Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EVRİMSEL PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders evrimsel psikolojiye giriş niteliğindedir ve bu alanın tarihi, yöntemleri, temel bulguları ve teorileriyle ilgili bilgi vermeyi amaçlamaktadır.Ele alınan konular arasında doğal çevrede hayatta kalma problemleri, eş seçimi stratejileri, ebeveynlik ve akrabalık ilişkileri, grup halinde yaşamayla ilgili problemler vardır. Bu ve diğer konular evrimsel perspektiften ele alınmaktadır. Ders öğrencilere aynı zamanda bakterilerden dinsel inanca kadar birçok konuya evrimsel açıdan bakma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar,Yeni evrimsel psikoloji bilimi,İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler,Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri,Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri,Kısa dönemli cibsellik stratejileri,Ebeveynlikle ilgili problemler,Akrabalıkla ilgili problemler,İşbirliği ittifakları,Saldırganlık ve savaş,Cinsiyetler arası çatışma,Statü, prestij ve sosyal baskınlık,Bütünleşik bir evrimsel psikoloji,Toparlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Evrimin ne olduğunu tanımlayabilme 9A
Doğal seçilim mekanizmasını tanımlayabilme 9A
Evrimsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilme 9A
Kadın-erkek farklarının evrimsel temelini tanımlayabilme 9A
İşbirliğinin nasıl evrimleşmiş olabileceğini tartışabilme 9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar
2Yeni evrimsel psikoloji bilimi
3İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler
4Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri
5Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri
6Kısa dönemli cibsellik stratejileri
7Ebeveynlikle ilgili problemler
8Akrabalıkla ilgili problemler
9İşbirliği ittifakları
10Saldırganlık ve savaş
11Cinsiyetler arası çatışma
12Statü, prestij ve sosyal baskınlık
13Bütünleşik bir evrimsel psikoloji
14Toparlama
Kaynak
Temel kaynak: Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6. baskı). Routledge.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
X
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EVRİMSEL PSİKOLOJİ-Güz Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hasan Galip BAHÇEKAPILI
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders evrimsel psikolojiye giriş niteliğindedir ve bu alanın tarihi, yöntemleri, temel bulguları ve teorileriyle ilgili bilgi vermeyi amaçlamaktadır.Ele alınan konular arasında doğal çevrede hayatta kalma problemleri, eş seçimi stratejileri, ebeveynlik ve akrabalık ilişkileri, grup halinde yaşamayla ilgili problemler vardır. Bu ve diğer konular evrimsel perspektiften ele alınmaktadır. Ders öğrencilere aynı zamanda bakterilerden dinsel inanca kadar birçok konuya evrimsel açıdan bakma becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar,Yeni evrimsel psikoloji bilimi,İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler,Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri,Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri,Kısa dönemli cibsellik stratejileri,Ebeveynlikle ilgili problemler,Akrabalıkla ilgili problemler,İşbirliği ittifakları,Saldırganlık ve savaş,Cinsiyetler arası çatışma,Statü, prestij ve sosyal baskınlık,Bütünleşik bir evrimsel psikoloji,Toparlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Evrimin ne olduğunu tanımlayabilme 9A
Doğal seçilim mekanizmasını tanımlayabilme 9A
Evrimsel psikolojinin temel kavramlarını tanımlayabilme 9A
Kadın-erkek farklarının evrimsel temelini tanımlayabilme 9A
İşbirliğinin nasıl evrimleşmiş olabileceğini tartışabilme 9A
Öğretim Yöntemleri:9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Evrimsel psikolojiye yol açan bilimsel akımlar
2Yeni evrimsel psikoloji bilimi
3İnsanlarda hayatta kalmayla ilişkili problemler
4Kadınların uzun dönemli eşleşme stratejileri
5Erkeklerin uzun dönemli eşleşme stratejileri
6Kısa dönemli cibsellik stratejileri
7Ebeveynlikle ilgili problemler
8Akrabalıkla ilgili problemler
9İşbirliği ittifakları
10Saldırganlık ve savaş
11Cinsiyetler arası çatışma
12Statü, prestij ve sosyal baskınlık
13Bütünleşik bir evrimsel psikoloji
14Toparlama
Kaynak
Temel kaynak: Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6. baskı). Routledge.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
X
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
X
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
X
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
X
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
X
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
X
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
X
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
X
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
X
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
X
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
X
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 13:50