Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EDEBİ VE FELSEFİ METİNLERDE PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hayrettin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klasikleşmiş edebiyat eserleri her zaman içlerinde derinlikli bir psikoloji barındırırlar. Edebi eserlerin psikolojik dokusu fenomenolojik yöntemle etkin biçimde açığa çıkarılabilir. Edebi eserlerdeki psikolojik derinlikle buluşmak öğrencilerin hem öznelliğin psikolojik ve psikopatolojik boyutlarını keşfetmelerinde hem de yaşantılara dair empatik bir duyarlılık geliştirmelerinde büyük bir katkı sağlar. Bu derslerin ilk aşamasında öğrencilerin fenomenolojik düşünceyi, fenomenolojik yöntemi ve fenomenolojik edebiyat kuramını öğrenmeleri amaçlanmıştır. Derslerin ikinci aşamasındaki amaç ise fenomenolojik yöntemi kullanarak edebi metinlerin psikolojik özlerine ulaşmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem,Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması,Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II,S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
14, 23 | A | |
23, 9 | A | |
14, 9 | A | |
10, 23, 9 | A | |
20, 9 | A | |
20, 9 | A | |
20, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem | |
2 | Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması | |
3 | Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması | |
4 | “Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I | |
5 | “Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II | |
6 | S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
7 | L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
8 | F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
9 | F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
10 | S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
11 | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
12 | Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması | |
13 | Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 175 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(175/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EDEBİ VE FELSEFİ METİNLERDE PSİKOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hayrettin KARA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klasikleşmiş edebiyat eserleri her zaman içlerinde derinlikli bir psikoloji barındırırlar. Edebi eserlerin psikolojik dokusu fenomenolojik yöntemle etkin biçimde açığa çıkarılabilir. Edebi eserlerdeki psikolojik derinlikle buluşmak öğrencilerin hem öznelliğin psikolojik ve psikopatolojik boyutlarını keşfetmelerinde hem de yaşantılara dair empatik bir duyarlılık geliştirmelerinde büyük bir katkı sağlar. Bu derslerin ilk aşamasında öğrencilerin fenomenolojik düşünceyi, fenomenolojik yöntemi ve fenomenolojik edebiyat kuramını öğrenmeleri amaçlanmıştır. Derslerin ikinci aşamasındaki amaç ise fenomenolojik yöntemi kullanarak edebi metinlerin psikolojik özlerine ulaşmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem,Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması,Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I,“Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II,S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
14, 23 | A | |
23, 9 | A | |
14, 9 | A | |
10, 23, 9 | A | |
20, 9 | A | |
20, 9 | A | |
20, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikoloji ve Felsefede Fenomenolojik Yaklaşım ve Fenomenolojik Yöntem | |
2 | Fenomenolojik Edebiyat Kuramı ve Psikanalitik Edebiyat Kuramının Karşılaştırılması | |
3 | Fenomenolojik Edebiyat Kuramının Psikolojik Çözümlemeler İçin Kullanılması | |
4 | “Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler I | |
5 | “Gılgamış Destanı” Üzerine Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemeler II | |
6 | S.Beckett’In “Godot’yu Beklerken” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
7 | L.Tolstoy’un “İtiraflarım” Adlı Otobiyografik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
8 | F.Dostoyevski’nin “Yeraltından Notlar” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
9 | F. Kafka’nın “Dönüşüm” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
10 | S.Kierkegaard’ın “Korku ve Titreme” Adlı Lirik-Diyalektik Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
11 | Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” Adlı Eserinin Fenomenolojik Yöntemle Psikolojik Çözümlemesi | |
12 | Şiir ve Fenomenolojik Yöntem. C.Baudelaire’in “Kendi Kendinin Celladı” ve Asaf Halet Çelebi’nin “ Mara” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması | |
13 | Şiir ve Fenomenolojik Yöntem.Cemal Süreya’nın “Üstü Kalsın” ve Cahit Sıtkı Tarancı’ının “ Otuzbeş Yaş” adlı Şiirlerinin Fenomenolojik Yöntemle Yeniden Okunması | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |