Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL MEDYA VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal medya ve yeni medya tanımları ile birlikte dijital kültür kuramlarına dair temel düzeyde terminolojiyi öğretmek. Psikolojinin kuramları ile sosyal medyadaki olguların nasıl yorumlanabileceğine dair tartışma yürütmek. Psikoloji biliminin perspektifinden sosyal medyadaki güncel vakalara dair öğrencilerin bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamak. Medya ve psikoloji alanlarının kesiştiği konularda, özel olarak sosyal medyanın konu edildiği araştırmalar ve literatür hakkında öğrencileri temel düzeyde bilgi sahibi yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?,Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2,Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa,Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler,İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık,"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret,Sosyal Medyada Şiddet ve Travma,Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı,Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği,Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma,Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal medya ve yeni medya tanımlarını ve terminolojisini öğrenebilmek | 16, 9 | A |
2. Medya psikolojisi ve siber psikoloji alanına dair temel düzeyde bilgi sahibi olabilmek | 16, 9 | A |
3. Sosyal medya olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmek | 10, 16, 19 | E |
4. Psikoloji ve sosyal medya; siber psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek | 14, 9 | E |
5. İlgili başlıklarda yapılan çalışmaları ve makaleleri yorumlayabilmek | 14, 9 | A |
6. Vakalara dair eleştirel bir tartışma yürütebilmek | 10, 13, 14, 16, 19, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması | Ön hazırlık gerekmez |
2 | Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir? | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1 | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2 | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | "Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Sosyal Medyada Şiddet ve Travma | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme | Genel değerlendirme ödevinin hazırlanması |
Kaynak |
- Büyükaslan, A., Kınık, A. A. [Ed.] (2015). Sosyal Medya Araştırmaları 1: Sosyalleşen Birey. Çizgi Kitabevi. - Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. Ankara: NotaBene Yayınları. - Halil, E. K. Ş. İ., ERDEN, N., ERDOĞAN, F. H., & YILMAZ, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). - Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151-76. - Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: İşbankası Kültür Yayınları. - Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi, 8 (1): 36-41. - Yıldırım, F. E., & Çakır, M. (2016). Medya Psikolojisi ve Tarihçesi Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (29): 538-556. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 40 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL MEDYA VE PSİKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nağme GÖR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör.Dr. Müslüm Gökhan ASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal medya ve yeni medya tanımları ile birlikte dijital kültür kuramlarına dair temel düzeyde terminolojiyi öğretmek. Psikolojinin kuramları ile sosyal medyadaki olguların nasıl yorumlanabileceğine dair tartışma yürütmek. Psikoloji biliminin perspektifinden sosyal medyadaki güncel vakalara dair öğrencilerin bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamak. Medya ve psikoloji alanlarının kesiştiği konularda, özel olarak sosyal medyanın konu edildiği araştırmalar ve literatür hakkında öğrencileri temel düzeyde bilgi sahibi yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması,Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir?,Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1,Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2,Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa,Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler,İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık,"Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret,Sosyal Medyada Şiddet ve Travma,Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı,Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği,Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma,Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal medya ve yeni medya tanımlarını ve terminolojisini öğrenebilmek | 16, 9 | A |
2. Medya psikolojisi ve siber psikoloji alanına dair temel düzeyde bilgi sahibi olabilmek | 16, 9 | A |
3. Sosyal medya olgularına psikoloji kuramları üzerinden bilimsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirebilmek | 10, 16, 19 | E |
4. Psikoloji ve sosyal medya; siber psikoloji alanlarında literatür taraması yapabilmek | 14, 9 | E |
5. İlgili başlıklarda yapılan çalışmaları ve makaleleri yorumlayabilmek | 14, 9 | A |
6. Vakalara dair eleştirel bir tartışma yürütebilmek | 10, 13, 14, 16, 19, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma - Ders İçeriğinin Tanıtılması | Ön hazırlık gerekmez |
2 | Medya Psikolojisi, Sosyal Medya Psikolojisi, Siber Psikoloji Nedir? Neden Önemlidir? | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
3 | Sosyal Medya ve Yeni Medya Kuramları, Tarihi ve Terminolojisi | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
4 | Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-1 | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
5 | Dijital Kimlik ve Benlik İnşası-2 | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
6 | Görünürlük, Mahremiyet ve İfşa | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
7 | Kişiler Arası ve Romantik İlişkiler | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
8 | İnternetin ve Sosyal Medyanın Aşırı Kullanımı ve Bağımlılık | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
9 | "Online" Saldırgan Davranış, Siber Zorbalık ve Nefret | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
10 | Sosyal Medyada Şiddet ve Travma | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
11 | Çocuklarda, Gençlerde ve Ergenlerde Sosyal Medya Kullanımı | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
12 | Hızlı Tüketim ve Dikkat Eksikliği | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
13 | Sosyal Medyanın Bilişsel Etkileri ve Koşullanma | Öğretim görevlisi tarafından verilen materyallerin çalışılması |
14 | Siber Psikolojinin Geleceği ve Genel Değerlendirme | Genel değerlendirme ödevinin hazırlanması |
Kaynak |
- Büyükaslan, A., Kınık, A. A. [Ed.] (2015). Sosyal Medya Araştırmaları 1: Sosyalleşen Birey. Çizgi Kitabevi. - Fuchs, Christian, (2016). Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş. Ankara: NotaBene Yayınları. - Halil, E. K. Ş. İ., ERDEN, N., ERDOĞAN, F. H., & YILMAZ, E. (2013). Ergenlerin kimlik oluşumunun Facebook üzerinden incelenmesi: Nitel araştırma örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3). - Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151-76. - Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı İnternetin Psikolojisini Anlamak ve Bağımlılıkla Başa Çıkmak. İstanbul: İşbankası Kültür Yayınları. - Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y., Kalyoncu, Ö.A. (2007). İnternet Bağımlılığı: Kliniği ve Tedavisi, Bağımlılık Dergisi, 8 (1): 36-41. - Yıldırım, F. E., & Çakır, M. (2016). Medya Psikolojisi ve Tarihçesi Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (29): 538-556. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |