Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEŞTALT PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Bahar Esin ERGİN TUZLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Geştalt Terapi Yaklaşımı’nı tanıtmak, bu kuramı ve terapi yöntemlerini anlatmak ve dersi alan öğrencilerin ihtiyaçlarının, isteklerinin, çevreleriyle nasıl temas kurduklarının, tamamlanmamış işlerinin ve kördüğümlerinin farkına varmalarına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Geştalt Terapi Yaklaşımı’nın Tanıtılması,Geştalt Terapi Yaklaşımının Gelişimi ve Temelleri,Psikolojik Sağlık, Terapötik İlişki ve Geştalt Terapisti,Farkında Olmak,İhtiyaçlar,Kendilik,Tamamlanmamış İşler,Tamamlanmamış İşler,Temas Biçimleri: İçe Alma, Duyarsızlaşma, Saptırma,Temas Biçimleri: Yansıtma, Kendine Döndürme, Kendini Seyretme, İç İçe Geçme,Kutuplar,Direnç,Beden Dili ve Rüyalar,Terapi Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Geştalt terapi yaklaşımının temel kavramlarını tanıyabilecektir. | 10, 15, 16, 20, 4, 6, 9 | A, E, F |
2.Geştalt terapi yaklaşımının gelişimini ve temellerini özetleyebilecektir. | 10, 9 | A |
3.Geştalt yaklaşımının psikolojik sağlığa bakışını tartışabilecektir. | 10, 13, 9 | A |
4.Geştalt terapistinin diğer yaklaşımlardaki terapistlerden farklı özelliklerini ayırt edebilecektir. | 10, 15, 4, 6, 9 | A, H |
5.Geştalt terapisti ile danışanı arasındaki diyalog ilişkisinin özelliklerini tanıyabilecektir. | 10, 15, 6, 9 | A, H |
6.Geştalt yaklaşımındaki terapi tekniklerini tanıyabilecektir. | 15, 5, 6, 8, 9 | A |
7.Geştalt yaklaşımının kavramları açısından kendi deneyimlerini adlandırabilecektir. | 10, 13, 14, 16, 2, 5, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Geştalt Terapi Yaklaşımı’nın Tanıtılması | |
2 | Geştalt Terapi Yaklaşımının Gelişimi ve Temelleri | GTBB, B1.1-2 |
3 | Psikolojik Sağlık, Terapötik İlişki ve Geştalt Terapisti | GTBB, B1.3-4 |
4 | Farkında Olmak | GTBB, B2.1 |
5 | İhtiyaçlar | GTBB, B2.2 |
6 | Kendilik | GTBB, B1.3 |
7 | Tamamlanmamış İşler | GTBB, B2.3 |
8 | Tamamlanmamış İşler | GTBB, B2.3 |
9 | Temas Biçimleri: İçe Alma, Duyarsızlaşma, Saptırma | GTBB, B2.4-5-6-7 |
10 | Temas Biçimleri: Yansıtma, Kendine Döndürme, Kendini Seyretme, İç İçe Geçme | GTBB, B2.8-9-10-11 |
11 | Kutuplar | GTBB, B2.12 |
12 | Direnç | GTBB, B3.1 |
13 | Beden Dili ve Rüyalar | GTBB, B3.2-3 |
14 | Terapi Teknikleri |
Kaynak |
Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve Büyümek: Geştalt Terapi Yaklaşımı. HYB Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GEŞTALT PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gökhan MALKOÇ, Öğr.Gör. Bahar Esin ERGİN TUZLA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Geştalt Terapi Yaklaşımı’nı tanıtmak, bu kuramı ve terapi yöntemlerini anlatmak ve dersi alan öğrencilerin ihtiyaçlarının, isteklerinin, çevreleriyle nasıl temas kurduklarının, tamamlanmamış işlerinin ve kördüğümlerinin farkına varmalarına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Geştalt Terapi Yaklaşımı’nın Tanıtılması,Geştalt Terapi Yaklaşımının Gelişimi ve Temelleri,Psikolojik Sağlık, Terapötik İlişki ve Geştalt Terapisti,Farkında Olmak,İhtiyaçlar,Kendilik,Tamamlanmamış İşler,Tamamlanmamış İşler,Temas Biçimleri: İçe Alma, Duyarsızlaşma, Saptırma,Temas Biçimleri: Yansıtma, Kendine Döndürme, Kendini Seyretme, İç İçe Geçme,Kutuplar,Direnç,Beden Dili ve Rüyalar,Terapi Teknikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Geştalt terapi yaklaşımının temel kavramlarını tanıyabilecektir. | 10, 15, 16, 20, 4, 6, 9 | A, E, F |
2.Geştalt terapi yaklaşımının gelişimini ve temellerini özetleyebilecektir. | 10, 9 | A |
3.Geştalt yaklaşımının psikolojik sağlığa bakışını tartışabilecektir. | 10, 13, 9 | A |
4.Geştalt terapistinin diğer yaklaşımlardaki terapistlerden farklı özelliklerini ayırt edebilecektir. | 10, 15, 4, 6, 9 | A, H |
5.Geştalt terapisti ile danışanı arasındaki diyalog ilişkisinin özelliklerini tanıyabilecektir. | 10, 15, 6, 9 | A, H |
6.Geştalt yaklaşımındaki terapi tekniklerini tanıyabilecektir. | 15, 5, 6, 8, 9 | A |
7.Geştalt yaklaşımının kavramları açısından kendi deneyimlerini adlandırabilecektir. | 10, 13, 14, 16, 2, 5, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Geştalt Terapi Yaklaşımı’nın Tanıtılması | |
2 | Geştalt Terapi Yaklaşımının Gelişimi ve Temelleri | GTBB, B1.1-2 |
3 | Psikolojik Sağlık, Terapötik İlişki ve Geştalt Terapisti | GTBB, B1.3-4 |
4 | Farkında Olmak | GTBB, B2.1 |
5 | İhtiyaçlar | GTBB, B2.2 |
6 | Kendilik | GTBB, B1.3 |
7 | Tamamlanmamış İşler | GTBB, B2.3 |
8 | Tamamlanmamış İşler | GTBB, B2.3 |
9 | Temas Biçimleri: İçe Alma, Duyarsızlaşma, Saptırma | GTBB, B2.4-5-6-7 |
10 | Temas Biçimleri: Yansıtma, Kendine Döndürme, Kendini Seyretme, İç İçe Geçme | GTBB, B2.8-9-10-11 |
11 | Kutuplar | GTBB, B2.12 |
12 | Direnç | GTBB, B3.1 |
13 | Beden Dili ve Rüyalar | GTBB, B3.2-3 |
14 | Terapi Teknikleri |
Kaynak |
Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve Büyümek: Geştalt Terapi Yaklaşımı. HYB Yayıncılık, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir. | ||||||
2 | PY2. Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir. | ||||||
3 | PY3. Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir. | ||||||
4 | PY4. Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir. | ||||||
5 | PY5. Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. | ||||||
6 | PY6. Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir. | ||||||
7 | PY7. Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
8 | PY8. Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir. | ||||||
9 | PY9. Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir. | ||||||
10 | PY10. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
11 | PY11. Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir. | ||||||
12 | PY12. Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir. | ||||||
13 | PY13. Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder. | ||||||
14 | PY14. Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |