret Mahler,- Nesne İlişkileri Kuramı: Melanie Klein. - Çağdaş Kleincı Kuram,İngiliz Nesne İlişkileri Okulu: W.D.R Fairbairn & D.W. Winnicott,Kendilik Psikolojisi: Heinz Kohut,- Kişilerarası Psikanaliz: Harry Stack Sullivan. - Çağdaş Kişilerarası Psikanaliz,- Çağdaş Freud’cu Revizyonistler: Kernberg. - Kuramda ve Teknikte Tartışmalar,Gelişim Düzeyleri (Psikotik, Borderline, Nevrotik) ,Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış ,Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış (Devam),Psikanalitik Duyarlılık ve Psikodinamik Terapist Olmak,Danışanın Değerlendirilmesi ,Terapi Çerçevesinin Kurulması, Terapi Sınırları,Temel Terapi Süreçleri ve Olası Krizler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Belli başlı Psikanalitik kuramcıların görüşlerini genel olarak ifade edebilecektir. | 16, 9 | A |
2. Savunma mekanizmalarını tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3. Gelişim seviyelerini tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Psikodinamik terapistin temel becerilerini, terapi çerçeve ve sınırlarını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Danışan değerlendirmesini genel hatları ile yapabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Temel terapi süreçlerini ve olası krizleri tanımlayabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikodinamik Psikoterapiye Giriş, Sigmund Freud ve Klasik Psikanalitik Gelenek | Freud ve Sonrası B1. |
2 | Ego Psikolojisi: Anna Freud ve Savunma Mekanizmaları; Margaret Mahler | Freud ve Sonrası B2. |
3 | - Nesne İlişkileri Kuramı: Melanie Klein. - Çağdaş Kleincı Kuram | Freud ve Sonrası B4. |
4 | İngiliz Nesne İlişkileri Okulu: W.D.R Fairbairn & D.W. Winnicott | Freud ve Sonrası B5. |
5 | Kendilik Psikolojisi: Heinz Kohut | Freud ve Sonrası B6. |
6 | - Kişilerarası Psikanaliz: Harry Stack Sullivan. - Çağdaş Kişilerarası Psikanaliz | Freud ve Sonrası B3. |
7 | - Çağdaş Freud’cu Revizyonistler: Kernberg. - Kuramda ve Teknikte Tartışmalar | Freud ve Sonrası B7, 8, 9 |
8 | Gelişim Düzeyleri (Psikotik, Borderline, Nevrotik) | |
9 | Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış | |
10 | Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış (Devam) | |
11 | Psikanalitik Duyarlılık ve Psikodinamik Terapist Olmak | |
12 | Danışanın Değerlendirilmesi | |
13 | Terapi Çerçevesinin Kurulması, Terapi Sınırları | |
14 | Temel Terapi Süreçleri ve Olası Krizler |
Kaynak |
Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik düşüncenin Tarihi (Çeviren Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2. Baskı. // Nancy Mc. Williams (2004). Psychoanalytic Psychotherapy. Guilford Press. // Salman Akhtar (2009). Turning Points in Psychotherapy. Karnac Books Ltd. (Söz konusu kitapların Türkçe tercümeleri bulunmadığından, kapsadığı konular, Türkçeleştirilmiş ders sunumları aracılığı ile işlenecektir.) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKODİNAMİK TERAPİYE GİRİŞ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Fatma GİRGİN KARDEŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Filiz AYKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikodinamik terapinin temelini oluşturan psikanalitk kuramcıların görüşlerini ve bu terapinin genel uygulama esaslarını sunmak; temel prensipleri, ilk görüşmeyi, terapi çerçevesini ve sınırları, gelişim seviyelerini, savunma mekanizmalarını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikodinamik Psikoterapiye Giriş, Sigmund Freud ve Klasik Psikanalitik Gelenek ,Ego Psikolojisi: Anna Freud ve Savunma Mekanizmaları; Margaret Mahler,- Nesne İlişkileri Kuramı: Melanie Klein. - Çağdaş Kleincı Kuram,İngiliz Nesne İlişkileri Okulu: W.D.R Fairbairn & D.W. Winnicott,Kendilik Psikolojisi: Heinz Kohut,- Kişilerarası Psikanaliz: Harry Stack Sullivan. - Çağdaş Kişilerarası Psikanaliz,- Çağdaş Freud’cu Revizyonistler: Kernberg. - Kuramda ve Teknikte Tartışmalar,Gelişim Düzeyleri (Psikotik, Borderline, Nevrotik) ,Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış ,Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış (Devam),Psikanalitik Duyarlılık ve Psikodinamik Terapist Olmak,Danışanın Değerlendirilmesi ,Terapi Çerçevesinin Kurulması, Terapi Sınırları,Temel Terapi Süreçleri ve Olası Krizler ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Belli başlı Psikanalitik kuramcıların görüşlerini genel olarak ifade edebilecektir. | 16, 9 | A |
2. Savunma mekanizmalarını tanımlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3. Gelişim seviyelerini tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Psikodinamik terapistin temel becerilerini, terapi çerçeve ve sınırlarını tanımlayabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Danışan değerlendirmesini genel hatları ile yapabilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Temel terapi süreçlerini ve olası krizleri tanımlayabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikodinamik Psikoterapiye Giriş, Sigmund Freud ve Klasik Psikanalitik Gelenek | Freud ve Sonrası B1. |
2 | Ego Psikolojisi: Anna Freud ve Savunma Mekanizmaları; Margaret Mahler | Freud ve Sonrası B2. |
3 | - Nesne İlişkileri Kuramı: Melanie Klein. - Çağdaş Kleincı Kuram | Freud ve Sonrası B4. |
4 | İngiliz Nesne İlişkileri Okulu: W.D.R Fairbairn & D.W. Winnicott | Freud ve Sonrası B5. |
5 | Kendilik Psikolojisi: Heinz Kohut | Freud ve Sonrası B6. |
6 | - Kişilerarası Psikanaliz: Harry Stack Sullivan. - Çağdaş Kişilerarası Psikanaliz | Freud ve Sonrası B3. |
7 | - Çağdaş Freud’cu Revizyonistler: Kernberg. - Kuramda ve Teknikte Tartışmalar | Freud ve Sonrası B7, 8, 9 |
8 | Gelişim Düzeyleri (Psikotik, Borderline, Nevrotik) | |
9 | Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış | |
10 | Kişilik Örgütlenmelerine Genel Bakış (Devam) | |
11 | Psikanalitik Duyarlılık ve Psikodinamik Terapist Olmak | |
12 | Danışanın Değerlendirilmesi | |
13 | Terapi Çerçevesinin Kurulması, Terapi Sınırları | |
14 | Temel Terapi Süreçleri ve Olası Krizler |
Kaynak |
Stephen A. Mitchell & Margaret J. Black (2012). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik düşüncenin Tarihi (Çeviren Eğrilmez, A.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2. Baskı. // Nancy Mc. Williams (2004). Psychoanalytic Psychotherapy. Guilford Press. // Salman Akhtar (2009). Turning Points in Psychotherapy. Karnac Books Ltd. (Söz konusu kitapların Türkçe tercümeleri bulunmadığından, kapsadığı konular, Türkçeleştirilmiş ders sunumları aracılığı ile işlenecektir.) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |