Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Melis DEMİRCİOĞLU ÖZAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı afet, ölümcül hastalık, savaş, işkence, tecavüz ve şiddet gibi travma yaşantıları olan birey ve grupların tanı ve tedavisine ilişkin bakış açılarını gözden geçirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler,Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler ,Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkileri Yetişkinlerde görülen travmatik stres tepkileri Çocuk ve ergenlerde görülen travmatik stres tepkileri ,Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısal özellikleri ve DSM’ler boyunca değişimi ,Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer bozukluklar Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer tıbbi durumlar ,Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar ,Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar ,Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme,Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Bireysel müdahaleler ,Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Grup müdahaleleri ,İkincil travmatik stres ve ilişkili kavramlar,Travma çalışanının özbakımı,Psikolojik İlk Yardım,Psikolojik İlk Yardım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Travma psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 9 | A |
2.Travma psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
3. Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkilerini tanımlayabilir. | 4, 9 | A |
4. Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve travmatik stresle ilişkili diğer bozuklukları tanıyabilir. | 13, 4, 9 | A |
5. Psikolojik travmanın nörobiyolojik temellerini tanıyabilir. | 19, 9 | A |
6. Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve güncel tedavi yaklaşımlarını tanıyabilir. | 37, 5, 6, 9 | A |
7. Psikolojik İlk Yardım uygulayabilir. | 9 | A |
8. İkincil travmatik stres ve travma çalışanının özbakımı konularını sorgulayabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | TVİ, Bl.1 |
2 | Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | TVİ, Bl.1-2 |
3 | Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkileri Yetişkinlerde görülen travmatik stres tepkileri Çocuk ve ergenlerde görülen travmatik stres tepkileri | BKT, Bl.2 |
4 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısal özellikleri ve DSM’ler boyunca değişimi | BKT, Bl.3 |
5 | Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer bozukluklar Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer tıbbi durumlar | DSM-5 |
6 | Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | BKT, Bl.4 |
7 | Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | Makale, Gül |
8 | Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme | TTİ, Bl.5 |
9 | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Bireysel müdahaleler | TTİ, Bl.6 |
10 | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Grup müdahaleleri | TTİ, Bl.6 |
11 | İkincil travmatik stres ve ilişkili kavramlar | Fotokopi |
12 | Travma çalışanının özbakımı | Fotokopi |
13 | Psikolojik İlk Yardım | Makale, Demircioğlu |
14 | Psikolojik İlk Yardım | Makale, Demircioğlu |
Kaynak |
Kitap: • Briere, J., & Scott, C. (2016). Travma terapisinin ilkeleri: belirtiler, değerlendirme ve tedavi için bir kılavuz; DSM-5 için güncellenmiş. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Herman, J. L. (1992). Travma ve iyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık. • Van der Kolk, B. A. (2018). Beden kayıt tutar: Trravmanın iyileşmesinde beyin, zihin ve beden. Cihanşümül Maral N, çeviren. Ankara: Nobel Yaşam. Makale: • Aker, A. T., Sorgun, E., Mestçioglu, Ö., Karakaya, I., Kalender, D., Acar, G. & Acicbe, Ö. (2008). Istanbul'daki Bombalama Eylemlerinin Eriskin ve Ergenlerdeki Travmatik Stres Etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 23(61), 63. • Aker, T. (2006). 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3), 204-212. • Bisson, JI & Lewis, C. (2009). Systematic Review of Psychological First Aid. Commissioned by the World Health Organization. • Boscarino, J. A. (2004). Posttraumatic stress disorder and physical illness: results from clinical and epidemiologic studies. Annals of the New York Academy of Sciences, 1032(1), 141-153. • Çolak, B., Kokurcan, A., & Özsan, H. H. (2010). DSM’ler Boyunca Travma Kavramının Seyri. Kriz Dergisi, 18(3), 19-25. • Demircioğlu, M., Şeker, Z., & Aker, A. T. Psikolojik İlk Yardım: Amaçları, Uygulanışı, Hassas Gruplar ve Uyulması Gereken Etik Kurallar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(3), 351-362. • Hacıoğlu, M., Gönüllü, O., Kamberyan, K. (2002). Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısının Gelişimi Üzerine Bir Gözden Geçirme. Düşünen Adam, 15(4), 210-214. • Brymer, M., Layne, C., Jacobs, A., Pynoos, R., Ruzek, J., Steinberg, A., Vernberg, E., Watson, P. (2006). Psychological first aid field operations guide. National Child Traumatic Stress Network. • De Jong, K. Psychosocial and Mental Health Interventions in Areas of Mass Violence A Community-Based Approach. Second Edition. Médecins Sans Frontières - Operational Centre Amsterdam. March, 2011. • Drayer, C. S., Cameron, D. C., Woodward, W. D., & Glass, A. J. (1954). Psychological first aid in community disaster. Journal of the American Medical Association, 156(1), 36. • Erden, G., & Gürdil, G. (2009). Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko-sosyal yardım önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1-13. • Gökçe, G., & Yılmaz, B. (2017). Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik Stres ve Başa Çıkma. Turkiye Klinikleri Journal of Psychology-Special Topics, 2(3), 198-204. • Gül, I. G., & Eryılmaz, G. Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Nörobiyolojisi: Bir Gözden Geçirme. • Gündüz, N., & Aker, A. T. (2015). Travmatik Stres ve Beyin. Turkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 8(1), 1-9. • Herman, J. L. (1995). Complex PTSD. In Psychotraumatology (pp. 87-100). Springer US. • Housley, J., & Beutler, L. E. (2007). Treating victims of mass disaster and terrorism. Hogrefe & Huber Publishers. • Inter-Agency Standing Committee (IASC) (2007). IASC Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings. • International Federation Reference Centre for Psychosocial Support, International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies. Psychosocial Interventions. Copenhagen, 2009. • İstanbul İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü (AFAD) (2009). Afetlerde Psikolojik İlkyardım. İstanbul. • Lancaster, C. L., Teeters, J. B., Gros, D. F., Back, S. E. (2016). Posttraumatic stress disorder: overview of evidence-based assessment and treatment. Journal of clinical medicine, 5(11), 105. • Lupien, S. J., McEwen, B. S., Gunnar, M. R., & Heim, C. (2009). Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behaviour and cognition. Nature reviews neuroscience, 10(6), 434-445. • McCabe, O. L., Everly Jr, G. S., Brown, L. M., Wendelboe, A. M., Abd Hamid, N. H., Tallchief, V. L., & Links, J. M. (2014). Psychological first aid: a consensus-derived, empirically supported, competency-based training model. American journal of public health, 104(4), 621-628. • National Child Traumatic Stress Network and National Center for PTSD. Psychological First Aid: Field Operations Guide. 2nd Edition. July, 2006. • Özdemir, B., Çelik, C., Özmenler, K. N., & Özşahin, A. (2010). Savaş Stres Reaksiyonlarının Tarihsel Gelişim Süreci. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(1). • Salloum, A., Kondrat, D. C., Johnco, C., & Olson, K. R. (2015). The role of self-care on compassion satisfaction, burnout and secondary trauma among child welfare workers. Children and Youth Services Review, 49, 54-61. • Snider, L., Van Ommeren, M., & Schafer, A. (2011). Psychological first aid: guide for field workers. World Health Organization. • Stamm, B. (1995). Secondary traumatic stress: Self-care issues for clinicians, researchers, and educators. The Sidran Press. • Şavur, E., & Tomas, S. A. Terör Olayları Sonrasında Psikososyal Destek Hizmetleri. Kriz Dergisi, 18(1), 45-58. • Taylor, S., Thordarson, D. S., Maxfield, L., Fedoroff, I. C., Lovell, K., & Ogrodniczuk, J. (2003). Comparative efficacy, speed, and adverse effects of three PTSD treatments: exposure therapy, EMDR, and relaxation training. Journal of consulting and clinical psychology, 71(2), 330. • Tokgünaydın, S., & Sütcü, S. T. (2016). Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Tedavisinde Bilişsel Davranışçı Grup Terapisinin Etkililiği: Sistematik Bir Gözden Geçirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(Ek 1), 95-107. • Uğurlu, M., BAKIM, B., Güveli, M., KARAMUSTAFALIOĞLU, K. O., Soydal, T., & Ergüder, T. (2003). Afet Yaşantıları, Afet Psikiyatrisi ve Bingöl Depremi Sonrası Ruhsal Müdahale Programı. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 16, 203-10. • World Health Organization, War Trauma Foundation and World Vision International (2013). Psychological first aid: Facilitator’s manual for orienting field workers. WHO: Geneva. • Yavuz, K. F., Karatepe, H. T. (2015). Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Psikoterapisi. Turkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 8(1), 44-52. • Yılmaz, B. (2007). Yardım Çalışanlarında Travmatik Stres. Klinik Psikiyatri Dergisi, 10(3). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA PSİKOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Melis DEMİRCİOĞLU ÖZAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı afet, ölümcül hastalık, savaş, işkence, tecavüz ve şiddet gibi travma yaşantıları olan birey ve grupların tanı ve tedavisine ilişkin bakış açılarını gözden geçirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler,Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler ,Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkileri Yetişkinlerde görülen travmatik stres tepkileri Çocuk ve ergenlerde görülen travmatik stres tepkileri ,Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısal özellikleri ve DSM’ler boyunca değişimi ,Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer bozukluklar Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer tıbbi durumlar ,Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar ,Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar ,Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme,Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Bireysel müdahaleler ,Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Grup müdahaleleri ,İkincil travmatik stres ve ilişkili kavramlar,Travma çalışanının özbakımı,Psikolojik İlk Yardım,Psikolojik İlk Yardım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Travma psikolojisin temel kavramlarını tanımlayabilir, kavramlar arası farkları ayırt edebilir. | 9 | A |
2.Travma psikolojisinin tarihsel gelişimini özetleyebilir. | 9 | A |
3. Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkilerini tanımlayabilir. | 4, 9 | A |
4. Travma Sonrası Stres Bozukluğu ve travmatik stresle ilişkili diğer bozuklukları tanıyabilir. | 13, 4, 9 | A |
5. Psikolojik travmanın nörobiyolojik temellerini tanıyabilir. | 19, 9 | A |
6. Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve güncel tedavi yaklaşımlarını tanıyabilir. | 37, 5, 6, 9 | A |
7. Psikolojik İlk Yardım uygulayabilir. | 9 | A |
8. İkincil travmatik stres ve travma çalışanının özbakımı konularını sorgulayabilir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | TVİ, Bl.1 |
2 | Travmada temel kavramlara giriş Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | TVİ, Bl.1-2 |
3 | Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkileri Yetişkinlerde görülen travmatik stres tepkileri Çocuk ve ergenlerde görülen travmatik stres tepkileri | BKT, Bl.2 |
4 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısal özellikleri ve DSM’ler boyunca değişimi | BKT, Bl.3 |
5 | Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer bozukluklar Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer tıbbi durumlar | DSM-5 |
6 | Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | BKT, Bl.4 |
7 | Travmanın nörobiyolojisi Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | Makale, Gül |
8 | Psikolojik travma çalışmalarında ölçme ve değerlendirme | TTİ, Bl.5 |
9 | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Bireysel müdahaleler | TTİ, Bl.6 |
10 | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları Grup müdahaleleri | TTİ, Bl.6 |
11 | İkincil travmatik stres ve ilişkili kavramlar | Fotokopi |
12 | Travma çalışanının özbakımı | Fotokopi |
13 | Psikolojik İlk Yardım | Makale, Demircioğlu |
14 | Psikolojik İlk Yardım | Makale, Demircioğlu |
Kaynak |
Kitap: • Briere, J., & Scott, C. (2016). Travma terapisinin ilkeleri: belirtiler, değerlendirme ve tedavi için bir kılavuz; DSM-5 için güncellenmiş. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Herman, J. L. (1992). Travma ve iyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık. • Van der Kolk, B. A. (2018). Beden kayıt tutar: Trravmanın iyileşmesinde beyin, zihin ve beden. Cihanşümül Maral N, çeviren. Ankara: Nobel Yaşam. Makale: • Aker, A. T., Sorgun, E., Mestçioglu, Ö., Karakaya, I., Kalender, D., Acar, G. & Acicbe, Ö. (2008). Istanbul'daki Bombalama Eylemlerinin Eriskin ve Ergenlerdeki Travmatik Stres Etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 23(61), 63. • Aker, T. (2006). 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3), 204-212. • Bisson, JI & Lewis, C. (2009). Systematic Review of Psychological First Aid. Commissioned by the World Health Organization. • Boscarino, J. A. (2004). Posttraumatic stress disorder and physical illness: results from clinical and epidemiologic studies. Annals of the New York Academy of Sciences, 1032(1), 141-153. • Çolak, B., Kokurcan, A., & Özsan, H. H. (2010). DSM’ler Boyunca Travma Kavramının Seyri. Kriz Dergisi, 18(3), 19-25. • Demircioğlu, M., Şeker, Z., & Aker, A. T. Psikolojik İlk Yardım: Amaçları, Uygulanışı, Hassas Gruplar ve Uyulması Gereken Etik Kurallar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(3), 351-362. • Hacıoğlu, M., Gönüllü, O., Kamberyan, K. (2002). Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısının Gelişimi Üzerine Bir Gözden Geçirme. Düşünen Adam, 15(4), 210-214. • Brymer, M., Layne, C., Jacobs, A., Pynoos, R., Ruzek, J., Steinberg, A., Vernberg, E., Watson, P. (2006). Psychological first aid field operations guide. National Child Traumatic Stress Network. • De Jong, K. Psychosocial and Mental Health Interventions in Areas of Mass Violence A Community-Based Approach. Second Edition. Médecins Sans Frontières - Operational Centre Amsterdam. March, 2011. • Drayer, C. S., Cameron, D. C., Woodward, W. D., & Glass, A. J. (1954). Psychological first aid in community disaster. Journal of the American Medical Association, 156(1), 36. • Erden, G., & Gürdil, G. (2009). Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko-sosyal yardım önerileri. Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1-13. • Gökçe, G., & Yılmaz, B. (2017). Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik Stres ve Başa Çıkma. Turkiye Klinikleri Journal of Psychology-Special Topics, 2(3), 198-204. • Gül, I. G., & Eryılmaz, G. Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Nörobiyolojisi: Bir Gözden Geçirme. • Gündüz, N., & Aker, A. T. (2015). Travmatik Stres ve Beyin. Turkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 8(1), 1-9. • Herman, J. L. (1995). Complex PTSD. In Psychotraumatology (pp. 87-100). Springer US. • Housley, J., & Beutler, L. E. (2007). Treating victims of mass disaster and terrorism. Hogrefe & Huber Publishers. • Inter-Agency Standing Committee (IASC) (2007). IASC Guidelines on Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings. • International Federation Reference Centre for Psychosocial Support, International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies. Psychosocial Interventions. Copenhagen, 2009. • İstanbul İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü (AFAD) (2009). Afetlerde Psikolojik İlkyardım. İstanbul. • Lancaster, C. L., Teeters, J. B., Gros, D. F., Back, S. E. (2016). Posttraumatic stress disorder: overview of evidence-based assessment and treatment. Journal of clinical medicine, 5(11), 105. • Lupien, S. J., McEwen, B. S., Gunnar, M. R., & Heim, C. (2009). Effects of stress throughout the lifespan on the brain, behaviour and cognition. Nature reviews neuroscience, 10(6), 434-445. • McCabe, O. L., Everly Jr, G. S., Brown, L. M., Wendelboe, A. M., Abd Hamid, N. H., Tallchief, V. L., & Links, J. M. (2014). Psychological first aid: a consensus-derived, empirically supported, competency-based training model. American journal of public health, 104(4), 621-628. • National Child Traumatic Stress Network and National Center for PTSD. Psychological First Aid: Field Operations Guide. 2nd Edition. July, 2006. • Özdemir, B., Çelik, C., Özmenler, K. N., & Özşahin, A. (2010). Savaş Stres Reaksiyonlarının Tarihsel Gelişim Süreci. TAF Preventive Medicine Bulletin, 9(1). • Salloum, A., Kondrat, D. C., Johnco, C., & Olson, K. R. (2015). The role of self-care on compassion satisfaction, burnout and secondary trauma among child welfare workers. Children and Youth Services Review, 49, 54-61. • Snider, L., Van Ommeren, M., & Schafer, A. (2011). Psychological first aid: guide for field workers. World Health Organization. • Stamm, B. (1995). Secondary traumatic stress: Self-care issues for clinicians, researchers, and educators. The Sidran Press. • Şavur, E., & Tomas, S. A. Terör Olayları Sonrasında Psikososyal Destek Hizmetleri. Kriz Dergisi, 18(1), 45-58. • Taylor, S., Thordarson, D. S., Maxfield, L., Fedoroff, I. C., Lovell, K., & Ogrodniczuk, J. (2003). Comparative efficacy, speed, and adverse effects of three PTSD treatments: exposure therapy, EMDR, and relaxation training. Journal of consulting and clinical psychology, 71(2), 330. • Tokgünaydın, S., & Sütcü, S. T. (2016). Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Tedavisinde Bilişsel Davranışçı Grup Terapisinin Etkililiği: Sistematik Bir Gözden Geçirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(Ek 1), 95-107. • Uğurlu, M., BAKIM, B., Güveli, M., KARAMUSTAFALIOĞLU, K. O., Soydal, T., & Ergüder, T. (2003). Afet Yaşantıları, Afet Psikiyatrisi ve Bingöl Depremi Sonrası Ruhsal Müdahale Programı. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 16, 203-10. • World Health Organization, War Trauma Foundation and World Vision International (2013). Psychological first aid: Facilitator’s manual for orienting field workers. WHO: Geneva. • Yavuz, K. F., Karatepe, H. T. (2015). Travma Sonrası Stres Bozukluğunun Psikoterapisi. Turkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics, 8(1), 44-52. • Yılmaz, B. (2007). Yardım Çalışanlarında Travmatik Stres. Klinik Psikiyatri Dergisi, 10(3). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |