Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TÜRK DİLİ I 2+0 2 2
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ortak Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersi Verenler Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek. Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmek.
Dersin İçeriği Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır. 1, 2 A
2. Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütür. 1, 2 A
3. Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır. 1, 2 A
4. Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemler. 1, 2 A
5. Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır. 1, 2 A
6. Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir. 1, 2 A
7. Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterir. 1, 2 A
8. Türkçe'nin yozlaşması hakkında görüş bildirir. 1, 2 A
9. Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar. 1, 2 A
10. Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur. 1, 2 A
11. Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirir ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışma yapar. 1, 2 A
12. Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgisini genişletir. 1, 2 A
13. Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar. 1, 2 A
14. Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırır. 1, 2 A
15. Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütür. 1, 2 A
16. Dilekçe, tutanak, rapor vb. şeyler yazar. 1, 2 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Dilin Tanımı ve İşlevi İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
2 Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
3 Yeryüzündeki Diller Languages on Earth
4 Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
5 Yazılı Anlatım : Kompozisyon İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
6 Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
7 Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
8 Konuşma Dili - Yazı Dili İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
9 "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
10 Türklerin Kullandığı Alfabeler İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
11 Ses ve Ses Olayları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
12 Başlıca Yazım Kuralları İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
13 Şekil Bilgisi İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
14 Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri İlgili konunun ders kitabından çalışılması.
Kaynaklar
Konu ile ilgili bazı makale ve dijital dokümanlar.
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
Psikolojinin araştırma ve uygulamaya dönük alt alanlarının temel kavramlarını ve bu alanların temel kuramlarını bilir.
0
Psikoloji tarihindeki kuram ve ekolleri karşılaştırabilir, yeni gelişmeleri bu bilgileriyle ilişkilendirebilir.
0
Karşılaştığı sorunları tanıyabilir, yorumlayabilir ve uzmanlık bilgisini kullanarak çözüm sunabilir.
0
Bir problemi bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları yorumlayabilir ve sonuçları bilimsel bir yayın haline getirebilir.
0
Alanı ile ilgili problemlerin çözümü için kurulan bir ekipte projeye liderlik edebilir, etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
0
Karşılaştığı yeni fikirleri taraf tutmadan bilimsel bakış açısıyla sorgulayabilir ve eleştirebilir.
0
Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir, alanıyla ilgili yeni gelişmeleri takip edebilir.
0
Bir problemle ilgili bulgularını, bilgisini ve çözüm önerilerini meslektaşlarıyla veya konunun yabancısı olan kişilerle, yazılı veya sözlü olarak uygun bir dille paylaşabilir.
X
0
Toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup mesleki kazanımlarını, yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanabilir.
0
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için CEFR'ye göre C2 düzeyinde İngilizce bilir.
0
Temel bilgisayar becerilerine sahip olup meslektaşlarıyla güncel platformlar üzerinden iletişim kurabilir.
0
Ölçme-değerlendirmede kullanılan psikolojinin temel araçlarını bilir ve bu araçları kullanabilir.
0
Mesleki sorumluluk, yetki ve sınırlarını bilir, psikolojik sorunları tanır, çözümü için doğru yönlendirmeyi yapabilir, araştırma ve uygulamada etik ilkelere riayet eder.
0
Araştırma ve uygulamada bireysel ve kültürel farklılıkları gözetir, araştırma sonuçlarını değerlendirirken bu farklılıkları dikkate alır.

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 7 2 14
Rehberli Problem Çözme 1 14 14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 8 8
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 10 10
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu