Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Sevilay ABUDARAM, Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencileri başlıca aile terapisi modelleri ve ilgili girişim teknikleriyle tanıştırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 23.02.2021- Aile Terapisine Giriş, Aile Terapisinin Gelişimi,02.03.2021- Genel Sistem Teorisi,09.03.2021- Aile Yaşam Döngüsü,16.03.2021- Yapısal Aile Terapisi ,23.03.2021- Yapısal Aile Terapisinde Teknikler Stratejik Aile Terapisi ,30.03.2021- Yaşantısal Aile Terapisi: Virginia Satir’in Gelişim Modeli ,06.04.2021- ARA SINAV HAFTASI ,13.04.2021- Satir’in Aile Terapisindeki Teknikler Kuşaklararası Model: Bowen’in Aile Terapisi,20.04.2021- Aile Görüşmesi, Değerlendirmesi ve Tedavi Planı,27.04.2021- Bilişsel Davranışçı, Çözüm Odaklı Aile Terapileri,04.05.2021- Post-modern yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi,11.05.2021- Post Modern Yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi; İşbirlikçi Aile Terapisi,18.05.2021- Çift Terapisi Yaklaşımları: Gottman, Duygu Odaklı Terapi,25.05.2021- Etkililik Araştırma Sonuçları, Etik Konular,01.06.2021- Ders Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Aile terapisindeki teorileri açıklayabilir. | 9 | A |
5.Aile terapisindeki sistemik yaklaşımın önemini açıklayabilir. | 14, 9 | A |
6.Aile terapisiyle çift terapisi arasındaki benzerlikleri ve farkları ifade edebilir. | 14, 9 | A |
1. Aile terapisinde yaşantısal, stratejik, yapısal, öyküsel ve bilişsel/davranışçı bakış açılarını tanımlayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
3. Aile terapisinde kullanılan müdahale tekniklerini açıklayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
4. Aile terapisindeki her bir ekolün ayırt edici katkısını ifade edebilir. | 14, 9 | A |
7. Aile terapisindeki etik kuralları açıklayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 23.02.2021- Aile Terapisine Giriş, Aile Terapisinin Gelişimi | |
2 | 02.03.2021- Genel Sistem Teorisi | |
3 | 09.03.2021- Aile Yaşam Döngüsü | |
4 | 16.03.2021- Yapısal Aile Terapisi | |
5 | 23.03.2021- Yapısal Aile Terapisinde Teknikler Stratejik Aile Terapisi | |
6 | 30.03.2021- Yaşantısal Aile Terapisi: Virginia Satir’in Gelişim Modeli | |
7 | 06.04.2021- ARA SINAV HAFTASI | |
8 | 13.04.2021- Satir’in Aile Terapisindeki Teknikler Kuşaklararası Model: Bowen’in Aile Terapisi | |
9 | 20.04.2021- Aile Görüşmesi, Değerlendirmesi ve Tedavi Planı | |
10 | 27.04.2021- Bilişsel Davranışçı, Çözüm Odaklı Aile Terapileri | |
11 | 04.05.2021- Post-modern yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi | |
12 | 11.05.2021- Post Modern Yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi; İşbirlikçi Aile Terapisi | |
13 | 18.05.2021- Çift Terapisi Yaklaşımları: Gottman, Duygu Odaklı Terapi | |
14 | 25.05.2021- Etkililik Araştırma Sonuçları, Etik Konular | |
15 | 01.06.2021- Ders Değerlendirmesi |
Kaynak |
1. Goldenberg, I.& Goldenberg, H. Family Therapy: An Overview, Brooks/Cole, 2000. 2. Dallos, R. & Draper, R. An Introduction to Family Therapy: Systemic Theory and Practice. Open University Press, 2003. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 169 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(169/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE SİSTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Sevilay ABUDARAM, Dr.Öğr.Üye. Hande GÜNDOĞAN SÜTÜVEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencileri başlıca aile terapisi modelleri ve ilgili girişim teknikleriyle tanıştırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 23.02.2021- Aile Terapisine Giriş, Aile Terapisinin Gelişimi,02.03.2021- Genel Sistem Teorisi,09.03.2021- Aile Yaşam Döngüsü,16.03.2021- Yapısal Aile Terapisi ,23.03.2021- Yapısal Aile Terapisinde Teknikler Stratejik Aile Terapisi ,30.03.2021- Yaşantısal Aile Terapisi: Virginia Satir’in Gelişim Modeli ,06.04.2021- ARA SINAV HAFTASI ,13.04.2021- Satir’in Aile Terapisindeki Teknikler Kuşaklararası Model: Bowen’in Aile Terapisi,20.04.2021- Aile Görüşmesi, Değerlendirmesi ve Tedavi Planı,27.04.2021- Bilişsel Davranışçı, Çözüm Odaklı Aile Terapileri,04.05.2021- Post-modern yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi,11.05.2021- Post Modern Yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi; İşbirlikçi Aile Terapisi,18.05.2021- Çift Terapisi Yaklaşımları: Gottman, Duygu Odaklı Terapi,25.05.2021- Etkililik Araştırma Sonuçları, Etik Konular,01.06.2021- Ders Değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.Aile terapisindeki teorileri açıklayabilir. | 9 | A |
5.Aile terapisindeki sistemik yaklaşımın önemini açıklayabilir. | 14, 9 | A |
6.Aile terapisiyle çift terapisi arasındaki benzerlikleri ve farkları ifade edebilir. | 14, 9 | A |
1. Aile terapisinde yaşantısal, stratejik, yapısal, öyküsel ve bilişsel/davranışçı bakış açılarını tanımlayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
3. Aile terapisinde kullanılan müdahale tekniklerini açıklayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
4. Aile terapisindeki her bir ekolün ayırt edici katkısını ifade edebilir. | 14, 9 | A |
7. Aile terapisindeki etik kuralları açıklayabilir ve karşılaştırabilir. | 14, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 23.02.2021- Aile Terapisine Giriş, Aile Terapisinin Gelişimi | |
2 | 02.03.2021- Genel Sistem Teorisi | |
3 | 09.03.2021- Aile Yaşam Döngüsü | |
4 | 16.03.2021- Yapısal Aile Terapisi | |
5 | 23.03.2021- Yapısal Aile Terapisinde Teknikler Stratejik Aile Terapisi | |
6 | 30.03.2021- Yaşantısal Aile Terapisi: Virginia Satir’in Gelişim Modeli | |
7 | 06.04.2021- ARA SINAV HAFTASI | |
8 | 13.04.2021- Satir’in Aile Terapisindeki Teknikler Kuşaklararası Model: Bowen’in Aile Terapisi | |
9 | 20.04.2021- Aile Görüşmesi, Değerlendirmesi ve Tedavi Planı | |
10 | 27.04.2021- Bilişsel Davranışçı, Çözüm Odaklı Aile Terapileri | |
11 | 04.05.2021- Post-modern yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi | |
12 | 11.05.2021- Post Modern Yaklaşımlar: Öyküsel Aile Terapisi; İşbirlikçi Aile Terapisi | |
13 | 18.05.2021- Çift Terapisi Yaklaşımları: Gottman, Duygu Odaklı Terapi | |
14 | 25.05.2021- Etkililik Araştırma Sonuçları, Etik Konular | |
15 | 01.06.2021- Ders Değerlendirmesi |
Kaynak |
1. Goldenberg, I.& Goldenberg, H. Family Therapy: An Overview, Brooks/Cole, 2000. 2. Dallos, R. & Draper, R. An Introduction to Family Therapy: Systemic Theory and Practice. Open University Press, 2003. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |