Bu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden pozitif psikolojiye genel bir bakış sunmaktır. İnsan deneyiminin pozitif yönleri ve mutlulukla ilgili seçme konulara giriş mahiyetindedir. Pozitif psikoloji, psikolojiyi yalnızca problemler çözümü üstünden değerlendirmez; aynı zamanda insanın güçlü yanları ve özellikleri, başarıları, dayanıklılığı, hayatını anlamlı kılma çabası gibi konulara da odaklanır. Ayrıca pozitif deneyim ve duygular, pozitif karakter özellikleri, pozitif ilişkiler gibi farklı alanları içerir. Ders konusunun doğası gereği sınıf içi tartışmalar, bireysel egzersiz ve çalışmalar ve ev ödevleriyle konuların öğrenciler tarafından ilk elden deneyimlenerek öğrenilmesini sağlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi,Pozitif duygular ve pozitif deneyimler,Mutluluk,İyimserlik,Karakterin güçlü yanları - 1,Karakterin güçlü yanları - 2,Değerler,Ruhsal esneklik ve dayanıklılık,Bilinçli farkındalık – 1,Bilinçli farkındalık – 2,Esenlik,Pozitif insan ilişkileri,Pozitif kurumlar,Pozitif psikolojinin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma bulgularını tanımlayabilmek, değerlendirebilmek ve eleştirebilmek
10, 19, 20
A
2.Pozitif psikoloji alanındaki temel kavramları ve prensipleri karşılaştırabilmek ve tartışabilmek
5, 9
A
3.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma ve araştırma yöntemlerini aktarabilmek
14, 9
A
4.Bilinçli farkındalığın günlük yaşamda kullanımının etkilerini çözümleyebilir ve uygulayabilir
19, 6
A
5.Yaparak öğrenme yoluyla pozitif psikolojinin kendi hayatıyla doğrudan bağlantısını kurabilir
11, 14, 6
A
6.İnsanın zayıf yönleri ve yaşamında karşılaştığı sorunlar kadar güçlü yönlerine odaklanmasını sağlayan bir bakış açısı geliştirir
10, 14, 16, 6
A
7.Bireyi güçlendirmeye yönelik çalışmalar tasarlayabilir
14, 6
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi
Seligman & Csikszentmihalyi
2
Pozitif duygular ve pozitif deneyimler
Peterson Bl. 3 ve ek kaynaklar
3
Mutluluk
Peterson Bl. 4 ve ek kaynaklar
4
İyimserlik
Ek kaynaklar
5
Karakterin güçlü yanları - 1
Seligman & Peterson ilgili bölümler
6
Karakterin güçlü yanları - 2
Seligman & Peterson ilgili bölümler
7
Değerler
Peterson Bl.7
8
Ruhsal esneklik ve dayanıklılık
Ek kaynaklar
9
Bilinçli farkındalık – 1
Ek kaynaklar
10
Bilinçli farkındalık – 2
Ek kaynaklar
11
Esenlik
Snyder & Lopez Bl. 5
12
Pozitif insan ilişkileri
Ek kaynaklar
13
Pozitif kurumlar
Peterson Bl. 11
14
Pozitif psikolojinin geleceği
Ek kaynaklar
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: // - Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. // - Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. // - Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir:
· Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press.
· Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14.
· Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
· Seligman, M. E. P. & Peterson, C. (2004) Character strengths and virtues : a handbook and classification. New York: Oxford University Press.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
20
Genel Sınavın Başarıya Oranı
80
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
POZİTİF PSİKOLOJİDE SEÇME KONULAR
-
Bahar Dönemi
3+0
3
6
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Gökçen DUYMAZ, Öğr.Gör. Ezgi TABOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, hem teorik hem uygulamalı perspektiflerden pozitif psikolojiye genel bir bakış sunmaktır. İnsan deneyiminin pozitif yönleri ve mutlulukla ilgili seçme konulara giriş mahiyetindedir. Pozitif psikoloji, psikolojiyi yalnızca problemler çözümü üstünden değerlendirmez; aynı zamanda insanın güçlü yanları ve özellikleri, başarıları, dayanıklılığı, hayatını anlamlı kılma çabası gibi konulara da odaklanır. Ayrıca pozitif deneyim ve duygular, pozitif karakter özellikleri, pozitif ilişkiler gibi farklı alanları içerir. Ders konusunun doğası gereği sınıf içi tartışmalar, bireysel egzersiz ve çalışmalar ve ev ödevleriyle konuların öğrenciler tarafından ilk elden deneyimlenerek öğrenilmesini sağlar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi,Pozitif duygular ve pozitif deneyimler,Mutluluk,İyimserlik,Karakterin güçlü yanları - 1,Karakterin güçlü yanları - 2,Değerler,Ruhsal esneklik ve dayanıklılık,Bilinçli farkındalık – 1,Bilinçli farkındalık – 2,Esenlik,Pozitif insan ilişkileri,Pozitif kurumlar,Pozitif psikolojinin geleceği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma bulgularını tanımlayabilmek, değerlendirebilmek ve eleştirebilmek
10, 19, 20
A
2.Pozitif psikoloji alanındaki temel kavramları ve prensipleri karşılaştırabilmek ve tartışabilmek
5, 9
A
3.Pozitif psikoloji alanındaki araştırma ve araştırma yöntemlerini aktarabilmek
14, 9
A
4.Bilinçli farkındalığın günlük yaşamda kullanımının etkilerini çözümleyebilir ve uygulayabilir
19, 6
A
5.Yaparak öğrenme yoluyla pozitif psikolojinin kendi hayatıyla doğrudan bağlantısını kurabilir
11, 14, 6
A
6.İnsanın zayıf yönleri ve yaşamında karşılaştığı sorunlar kadar güçlü yönlerine odaklanmasını sağlayan bir bakış açısı geliştirir
10, 14, 16, 6
A
7.Bireyi güçlendirmeye yönelik çalışmalar tasarlayabilir
14, 6
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş: Pozitif psikolojinin tarihi
Seligman & Csikszentmihalyi
2
Pozitif duygular ve pozitif deneyimler
Peterson Bl. 3 ve ek kaynaklar
3
Mutluluk
Peterson Bl. 4 ve ek kaynaklar
4
İyimserlik
Ek kaynaklar
5
Karakterin güçlü yanları - 1
Seligman & Peterson ilgili bölümler
6
Karakterin güçlü yanları - 2
Seligman & Peterson ilgili bölümler
7
Değerler
Peterson Bl.7
8
Ruhsal esneklik ve dayanıklılık
Ek kaynaklar
9
Bilinçli farkındalık – 1
Ek kaynaklar
10
Bilinçli farkındalık – 2
Ek kaynaklar
11
Esenlik
Snyder & Lopez Bl. 5
12
Pozitif insan ilişkileri
Ek kaynaklar
13
Pozitif kurumlar
Peterson Bl. 11
14
Pozitif psikolojinin geleceği
Ek kaynaklar
Kaynak
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir: // - Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. // - Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14. // - Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Dersin tek bir kaynağı yoktur. İlgili dersler için MEBİS’e çeşitli yazılı kaynaklar okuma olarak yüklenecektir. Ayrıca güncel haberler, makaleler, araştırma bulguları ve videolar da ders kaynağı olarak kullanılacaktır. Faydalanılacak kaynaklardan bazıları şöyledir:
· Peterson, C. (2006). A Primer in Positive Psychology. New York: Oxford University Press.
· Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist,55, 5-14.
· Snyder, C. R., & Lopez, S. (Eds.) (2001). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
· Seligman, M. E. P. & Peterson, C. (2004) Character strengths and virtues : a handbook and classification. New York: Oxford University Press.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
2
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
3
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
4
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
5
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
6
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
7
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
8
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
9
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
10
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
11
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
12
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
13
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
14
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.